Timene etter barnehage henting

Kvakkis

Elsker forumet
It's gonna be May 2019
Regner med dette er VELDIG forskjellig, men det er litt interessant hvor mye tid det er vanlig å ha med barn sine etter henting i barnehagen og hvordan denne tiden brukes.

Når hentes barna? rekker de spise to måltider før legging? bades de hver dag?hvordan prioriterer dere tiden? Blir det noe kvalitetstid sammen med lek og kos? Drar dere på butikken og handler etter barnehagen? Har barna aktiviteter, venner på besøk? Hvor mange timer har barnet hjemme før det er «natta»? Osv.

Mi jente er 2 år og begynner i barnehage til høsten, så lurer litt hvordan dere andre har og gjør det i disse travle timene:)
 
Regner med dette er VELDIG forskjellig, men det er litt interessant hvor mye tid det er vanlig å ha med barn sine etter henting i barnehagen og hvordan denne tiden brukes.

Når hentes barna? rekker de spise to måltider før legging? bades de hver dag?hvordan prioriterer dere tiden? Blir det noe kvalitetstid sammen med lek og kos? Drar dere på butikken og handler etter barnehagen? Har barna aktiviteter, venner på besøk? Hvor mange timer har barnet hjemme før det er «natta»? Osv.

Mi jente er 2 år og begynner i barnehage til høsten, så lurer litt hvordan dere andre har og gjør det i disse travle timene:)

Jeg henter kl 15.45, er hjemme kl 16.10, leker litt da før vi lager en middag som er ferdig mellom kl 17-17.30 (en forelder lager mat, en leker) Så rekker vi å leke litt igjen etter middag, før de får seg en liten yoghurt kl 18.15, opp i badekaret/dusjen kl 18.30, så er de liggende i sengen til kl 19 ca. Sovner da umiddelbart :) vennebesøk er ikke før de er mye større, han på 4 år har hatt sitt første besøk etter barnehagen nå. Slikt legger vi til helger. Vi prioriterer å kun være oss i familien de hellige få timene etter barnehage. De er kaotiske og barna er slitne, så vi forsøker på minst mulig støy for dem for å få fine dager. Det betyr også ingen besteforeldre innom på besøk, det er ikke noe godt for slitne kropper her i huset.
 
Regner med dette er VELDIG forskjellig, men det er litt interessant hvor mye tid det er vanlig å ha med barn sine etter henting i barnehagen og hvordan denne tiden brukes.

Når hentes barna? rekker de spise to måltider før legging? bades de hver dag?hvordan prioriterer dere tiden? Blir det noe kvalitetstid sammen med lek og kos? Drar dere på butikken og handler etter barnehagen? Har barna aktiviteter, venner på besøk? Hvor mange timer har barnet hjemme før det er «natta»? Osv.

Mi jente er 2 år og begynner i barnehage til høsten, så lurer litt hvordan dere andre har og gjør det i disse travle timene:)

Jeg henter lille rundt 16.00 - 16.30, vi er hjemme ca 16.30 - 17. 00(vi går)
Lille er helt avhengig av helt ro og kvalitetstid første timen vi kommer hjem. Etter det lager og spiser vi middag så det er siste måltidet. Så blir det kveldsstell. Hun bades ordentlig i helgene da hun både hater det og har veldig sensitiv hud men kattevaskes kjapt og smøres med krem. Bleieskift og tannpuss før hun legges mellom 19.00-19.30.

Vi har ca 2,5 timer hjemme før det er natt for lille. Det blir ikke mye tid så vi tar det helt piano i ukedagene:)
 
Last edited:
Hentes rundt 15. Noen ganger før, andre ganger litt senere. Rett hjem og leke eller slappe av med iPad. Lage middag, så er det å leke eller slappe av før kveldsmat og leggetid. Sjelden vi drar ut på noe. Det vil han ikke, med mindre det er å besøke besteforeldre, men det gjør vi sjelden i uka. Blir bare stress. Legger seg rundt 19. I går sovnet han 18.30, så han er sliten om dagen. Snart 4 år.
 
Henta og henter alltid kl 15 og hjemme 10 min senere.
Gutten har noe medisiner som skal tas og må slappe av noe, så har Max en time med iPad da. Om sommeren blir det kun den tiden medisinene bruker han slapper av før han stikker ut igjen. (Hvert sånn hvertfall de 3 siste åra, er 7)
Middag og lek etter det frem til 7. Her har det variert, fra egen lek, til skogstur, tar det som det kommer. Hadde ikke aktiviteter før han begynte på skolen.
Kl 19 er det kveldsmat og barne-TV-iPad.
Dusj hver dag om sommeren, 3 ganger i uka ca om vinteren. Legges kl 20 og har gjort det siden han var 2,5 år.
 
Henter 14.30. Er hjemme litt før kl 15. Middag ferdig kl 16.00. De leker i stua eller sitter ved kjøkkenbordet med bordaktiviteter mens jeg lager middag. Etter middag leker vi ute i hagen (hvis det er vær til det hvis ikke så leker vi inne. Dvs ungene leker mens vi voksne sitter på gulvet. Hender noen ganger at vi drar å ut å handler hvis det er noe ungene trenger eller drar til frisør e.l etter middag. Spiser kveldsmat 17.45. Bades/dusjes ved behov. Ser ca 20 min på «Barne-TV» før de legger seg, velger to episoder fra NRK super. Bruker ikke skjerm utenom disse 20 min. I seng ca 18.30.
 
Henter mellom kl 15 og 17, avhengig av jobbdagen. Legging kl 19 for yngste og 20 for eldste. De er 3 og 5 år. Etter Bhg er det leking middag, kveldsmat, ofte har en av dem med seg en venn hjem eller er på besøk, eldste har aktivitet en dag i uken. Om sommeren er vi stort sett ute, eldste ser ofte på skjerm eller spiller når yngste legges og får gjerne litt alenetid når lillebror sover. Yngste står opp tidlig og får litt alenetid om morgningen :)
 
Leveres som regel 8:30, så har ofte en hyggelig morgenstund med meg eller mannen, hentes mellom 14-15, leker litt på lekeplassen ute før vi går inn, da er hun ganske sliten så blir ofte inne resten av ettermiddagen. Spiser middag klokken 16, og så leker vi, leser og ser ca 30 minutt på tv. Spiser kvelds rundt klokken 18.00, bades ca annenhver dag og legger seg rundt 18:30. Hun er 18 mnd:) Syns vi har fine dager. Mannen jobber 100% turnus, jeg jobber 100%, men styrer dagene selv, så de dagene han jobber dag leverer jeg og henter tidlig og jobber så litt da hun har lagt seg. Syns vi har veldig fine dager:)
 
Henter 16. legger seg ca 19. bruker tiden til å spise middag å slappe av sammen, kanskje en liten spasertur ut, men de er stort sett fornøyd med å se barne-TV å slappe av etter middagen. De får tilbud om kvelds, men er ikke alltid de er sulten nokk til å spise noe så raskt etter middag :) kos i armkroken etter en lang dag i Bhg er det beste de vet
 
Henter rundt 16. Stort sett leker pappaen mens jeg lager middag. Hvis middagen blir litt sen får hun noe kjapp mat etter bhg. F.eks. Yoghurt, Brødskiver, frukt eller liknende. Snur stadig om på rekkefølgen på kveldsmat og middag. Vi bor i et nabolag med mange barn og er ofte ute og leker litt før eller etter middag. Hvis hun er sliten slapper vi av inne med duplo og kanskje litt TV. Går inn rundt 18 og spiser middag eller kveldsmat. Så roer vi ned med rolig lek før kveldsstell. I seng rundt 19:00. Bader etter behov (2-3 ggr/uke).

Skal sies at vi har et barn som elsker å leke ute, og som ofte har mye energi på tross av lange dager i bhg. Ofte er det første hun spør om på morgenen om å hoppe på trampoline :hilarious: Hun er snart 2 år og har gått i bhg siden august.

Drar IKKE på butikken etter henting. Mye bedre stemning å ta butikkturen først og heller hente 10 minutter senere. Men aller helst legger jeg handling til dager pappaen henter.
 
Tusen takk for svar alle sammen :) Det er bare å svare på tråden for andre som stikker innom også, om dere vil:)
 
Vi henter som regel mellom 15 og 16 en gang. Så varierer det hva vi gjør hjemme, men mini trenger å slappe av samtidig som han nekter å gjøre det og gjerne kjører på med diverse aktiv lek helt til han får meltdown fordi det er middag :hilarious: Så jeg prøver å legge opp til noe avslappende greier etter barnehagen.

På varme dager skjærer jeg opp frukt og nøtter som han kan sitte i skyggen å spise mens han roer litt ned, eller en smoothie-is, og det fungerer fint. Andre dager er han villig til å bli med inn også leker vi sammen inne. Nå har vi en baby og det gjør ettermiddagene litt mer kaos, fordi hun stort sett er kavete og han helst hadde sett at stemningen etter bhg var mindre kavete for å si det sånn :hilarious:
Men før vi fikk lillesøster lagde vi alltid middag sammen, og det er en kjempekoselig start på ettermiddagen hjemme synes jeg. :) prøver å få det til nå også om vi er to voksne hjemme etter barnehagen.
Han kan også sitte i sofaen og slappe av med lydbok eller barne tv rett etter bhg, men vi prøver å bare ha tv-tid en halvtime etter middag, ellers blir fort det eneste han gjør etter barnehagen utenom å spise, å se på tv.
Han vil alltid ha litt kveldsmat, men som regel holder det med noe oppskjært frukt/grønnsaker nøtter og evt en skive hvis han spiste lite til middag. :)

På vinteren er vi bare inne etter barnehagetid, da varierer det mellom at vi lager mat sammen, leker med han (han leker ikke så mye selvstendig når han er sliten) eller han kan være med på husarbeid om han vil.
På ekstra fine dager i fjor henta jeg med sykkelvogn og hadde middag på stranda. Det var skikkelig koselig ❤️ Men det passer p.t. dårlig med kavete baby, regner med det blir mer sånne ting når babyen er eldre.
 
Min ble hentet 14.30 ca , vi var stort sett ute etter barnehagen, lekte med vann, gikk tur, på lekeplassen, var med venner ol
Rakk alltid to måltider
 
Henter ca 14.30 og er hjemme 2 min etter. Rekker to måltider fint. Vi gjør forskjellige ting hver dag. I fint vær/opphold på vår og sommer så er vi konstant ute i hagen med masse leker og vann. I dårlig vær er vi ofte inne og de har nok av leker å leke med+ det meste annet. Har en som sliter med søvn så prøver ofte å ha rolige dager for hans del.
 
Hun er 2 år, henter mellom 15 og 15:30. Lager middag, enten står hun i "trappa" si og ser på, eller leker. Deretter leker vi enten ute eller inne, går å henter post, gjør husarbeid, hun liker å "hjelpe til". Noen ganger drar vi rett på besøk og spiser middag der etter bhg. Kommer vi som regel hjem til kveldsmat og leggetid. Eller så spiser hun kveldsmat der, og legger seg når vi kommer hjem. Bader 3 ganger i uka. Legger seg mellom 19 og 19:30.

Dette da samboer er på sjø, når han er hjemme er ting litt annerledes.

De dagene hun ikke er i bhg leker vi mer, bygger duplo sammen, leser bøker på gulvet og spiser lunsj sammen. Triller også lengre turer, drar til butikker lengre vekke, besøker besteforeldre og/eller får besøk.
 
Henter mellom 14:30 og 15:30. Er i permisjon så det kommer an på når det «passer» for baby. Er hjemme etter 2 minutter. Av og til går vi hjem, men det tar lang tid fordi det er bakke hele veien. Om jeg er alene med ungene har jeg alltid middagen klar til hun kommer hjem, om ikke så ser hun på tv eller leker med pappaen mens jeg lager :) Så spiser vi sammen, også går en av oss ut med henne, av og til alle sammen. Inn igjen i 18-tiden, litt tidligere om hun trenger å bade. Spiser kveldsmat og ser på barnetv, går på badet 18:30. Vi leser og prater på sengekanten, sovner til ca 19. Om vinteren blir det nok litt mer tv, men prøver å ha en time totalt som maks.
 
Når hentes barna?
Er i barnehagen til 14.30.

rekker de spise to måltider før legging?
Ja, middag og kvelds :)

bades de hver dag?
nei, det er verken nødvendig eller bra for huden :) Kun ved behov.

hvordan prioriterer dere tiden? Blir det noe kvalitetstid sammen med lek og kos?
Absolutt! Er alt fra gå/trikketur, bading, lek i Hagen, lek inne, lese bok osv.


Drar dere på butikken og handler etter barnehagen?
Aldri. Skåner henne for det, da hun er sliten etter barnehagen og absolutt ikke trenger mer stimuli da. Handler rett etter jobb hvis jeg må, så ukeshandler vi tidlig lørdag morgen. Da er hun med, og det er stor stas!

Har barna aktiviteter, venner på besøk?
For liten til organisert, men møter ofte jevngamle barn :)

Hvor mange timer har barnet hjemme før det er «natta»?
Legger seg 19, så blir 4,5 time på ettermiddagen.

Frøkna ble akkurat to år.
 
Jeg leverer vanligvis kl 9-9:30 og henter mellom 14:30-15. Vi rekker alltid to måltider før legging og Junior er som regel veldig sulten selv om de spiser kl 14 i bhg. Vi bader bare én gang i uka pga atopisk eksem, men har en kattevask hver kveld. Dusjer ellers ved behov. Vi storhandler hver lørdag så jeg handler aldri etter jeg har hentet i bhg. Vi har MASSE tid sammen, både på morgenen og ettermiddagen. Som regel spiser vi middag med en gang vi kommer hjem og hvis den ikke er klar får barna litt oppskjært frukt mens jeg lager mat. Så er det boklesing, leke med lego, teselskap, hoppe på trampolinen og vi hører gjerne på lydbok også. Spiser kvelds rundt 18:30 og legging er kl 19 :)
 
Her leverer vi ca 08.30 og henter mellom 14.00 og 15.00.
De spiser 14.00 i bhg, så middag kl 16.30/17.00.
Leker inne eller ute, litt avhengig av været. Det er ofte at han aktiviserer seg selv, da vi ikke gidder å leke så mye. :hilarious:

Spiller brettspill, går tur, handler (ungen eeeelsker å gå på butikken, jeg har bestukket han med en penge/smoothie/fruktstang on han oppfører seg bra i butikken siden han lærte seg å gå ;))
Ellers ser vi tv og bare surrer igjennom dagene, ingen aktiviteter enda.
Guttungen er 4,5år :)
 
Back
Topp