Ting man ikke skal spise?

fano

Gift med forumet
Jeg har hørt så mye rart om ting men IKKE skal spise mens man er gravid.....som feks: Lakris, spekemat, brus og en hel haug med andre ting. Jeg eeeeelsker lakris og klarer meg nesten ikke uten pepsi max, hihihhi [:D] Er dette noe jeg bør absolutt kutte ut?? Spiser ikkE ofte lakris, men det er værre med pepsien, hihi [:D] Og når det gjelder og spise ananas som alle sier man skal gjøre, gjelder det boks ananas? er ikke veldig glad i den ferske. Gjør det samme susen?

Pepsi max inneholder jo både koffein og aspartam da, så ville nok prøvd å unngå den. Koffein kan føre til spontanabort (men man kan drikke litt da!), og aspartam skal ikke gis til barn under 3 år tror jeg det er, så da er det vel heller ikke så bra for gravide...

Lakris kan visstnok påvirke blodtrykket, og man skal ikke har for mye av det heller, men alt med måte [;)]

Boksananas er sikkert greit det også, men den inneholder mer sukker (ligger jo i sukkerlake).

Ellers er det jo de vanlige tingene man skal holde seg unna; myke oster og oster av upasteurisert melk, diverse sjømat (sjekk på matportalen), kjøtt som ikke er gjennomkokt eller gjennomstekt osv.

Off...det er så mye å tenke over... er det egentlig så ille at man må kutte ut matvarer når man er gravid?
Er det påvist noen plass??

wææææææææ, hva gjør jeg da??? [&:] Det blir jo nesten som de som skal slutte og røyke, haha [:D] Da blir det vann og brød og vitaminer framover, om jeg klarer da [8D] [:D]

Jordbær, smøreoste, spekemat, må du hvertfall ikke spise.
Pepsien din kan du drikke max 1 glass av te dagen. ( e du gravid så klare du å slutta, snakke med en stor drikker her av pepsimax[;)] drakk ikke ett eneste glass etter posetive test. drakk opp te 3 liter før eg ble på vei med Einar.)
Men hvis du e gravid så ville eg sjekket matportalen, der får du opp alt du må holde deg unna.

Sukk......er ikke gravid enda, men håper keh blir i neste uke etter egginnsett [:D] greit og bare vite sånn at man har noe og forberede seg til, vil jo gjøre alt for at det skal gå bra [:D]

man kan spise jordbær, men man må vaske de godt først for å få bort all jord[:)] Ellers så er alt med måtehold[;)]

hmm...ja her er det mye å tenke på[;)]

Så ille er det ikke... Her er rådene fra myndighetene: http://matportalen.no/Emner/Gravide
Som du ser, du kan drikke hele 1 liter pepsi max om dagen[:D]
Jrg synest ikke rådene er vanskelige å følge, er ikke mye man ikke kan spise/drikke. Eneste jeg savner er fenalår, men nå er det ikke mange dagene til jeg kan spise det igjen![:D]

Fikk streng beskjed om ikke røre jordbær i det hele tatt eg. Stod svart på hvit i den gravid boka eg fikk med jordmora og. Stod under de bakterie greiene der e i myk ost, rått kjøtt og bær.
Men hver sin mening da, eg tok ikke risken hvertfall.

ORIGINAL: Jon Blund

Fikk streng beskjed om ikke røre jordbær i det hele tatt eg. Stod svart på hvit i den gravid boka eg fikk med jordmora og. Stod under de bakterie greiene der e i myk ost, rått kjøtt og bær.
Jeg har aldri hørt det, og spiste masse jordbær i hele sommer! Men ikke når vi var i syden...

så bra at det ikke er så ille...hihi[:)] jeg spiser bare tine ost,så der ble jeg glad[:)][:)]

ORIGINAL: Litolus

ORIGINAL: Jon Blund

Jeg har aldri hørt det, og spiste masse jordbær i hele sommer! Men ikke når vi var i syden...

Signerer her, man kan spise jordbær d god samvittighet når man er gravid.
Det er når du ammer og dersom den lille får kolikk at du skal sjekke ut om det kan være jordbær som gjør utslaget......sammen med en liste på andre ting som kan gi kolikk.

nå ble jeg lettet, hihi. Leste litt på denne portalen, mye og sette seg inn i, tungt lesestoff, men skal komme meg gjennom [:D] tusen takk for at dere tar dere tid til og sjekke opp og gi råd [:D]

Er litt å setta seg inn i ja[:D] No har eg kutta kraftig ned på kaffien og brusen ei stund. Maks to koppar om dagen, så blir det evt koffeinfri visst eg har veldig lyst på kaffi[;)] Da eg komme te å savna e nok ein saftig biff [:D][:D][:D]

Back
Topp