"Time-out" i barnehagen..

Nesly

Juni 12s friske pust
Sønnen min som nettopp har fyllt 3 har akkurat begynt i bhg. 

De forteller at de allerede de første dagene hans (i innkjøringen) hadde mått gi han nnoen "time outs" noen ganger (satt han på gangen) fordi han hadde testet grensene litt.

Han er ikke vant med time out og selv synes jeg det hørtes kanskje litt vel strengt å innføre dette allerede første dagen han var alene i bhg. Er dette noe bhg alene kan bestemme at er grei praksis for barn som tester grenser?

Er jo glad for at de setter grenser, men er kanskje litt sårbar av meg...

Dette synes jeg var drøyt! Er imot bruk av time-out i barnehagen, og SPESIELT i tilvenningsvasen! Barna skal jo teste ut grensene når det er nye voksne å forholde seg til, det er slik de blir kjent og trygge. Hvor gammel er gutten din? Huff, jeg ville snakket med ped.leder jeg.

I innkjøringsperioden i bhg er jeg veldig i mot dette.

Time-out i barnehagen er IKKE greit! Isåfall skal det avklares med oss først. Vi er motstandere av den typen avstraffing, så langt det lar seg gjøre. Det er iallefall ikke opp til barnehagen å bestemme!

time-out i barnehagen?

hadde bytta barnehage hvis det der var vanlig i barnehagen her.

Fyllte akkurat 3..

Ser mange reagerer på det ja. Kommer nok til gi det litt tid før jeg evt. snakker med ped.leder. Men kommer til å være VELDIG på vakt, hvis dette fortsetter. 

Vet ikke helt hva jeg synes om time out, men er enig i at dette er litt drøyt å innføre de første dagene før han i det hele tatt er trygg, til tross for at han kanskje har "vært borti" noen andre unger litt..

Takker for tilbakemelding. 

Bør jeg snakke med ped.leder men en gang altså?
Er så redd for å ikke komme på godfot med personalet på avd. hans. Syns det er litt vanskelig å ta opp dette. 

Er det vanlig praksis med timeout i bhg der ungene deres går?

Nå er gutten min veldig liten enda, men har aldri hørt så mye som ett ord om time-out i barnehagen der min sønn går. Synes det virker rart å innføre noe sånt allerede første dagene han er der. Skulle jo trodd at de gir han litt ekstra slakke den første tiden fordi alt er nytt og uvant. 

Jeg syns Time out som metode i barnehagen er helt greit. Har brukt mye time out på eldstemann her med god effekt. Der i mot, så syns jeg det var væl tidlig å ta det i bruk allerede i tilvendingsfasen. Kunne de ikke heller ha avledet han med noe annet.
En annen ting, jeg syns kanskje sønnen din er litt ung. Selv syns jeg timeout passer bedre på de noe eldre barna

Jeg har opplevd at mange bruker og omtaler Time-IN for Time-out.
Selv bruker jeg mye time-IN der jeg tar barnet bort fra situasjonen, f.eks ut i gangen, men at jeg er der sammen med barnet og vi tar en prat før vi går inn igjen.
Tror det er en del mistolkninger av begrepet Time-out.
Jeg ville spurt hva de eksakt gjør ved en time-out jeg. Om barnet blir sittende alene i gangen over tid ville jeg reagert.

Skremmende! Jeg hadde ikke godtatt en slik praksis under noen omstendigheter.

Jeg mener det tyder på uvitenhet og faglig inkompetanse hos de som jobber i barnehagen. Man finner ikke støtte for dette i barnehageloven.

Sukk.. emoticon

ville spurt litt rundt hvordan de utfører "time out".. Ikke sikkert det er så ille som det høres ut som;) At han må ut av leken og ta en pause sammen med en voksen feks..

* supermeg* skrev:
ville spurt litt rundt hvordan de utfører "time out".. Ikke sikkert det er så ille som det høres ut som;) At han må ut av leken og ta en pause sammen med en voksen feks..

Tenker akkurat samme tanken. Det virker som om mange bruker begrepet time-out, uten å vite hva dette innebærer, og aller helst, ikke vet hva andre mener om det. Dårlig forklart kanskje... Jeg vil tro at en time-out i bhg (hater forresten dette ordet), er en pause fra leken eller konflikten, sammen med en voksen. Sånn praktiserer jeg det hvertfall. Hvordan ellers skal man lære, hvis ingen forteller og forklarer dem.

Er imot Time out. Jeg jobber selv i barnehage og har aldri hørt om noe så tullete å bruke time out der....Da kan de ikke jobben sin spør du meg

du får spørre hvordan de utfører det... setter de en treåring i gangen alene så synes jeg det er ille. men om en av personalet blir med barnet ut på gangen, forklarer reglene som må overholdes i barnehagen og sitter med barnet til det føler seg klart til å gå tilbake til leken igjen så synes jeg det er en fin måte å få samlet tankene på for en forvirret treåring.

du får spørre hvordan de utfører det... setter de en treåring i gangen alene så synes jeg det er ille. men om en av personalet blir med barnet ut på gangen, forklarer reglene som må overholdes i barnehagen og sitter med barnet til det føler seg klart til å gå tilbake til leken igjen så synes jeg det er en fin måte å få samlet tankene på for en forvirret treåring.

Først må jeg si at jeg synes det er litt vel raskt å ta i bruk første dag. Spesielt om han aldri før har gått i bhg. JEG ville nok spurt hvordan denne time-outen foregår, og hva som er reglene for den.

Så vil jeg si at vi praktiserer time-out i min bhg, ja alle bhg i kommunen gjør det. Men barna er veldig klar over hva som fører til det (slåing, sparking osv. Og ikke høre på voksen etter en til to advarsler på andre regler vi har.) Da sitter de i 1 min (altså ikke lenge, om de er 3 år eller 5. Poenget er at de skal få en pause) på en stol. Vi gjør ikke noe nummer ut av det, og etterpå er vi akkurat like glad for å ha de tilbake i lek/samling. Etter at vi innførte dette i bhg (i samarbeid med fagpersoner utenfra!) har hverdagen blitt mye mer strukturert og finere for barna. De får en forutsett reaksjon på sine handlinger om det er jeg som ser det eller en av de andre voksne. Og vi innførte det ikke før foreldrene var godt informert. De har faktisk kommet til oss og sagt de har innført det hjemme også med stort hell. Men det er viktig å utvise forsiktighet, og kun velge noen få regler som fører til det. Vi bruker det nå mindre enn en gang i uka...

Jeg har en gang brukt det på en 2,5 åring, men da lot jeg ikke barnet sitte alene. H*n ble tatt bort fra en situasjon som ikke var akseptabel, og det var h*n veldig klar over. Mor var også veldig enig da hun ble informert.

Men som sagt syntes jeg det var VELDIG tidlig første dag. Barnet må jo få anledning til å finne sin plass og lære spillereglene i barnehagen. Jeg hadde (på en grei måte) tatt det opp fordi du trenger å vite hva som skjer og hvordan det foregår.

detnyenicket:

Fortelle meg hva dere oppnår med time out som man ikke kan oppnå med feks å snakke med barna/vise de rett type oppmerksomhet?

Og så det å ikke gjøre så mye utav det i etterkant- noe som jeg tolker som å ikke vektlegge hendelsen: Hva lærer barna egentlig av det?

Jeg syns det er skremmende at en hel kommune har det som praksis, og det forundrer meg også at ikke foreldre reagerer kritisk på dette. Jeg gremmes.

Her et lite utdrag fra Barnehagelovens kap. 1 - Barnehagens formål og innhold - § 1.Formål:

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.

Er det noen som bryr seg om hva barna i barnehagen syns om time out?

Tar du utfordringen og har en slik samtale med en liten gruppe barn?

Back
Topp