Ting du skulle ønske du visste før, under og etter fødsel..

Spirenx

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
For dere som har født et eller flere barn tidligere, har dere noen tips, råd og/eller kommentarer til oss førstegangsfødende. Være seg visste du at, ting du skulle ønske du visste, velmenende tips og råd :happy:
Kanskje man lærer noe nytt og tar meg seg noen gode tips på veien :)
 
1. Varmepute og lystgass var et must for meg.

2. Skulle ønske jeg viste at morkaken skulle "fødes ut" etter ungen. Kom litt overraskende på da jeg rett og slett bare ikke hadde tenkt på det før jeg plutselig "sto i det" og hva det egentlig innebar (Er jo så klart en selvfølge at den må ut, men skulle ønske det var litt mer opplysninger rundt det)

3. Hadde veldig vondt nedentil etter fødsel, viste seg etter ett par dager at det var hemoroider som var kommet og ikke etter selve fødselen. Fikk krem for å smøre, og det ble raskt en ny verden. Greit å være obs på hvis det skulle oppstå :happy:

4. Ikke ta ammingen som en " selvfølge". Sønnen min var en skikkelig soveunge og skulle i teorien vært vekket for å komme godt i gang med det. Ble sendt på barselhotellet 2t etter fødsel og "overlatt" til oss selv. Viste seg at han hadde gullsot og havnet i en "dårlig sirkel" rundt soving og amming. Obs på dette med ammingen :happy:

Ikke meningen at det skulle være et negativt ladet innlegg eller skremme, men føler det er sånne ting som snakkes lite om og fort kanskje blir litt "tabubelagt" så tenker jeg hadde blitt glad hvis jeg hadde lest dette på forhånd værtfall :love2
 
Jeg skulle likt å visst om at det kan være veldig sårt i underlivet i etterkant, at det kan ta lang tid før man føler seg bra igjen.

Jeg skulle likt å visst at man kan få kraftige etterrier i flere dager etter fødsel. Og også at disse kan bli mer intense jo flere barn man har født.
 
En ting jeg skal gjøre annerledes denne gangen er å kjøpe kjølebind og skylleflaske på fodebagen.no!
Jeg måtte sy en del, og var super hoven, så kjølebind hadde vært gull for meg. Det svir også veldig når man tisser en stund etter fødsel, så en skylleflaske trur jeg kommer godt med.

For meg så var tiden etter fødsel det mest overraskende, hadde liksom ikke tenkt så mye på tiden etter, for fokuset var sånn på graviditet og fødsel. Men jeg personlig hadde sterke smerter i flere mnd etterpå og det kom veldig overaskende på.
 
Jeg har født fem barn, og noe som jeg har vært tydelig på hver gang har vært at VI inviterer folk på besøk når vi er klare, så ikke spør/mas:) Folk er ofte veldig ivrige på å komme på besøk så fort som overhode mulig, men vi har ønsket å ha den første uken etter vi har kommet hjem for oss selv iaf:) Etterhvert som vi også har hatt flere storesøsken som skal venne seg til den nye situasjonen, har vi ønsket enda mer å være ‘bare oss’ den første tiden, så tar vi gledelig imot besøk av øvrig familie og venner etc etterhvert:joyful: Første gangen fikk vi litt sure miner, men mannen min har tatt de diskusjonene, så jeg har fått hvilt i fred og det er jeg takknemlig for :Heartred

Jeg har vært heldig å ikke revne, men litt mørbanket har jeg følt meg nedentil allikevel. Har dog klart meg med vanlig mykt dopapir etc, men myke&store truser, bind og joggebukser el er et must de første dagene:love2

Jeg har slitt med overproduksjon av melk de første ukene med alle sammen, og skulle gjerne visst første gangen at pumping gjør at man får ENDA mer melk så man gjør vondt verre:hilarious: Litt håndmelking i dusjen i varmt vann for å lette på trykket, store ammebher uten spiler og med ull-innlegg i har funket her:)

Ha nok gulpekluter i nærheten til både gulping og melkesøl, en god&stabil ammepute (cosifix som man spenner på seg så den ikke sklir er super), og gjerne en vannflaske og drikke av siden man blir så tørst i starten.

Det er vanlig å få ganske kraftige etterrier dagene etter fødsel- gjerne kraftigere når man har født noen ganger:rolleyes: Det er ubehagelig, men helt naturlig og kommer av at livmora trekker seg sammen (spesielt når man ammer). Litt smertestillende kan lindre litt, og dette avtar gjerne noen få dager etter fødselen:)

Hvis man har ammespørsmål, skal sykehus/helsestasjon ha ammeveiledning, eller man kan sjekke ammehjelpen.no for gode råd:)

Og sist, men ikke minst- stol på magefølelsen! Det er mange som kommer med velmente råd etter fødselen (du burde bysse sånn, sitte sånn, stelle sånn, ligge sånn etc), men stol på din egen mammafølelse:Heartred Alle babyer, og foreldre er like, så det finnes ingen oppskrift som funker for alle, så stil på at du/dere vet best ang ditt/deres eget barn:Heartred
 
Kom plutselig på enda en ting som jeg absolutt ikke var forberedt på:hilarious: jeg svetta som en gris på nettene i sikkert en uke etter fødsel:hilarious: og av en eller annen grunn gjorde mannen det også:hilarious:
 
En ting jeg skal gjøre annerledes denne gangen er å kjøpe kjølebind og skylleflaske på fodebagen.no!
Jeg måtte sy en del, og var super hoven, så kjølebind hadde vært gull for meg. Det svir også veldig når man tisser en stund etter fødsel, så en skylleflaske trur jeg kommer godt med.

For meg så var tiden etter fødsel det mest overraskende, hadde liksom ikke tenkt så mye på tiden etter, for fokuset var sånn på graviditet og fødsel. Men jeg personlig hadde sterke smerter i flere mnd etterpå og det kom veldig overaskende på.
Jeg tok bare vann på vanlige bind og frøs dem:) Men skylleflaske hørtes fornuftig ut og!
 
Skulle ønske jeg var litt mer forberedt på og være mørbanka i underlivet etter fødselen, og at det var vondt og sitte, tisse og div:hilarious: Og hvor mye/ lenge renselsen varte ca, trodde det bare varte en dag:hilarious:
 
Sniker
Barselsvette! Og at epiduralen ikke funker på pressrier, det var ett stort sjokk :rolleyes:
 
Sniker
Skulle ønske jeg visst at man kan få sinnsyke mengder vann i kroppen ETTER fødsel. Hadde gått opp 15 kg, fått ut 2 liter fostervann, baby på 3,4 kg og morkake. Og likevel var jeg på +15kg en uke etter fødsel. Der sier vel sitt om vannmengden. Plasket i beina når jeg gikk og jeg dro hjem i tøfler midtvinters :hilarious:
Det går over av seg selv da, bare drikke masse vann og eventuelt bruke støttestrømper om man opplever dette.
 
Skulle også ønsket jeg var klar over hvorfor alle pakker med seg brus og litt tyggesaker/energi i fødebaggen! For det kan faktisk være veldig greit, og spesielt også nå e corona tiden da pappan ikke får forlate sykehuset som han vil...
Jeg pakket ikke med noe (pepsimaxgal), jeg tenkte hallo, skal jo få ut å treffe bebis, ikke på ferie og spise ‘snop’ og div!
Men under fødsels kaving og etterpå så forstår jeg at det kan vær ganske ok og hive i seg favorittbrusa og noe snæcks, er jo begrenset hva man får spise på sykehuset:hilarious::hilarious::hilarious::hilarious:
 
En ting jeg skal gjøre annerledes denne gangen er å kjøpe kjølebind og skylleflaske på fodebagen.no!
Jeg måtte sy en del, og var super hoven, så kjølebind hadde vært gull for meg. Det svir også veldig når man tisser en stund etter fødsel, så en skylleflaske trur jeg kommer godt med.

For meg så var tiden etter fødsel det mest overraskende, hadde liksom ikke tenkt så mye på tiden etter, for fokuset var sånn på graviditet og fødsel. Men jeg personlig hadde sterke smerter i flere mnd etterpå og det kom veldig overaskende på.

Dette kan du helt enkelt og billig ordne selv! :) Du tar enkelt og greit litt vann på vanlige bind og legger i fryseren. Det gjorde de på sykehuset, så fortsatte med dette hjemme også. Hvis det blir ubehagelig å legge det rett på underlivet kan man ta en tynn babyklut og legge mellom.

Jeg brukte en helt ordinær drikkeflaske med lunkent vann til å skylle med, fungerte helt supert! Passet på at den alltid stod klar ved toalettet :)
 
Nå gjelder ikke dette for alle, men jeg skulle ønske jeg visste hvor lite kontroll man har over underlivet i dagene/ukene etter fødsel. Etter klipp og bristet halebein hadde jeg absolutt null kontroll over luftavgang de første to ukene. Veldig ydmykende og ikke en god følelse. Visste at jeg kom til å ha vondt og blø, men det å ikke ha kontroll på det andre var veldig ubehagelig. Det gikk seg heldigvis til :)

Hadde heldigvis en god venninne som tipsa meg om multi mam kompresser og ammeskjold, noe som redda ammingen for meg. Og det at brystvortene skal lufttørke er en myte lærte jeg, da får man skorper som løsner. Hold det rent, bytt ammeinnlegg ofte (jeg brukte i bomull som kunne vaskes) og smør med multi mam kremen, mye mindre klissete og mer lindrende enn purelan.

Lærte meg også «cottermans» og «hamburgergrep» som var nyttig i starten for meg med små bryster :)
 
1. Varmepute og lystgass var et must for meg.

2. Skulle ønske jeg viste at morkaken skulle "fødes ut" etter ungen. Kom litt overraskende på da jeg rett og slett bare ikke hadde tenkt på det før jeg plutselig "sto i det" og hva det egentlig innebar (Er jo så klart en selvfølge at den må ut, men skulle ønske det var litt mer opplysninger rundt det)


3. Hadde veldig vondt nedentil etter fødsel, viste seg etter ett par dager at det var hemoroider som var kommet og ikke etter selve fødselen. Fikk krem for å smøre, og det ble raskt en ny verden. Greit å være obs på hvis det skulle oppstå :happy:

4. Ikke ta ammingen som en " selvfølge". Sønnen min var en skikkelig soveunge og skulle i teorien vært vekket for å komme godt i gang med det. Ble sendt på barselhotellet 2t etter fødsel og "overlatt" til oss selv. Viste seg at han hadde gullsot og havnet i en "dårlig sirkel" rundt soving og amming. Obs på dette med ammingen :happy:

Ikke meningen at det skulle være et negativt ladet innlegg eller skremme, men føler det er sånne ting som snakkes lite om og fort kanskje blir litt "tabubelagt" så tenker jeg hadde blitt glad hvis jeg hadde lest dette på forhånd værtfall :love2

Angående å føde morkaken, så er det ikke alltid at man må det :) Jeg spurte jordmor om jeg måtte det, var helt i ørska etter en lang og tung fødsel. Til meg nappet de den ut med et kontrollert rykk, husker ikke hva de kaller det på fagspråket :) Men enig med deg, er mange som ikke får info om at den også må ut på et eller annet vis :)
 
Jeg skulle likt å visst om at det kan være veldig sårt i underlivet i etterkant, at det kan ta lang tid før man føler seg bra igjen.

Jeg skulle likt å visst at man kan få kraftige etterrier i flere dager etter fødsel. Og også at disse kan bli mer intense jo flere barn man har født.

Etterrier, ja! Det var noe nytt, vondt og ukjent etter barn nummer to :confused:
 
Jeg var overrasket over at melken ikke flommet ut av meg med en gang. At det skulle ta tid å etablere melk var helt ukjent for meg, og jeg syns det var veldig tøft å ikke ha mat til babyen. Med eldste kom ikke melka før på dag 5 (!) Men det er helt normalt. Med minste husker jeg ikke helt, faktisk, men det tok noen dager da også...
 
Skulle ønske man viste hvor vondt det var med brystspreng!! Og at første døgnene etter første brystspreng er helt grusomt!!
 
Jeg hadde gått og mentalt forberedt meg på fødsel i mange mnd, men hadde helt glemt å forberede meg mentalt på tiden etterpå, med amming og følelsen av å være overveldet hele tiden. Tenkte at ammingen kom til å komme naturlig og at det ikke var noe stress. (For noen gjør det jo det da)

At man blir så sinnsykt sulten og tørst i dagene etter fødsel. Jeg våknet midt på natta og magen skrek etter mat, men det var ikke noe å få tak i. Det eneste som var å få kjøpt i kiosken var kjeks og potetgull så jeg endte opp med å gomle det den andre natta. Skal ha med meg litt ekstra snacks denne gangen.
 
Last edited:
Har bare lest at noen synes sånne man fryser selv blir for kalde og harde. Disse kjølebindene skal visst være veldig myke:happy:
Nei. Det funket bra for meg altså. Men vi er jo alle forskjellige. Jeg fikk fryste bind på barsel også:happy:
 
Back
Topp