Ting du ikke fikk bruk for sist

Anine91

Gift med forumet
Assistert-jentene
Påskekyllingene 2020
Dere (vi) som har barn fra før av:
Er det noe dere ikke fikk bruk for sist dere hadde baby/var gravid, eller som dere tenker at var "bortkastet" å bruke penger på?

Her er det sikkert mye individuelt, men kanskje det går an å få litt tips fra hverandre :)

Hehe. Vogn har vært nesten bortkastet. Brukt sikkert under 10 ganger, ble ikke montert før baby var 8mnd. :P
Bleiebøtte har jeg aldri savnet..

Andre ting som er bortkastet.. tjæ.. alt for mye klær (begrenset hvor mye man bruker), og bl.a ting med HETTER.

Hehe. Vogn har vært nesten bortkastet. Brukt sikkert under 10 ganger, ble ikke montert før baby var 8mnd. :p
Bleiebøtte har jeg aldri savnet..

Andre ting som er bortkastet.. tjæ.. alt for mye klær (begrenset hvor mye man bruker), og bl.a ting med HETTER.
Ja, liggedelen ble ikke utslitt for å si det sånn... Bleiebøtte brukte ikke vi heller. Gikk ut med bosset hver dag, så fikk aldri noe problem med lukt. Brukte "vanlig" bossbøtte m/lokk på badet.

Hetter skulle vært forbudt for de minste :laughing002

Ja, liggedelen ble ikke utslitt for å si det sånn... Bleiebøtte brukte ikke vi heller. Gikk ut med bosset hver dag, så fikk aldri noe problem med lukt. Brukte "vanlig" bossbøtte m/lokk på badet.

Hetter skulle vært forbudt for de minste :laughing002

Her vasker jeg bleiene (tøybleier.. men selv med papirbleier, som jeg brukte med nr1 og etter 8mnd med nr2.. så bytter man jo søppel så ofte så..)
Og vogn.. brukte bæresjal jeg.

Hetter er såå unødvendig..!

Skriver under på vogn, men vi fikk bruk for den i barnehagen som sovevogn. Har masse ulike sjal og seler! Ellers ble babynestet lite brukt og bedside crib + babysengen er aldri prøvd ut (sover med oss). Dog har min søster fått bruk for det da :)

Stellebordet ble lite brukt fordi jeg var livredd for å miste ungen i flisene, så etablerte etter et par mnd stellebord på gulvet som fortsatt brukes ;)

Badekar på stativ som var sammenslåbart var gull verdt for meg som fikk bekkenløsning etter fødsel.

Ellers var alt av klær som ikke var omslagsbody, strømpebukse eller pysj unødvendig.

Bæresele brukte vi veldig lite. Og vippestolen brukte vi nesten ikke.

Ellers hadde jeg arva MASSE klær. De fikk jeg uheldigvis brukt mye fordi baby gulpa mellom 40-70 ganger til dagen og trengte opptil 10(!) skift til dagen. Men hadde hun ikke vært en gulpebaby hadde det jo vært totalt unødvendig.

Moseskurv og sprinkelseng, han nekta å sove og sov kun i bæresele, Bilstol eller vogna de få minuttene han sov pr dag.

Alt for masse klær! Vi arvet i bøtter og spann og brukte stort sett bare ullbody og ullstrømpebukse. Skatten ble født i slutten av februar.
Ellers ble bæresjalet minimalt brukt, mens vogna og vugga var gull verdt! EM ville ikke sove i bedside crib de første 3 mnd.

Skriver under på vogn, men vi fikk bruk for den i barnehagen som sovevogn. Har masse ulike sjal og seler! Ellers ble babynestet lite brukt og bedside crib + babysengen er aldri prøvd ut (sover med oss). Dog har min søster fått bruk for det da :)

Stellebordet ble lite brukt fordi jeg var livredd for å miste ungen i flisene, så etablerte etter et par mnd stellebord på gulvet som fortsatt brukes ;)

Badekar på stativ som var sammenslåbart var gull verdt for meg som fikk bekkenløsning etter fødsel.

Ellers var alt av klær som ikke var omslagsbody, strømpebukse eller pysj unødvendig.
Omslagsbody er gull ja! Mens jeg nok kan telle antall ganger min toåring har hatt på strømpebukse på ei hånd :p vi brukte mye bæresjal og da skal man visst være forsiktig med strømpebukse siden bukser de har på naturlig dras oppover når de sitter i sjal eller sele. Med strømpebukse kan man da få litt for mye press på føttene om man ikke passer ekstra på at de fortsatt har god plass inne i strømpebuksa.

Ting jeg ikke skal ha med nr 2.
- bleiebøtte
- badebalje med bein (fjeg er så fornøyd med den jeg kan klappe sammen fra Stokke!)
- ekstreme mengder klær - brukte som andre her kun omslagsbody, strømpebukser og ulldresser.

Jeg har brukt vogn, vippestol, newborn sete på tripptrapp, bilstol, babynest og lekegrind myemye!
Skal uten tvil kjøpe sånn bedside når den lille kommer - hadde ikke det med hun jeg har fra før. Regner med at hun blir å bytte til "storseng" når den minste trenger sprinkelseng (arv er gullkort!)

kjoler til baby ble ikke brukt, klær du måtte trø over hode på de... bare styr om de bæsjet seg ut, slik at det ble smurt over ryggen :wacky: når de var under 2 -3 mnd...

- Paraply/parasol til vogna, husker jeg sa til mannen da vi kjøpte ny vogn - den MÅ vi jo ha. 7 år siden vi kjøpte den, plasten er fremdeles på:hilarious:
- Bæresjal (mange trives med det, men jeg trivdes aldri med det og syntes det var skikkelig styrete med den knytingen)
- Sko til baby som ikke går (dette skjønner jeg virkelig ikke greia med! Jeg holder meg til "skoposer")
- Vanter og votter med tommel (noe så utrolig upraktisk til baby:hilarious:)
- Gensere til baby som ikke sitter selv er utrolig upraktisk!
- Brystpumpe (venter nr. 4, men har aldri fått til pumpinga. Håndmelking derimot, det går som en drøm!)
- Smokker i alle varianter (Helt unyttig ettersom ingen av mine babyer vil ha det)
- Sånn "sovepose" som man kler på babyene for at de ikke skal fryse/sparke av dyna om natta (alle babyene mine har hatet denne)
- Badebalje med nyfødtsete (et bad i vasken eller baby på armen i dusjen er gull)

Vippestol til nr. 1 var helt ubrukelig her, når man derimot venter nr. 2, 3, 4, 5 eller 6 skal man ikke undervurdere bruksverdien til en vippestol!

Her vasker jeg bleiene (tøybleier.. men selv med papirbleier, som jeg brukte med nr1 og etter 8mnd med nr2.. så bytter man jo søppel så ofte så..)
Og vogn.. brukte bæresjal jeg.

Hetter er såå unødvendig..!
Men sittedelen brukte vi VELDIG mye, da:happy: Føler det veide opp for den manglende bruken av liggedelen. Gikk på tur i mange timer hver eneste dag. Bruke bæresele frem til hun var stor nok til sittedelen. Vi prøvde oss på tøybleier, men jeg fikk liksom aldri helt sansen for de. Opplevde at det var mye lettere å unngå bleieutslett med papirbleier (men dette kan sikkert være individuelt).

Men sittedelen brukte vi VELDIG mye, da:happy: Føler det veide opp for den manglende bruken av liggedelen. Gikk på tur i mange timer hver eneste dag. Bruke bæresele frem til hun var stor nok til sittedelen. Vi prøvde oss på tøybleier, men jeg fikk liksom aldri helt sansen for de. Opplevde at det var mye lettere å unngå bleieutslett med papirbleier (men dette kan sikkert være individuelt).

Opplever egentlig mye mindre utslett her, enn med papirbleier.. Har også vært en gjenganger i div tøybleieforum.
Men selvsagt; hvilket vaskemiddel man bruker, og at de er tilstrekkelig vasket har jo noe å si. Og noen tåler f.eks ikke sånn "rispapir" man har i, og får utslett av det. Også er det vel noen som har allergi mot diverse stoffer også.

Sittedelen har ikke blitt så mye brukt heller, men litt mer. Det er helst når andre enn meg har henne, og skal få henne til å sove :p Kjøpte heldigvis ikke så dyr vogn :p kostet vel under 3000 ny. Men likevel, er jo det mange lapper for noe som er lite brukt, da.

Back
Topp