Time på sykehuset idag OPPDATERING

Prøverpåsøsken85

Elsker forumet
idag var jeg på sykehuset for gynekologisk undersøkelse. Legen tok celleprøve og mens vi pratet så fortalte jeg om tidlig overgangsalder og underlivs kreft i nær familie.
Da sa legen også at de ville ta blodprøver og jeg fikk ny time om en mnd. Men ultralyden så bra ut sa han?
Trenger jeg bekymre meg?
 
jeg ville ikke bekymra meg mtp på at han ikke kunne se noe unormalt på ul. Hvis det isåfall er noe så vil de se det på celleprøven. Men bra at du har en lege som er våken og gjør en grundige jobb!
 
Men er det vanlig at de bestemmer seg iløpet av timen at de skal ta blodprøver også? For det var ikke planen egentlig. Kun vanlig ultralyd. Så må jeg tilbake om en mnd igjen og skal undersøkes på nytt samt få svar på prøvene
 
Du trenger ikke bekymre deg. Jeg fikk samme beskjed når jeg fortalte at min mor kom i overgangsalderen i en alder av 36. Da ville de sjekke om jeg stod i fare for der, noe jeg ikke gjorde. Hadde masse fine egg. Bedre å sjekke alt enn at de ikke sjekker.
 
Du trenger ikke bekymre deg. Jeg fikk samme beskjed når jeg fortalte at min mor kom i overgangsalderen i en alder av 36. Da ville de sjekke om jeg stod i fare for der, noe jeg ikke gjorde. Hadde masse fine egg. Bedre å sjekke alt enn at de ikke sjekker.
Fortalte også legen at vi ikke har brukt prevensjon de siste 2 årene også og at jeg har mistet tidligere for mange år siden med en annen partner.. pluss at legene ser vel litt på alderen også kanskje? Men om de ikke finner noe på blodprøvene får jeg ikke mer hjelp da? Tenker bare på om kanskje ikke egget slipper når jeg har eggløsning? For jeg har regelmessig mens
 
Fortalte også legen at vi ikke har brukt prevensjon de siste 2 årene også og at jeg har mistet tidligere for mange år siden med en annen partner.. pluss at legene ser vel litt på alderen også kanskje? Men om de ikke finner noe på blodprøvene får jeg ikke mer hjelp da? Tenker bare på om kanskje ikke egget slipper når jeg har eggløsning? For jeg har regelmessig mens

Siden dere ikke har brukt prevensjon de siste to årene uten å ha blitt gravid så kan nok det også være en årsak til at legen ønsket å ta blodprøver. Alder spiller jo også en rolle mtp fertilitet. For å få mensen så må du hatt eggløsning, men jeg ville tatt opp alle spørsmål og tanker du har neste gang du er hos legen. Er også lurt å skrive ned det du ønsker å spørre på forhånd for det er så fort at noe blir glemt når man først kommer på timen.
 
Siden dere ikke har brukt prevensjon de siste to årene uten å ha blitt gravid så kan nok det også være en årsak til at legen ønsket å ta blodprøver. Alder spiller jo også en rolle mtp fertilitet. For å få mensen så må du hatt eggløsning, men jeg ville tatt opp alle spørsmål og tanker du har neste gang du er hos legen. Er også lurt å skrive ned det du ønsker å spørre på forhånd for det er så fort at noe blir glemt når man først kommer på timen.
Ja men slipper egget under hver eggløsning? Kanskje jeg har dårlig eller lite egg da?
 
Ja men slipper egget under hver eggløsning? Kanskje jeg har dårlig eller lite egg da?

For å få mensen må du hatt eggløsning, altså egget har sluppet. Hvis det ikke hadde sluppet ville du enten vært gravid eller ikke hatt eggløsning, men da ville mensen heller ikke kommet. Om du har dårlig eller lite egg er det kun en lege som kan svare på. Menge egg kan man se på ul, men hvilken kvalitet det er på eggene må undersøkes med ulike prøver.
 
For å få mensen må du hatt eggløsning, altså egget har sluppet. Hvis det ikke hadde sluppet ville du enten vært gravid eller ikke hatt eggløsning, men da ville mensen heller ikke kommet. Om du har dårlig eller lite egg er det kun en lege som kan svare på. Menge egg kan man se på ul, men hvilken kvalitet det er på eggene må undersøkes med ulike prøver.
Ok får se hva de sier på neste time da. Etter ultralyden sa han bare at alt så bra ut. Ikke noe mer. Men skal undersøkes en gang til neste gang pluss få svar på prøvene
 
Ok får se hva de sier på neste time da. Etter ultralyden sa han bare at alt så bra ut. Ikke noe mer. Men skal undersøkes en gang til neste gang pluss få svar på prøvene

Krysser fingrene for at alt er bra :) tror nok han ville sakt noe hvis det hadde sett ut som at du hadde lite egg. Er nok bare legen som vil sjekke alt siden det er flere i familien din som har hatt kreft og tidlig overgangsalder.
 
Krysser fingrene for at alt er bra :) tror nok han ville sakt noe hvis det hadde sett ut som at du hadde lite egg. Er nok bare legen som vil sjekke alt siden det er flere i familien din som har hatt kreft og tidlig overgangsalder.
Ok for han sa noe også om st han skulle sjekke om jeg har eggløsning osv ut ifra prøvene men da har jeg misforstått han jeg da. Får bare håpe de ikke finner noe galt og om de gjør det så håper jeg de ringer før den timen jeg er satt opp på
 
Slik jeg har forstått det kan man ha blødning uten eggløsning, men da kalles det hormonell blødning og ikke mensen. Det vil naturligvis oppleves relativt likt for personen som blør. Har man regelmessig blødning hver mnd er det med stor sannsynlighet mensen etter eggløsning. Legen vil kanskje sjekke dette via prøver for å være helt sikker, i og med at dere har vært uten prevensjon så lenge? :)
 
Men er det normalt å vente en hel mld før man får en ny time hos legen/sykehuset? Syntes det er litt lang tid mellom hver time da.. kan jo hende jeg måtte hatt noe medisiner eller noe og det blir isåfall bare utsatt det da så lenge jeg fikk time så sent. Og i tillegg midt i syklusen
 
Oppdatering:

da har jeg vært på en ny time på sykehuset idag. Alle prøver var fine. Ingenting galt med meg. Vi har blitt gravide tidligere så da spurte legen om jeg skulle komme tilbake i januar og gå videre derfra eller begynne nå. Jeg sa nå. Så fikk resept på femar/leteozol og skal gå på det i 2 mnd så tilbake til sykehuset i desember igjen. Er jeg gravid så tar vi en kontroll der og da hvis ikke gjør vi noe annet sa de. så får krysse fingrene for at det klaffer nå da kanskje. Har regelmessig syklus så dette er vel for å hjelpe eggene og modne eller noe?
 
Back
Topp