Ting du fikk bruk for:

- Gozyfix og bbhugme (Sistnevnte hadde jeg aldri greid meg uten i svangerskapet!!! Angret på at jeg ikke kjøpte den i første svangerskap).
- naturebond (hadde med på sykehuset, var gull verdt)
- woombie (svøp til baby)!
- babynest!
- brukte sprinkelsengen som bedsidecrib (kunne ta av ene siden
- moseskurv som jeg vugger selv (hadde den i stua, ble brukt daglig)

Enig i Cosyfix ammepute som er nevnt over. :)
Tripptrapp-stolene + tilhørende babysete har blitt brukt fra nyfødt til nåtid (de er 4 og 2 år).

Bæresjal e ett must. Ufattelig deilig å ha babyen tett innpå seg når dei trenger det. Eller du.

Bæresjal e ett must. Ufattelig deilig å ha babyen tett innpå seg når dei trenger det. Eller du

Babynest, bedside crib, bæresjal, gulpekluter var et must fra starten. Naturebond ble også gull etter hvert!

Lurer på om noen av dere hadde bruk for brystpumpe? Evt hvilken dere brukte og deres erfaringer med den?

Last edited:
Lurer på om noen av dere hadde bruk for brustpumpe? Evt hvilken dere brukte og deres erfaringer med den?
Medela swing tror jeg den heter, den jeg har. Hadde enkel, men skulle helst hatt dobbel.

Med første trengte jeg den pga overproduksjon og så stram tungebånd hos vesla mi, så måtte blande melken jeg pumpet ut før jeg ga til vesla på flaske. Amming funket dårlig før etter tungebåndsklipp. Hun ville ikke ha pupp mer etter 11 mnd, delammet fra 4,5 mnd.

Med nummer to:
Jeg pumpet meg da permisjon var over for å kunne gi på flaske. Han hadde lært seg å ta flaske uken før jeg startet i studiet igjen (fullammet fram til han begynte å spise mat), men drakk superlite og var drit sulten når jeg kom hjem stakkar. Det endte opp led at far kom til meg for å amme han siden han aldri tok flaske noe bra. Samme greiene da han begynte i bhg. Jeg dro dit for å amme han før legging en periode, og så måtte vi avvenne den ammingen pga jeg ikke alltid hadde mulighet til det. Han var alltid skrubbsulten på pupp etter bhg. Så denne gangen her var det lite nødvendig med pumpe egentlig. Ammet til han var 2,5 år.

Nr 3 nå så tenker jeg at jeg skal venne hen til flaske tidlig, men etter at ammingen går bra, slik at far og etter hvert barnehagen skal kunne gi flaske. Så kommer til å pumpe meg. Men vurderer å kjøpe meg elvie pumper, 2 stk elektriske som jeg kan pumpe meg med mens jeg er på jobb :p da slipper jeg liksom å være låst til et rom, men kan jobbe som vanlig mens jeg pumper.

Medela swing tror jeg den heter, den jeg har. Hadde enkel, men skulle helst hatt dobbel.

Med første trengte jeg den pga overproduksjon og så stram tungebånd hos vesla mi, så måtte blande melken jeg pumpet ut før jeg ga til vesla på flaske. Amming funket dårlig før etter tungebåndsklipp. Hun ville ikke ha pupp mer etter 11 mnd, delammet fra 4,5 mnd.

Med nummer to:
Jeg pumpet meg da permisjon var over for å kunne gi på flaske. Han hadde lært seg å ta flaske uken før jeg startet i studiet igjen (fullammet fram til han begynte å spise mat), men drakk superlite og var drit sulten når jeg kom hjem stakkar. Det endte opp led at far kom til meg for å amme han siden han aldri tok flaske noe bra. Samme greiene da han begynte i bhg. Jeg dro dit for å amme han før legging en periode, og så måtte vi avvenne den ammingen pga jeg ikke alltid hadde mulighet til det. Han var alltid skrubbsulten på pupp etter bhg. Så denne gangen her var det lite nødvendig med pumpe egentlig. Ammet til han var 2,5 år.

Nr 3 nå så tenker jeg at jeg skal venne hen til flaske tidlig, men etter at ammingen går bra, slik at far og etter hvert barnehagen skal kunne gi flaske. Så kommer til å pumpe meg. Men vurderer å kjøpe meg elvie pumper, 2 stk elektriske som jeg kan pumpe meg med mens jeg er på jobb :p da slipper jeg liksom å være låst til et rom, men kan jobbe som vanlig mens jeg pumper.
Takk for fine erfaringer! Jeg studerer så tenker at det å pumpe vil sikkert bli et alternativ om omstendighetene er slik at det går :)

Babynest, bedsidecrib og bæresjal(og bæresele)
Ellers så ble jeg overrasket over hvor lite en nyfødt faktisk trenger.

Men nå fødte jeg i mars 2020, så vi var jo knapt ute det første året. Kanskje jeg trenger andre ting denne gangen.

Edit: legger til at jeg kjøpte elektrisk pumpe pga brystspreng fra helvete den første uka, men det kunne jeg spart meg, for amming gikk bra, og brystspreng gikk veldig fort over. Men har den da, i tilfelle det blir behov neste gang.

Jeg ville også avventet med brystpumpe, det er ikke sikkert du vil få bruk for det.
Jeg pumpet en del med Medela Swing da første var baby, men det var litt stress, og til slutt endte jeg opp med å ikke få brukt opp melka.
Med andre brukte jeg en slags vakuum-oppfanger, men ble heller ikke til at melka ble brukt.
Jeg lurer dessuten på om pumpene medvirket negativt til tette melkeganger. :confused013

Etter hva jeg kan huske fra sist, var det ny forskning som sa at den hellige gralen om fullamming var sterkt overdrevet; det er ikke slik at det gode de oppnår med å amme forsvinner hvis de får en ml Nan i ny og ne. Så for min del blir det helst ikke pumping i hele tatt denne gangen.

Jeg hadde masse melk som ikke regulerte seg! Så hver gang jeg amma «rant det ut» like mye melk på den andre siden! Så jeg synes vakkum pumpa å sette på var gull:) frøys ned all ekstra melk og brukte den i maten til lille da hun starta med det! :) ( fikk brukt all melka)

Jeg hadde masse melk som ikke regulerte seg! Så hver gang jeg amma «rant det ut» like mye melk på den andre siden! Så jeg synes vakkum pumpa å sette på var gull:) frøys ned all ekstra melk og brukte den i maten til lille da hun starta med det! :) ( fikk brukt all melka)
Samme her :)

Smokk!, kosebamse, vippestol, vugge, bæresjal og sele, vogn, stokke stol, gulpekluter, babynest i vugge, vogn, i senga vår.

Har klart oss uten badestamp, stellebord(brukt bare stellematte), ammepute, pumpe( bare styr, gav bare errstatning). Stelleveske( bar bare på mer enn nødvendig),

Back
Topp