Time hos jordmor

Majalis

Glad i forumet
Juli13-jentene
Vi har første time hos jordmor i morgen :) Hva kan man forvente? Tar de symfysemål og veier deg eller hva er det som skjer på denne jordmortimen?

Jeg hadde første time hos jordmor i forrige uke, og da hørte vi hjertelyden, jeg fikk målt magen, tok blodtrykk, veide meg, testet urinen, og litt sånn generell prat om denne og tidligere graviditeter. Jeg fikk også en hel perm med brosjyrer og annet lesestoff, og tok en anonym spørreundersøkelse kommunen kjører om alkoholbruk før og under graviditet.

Jeg har også første time hos jm i morgen! Gleder meg:) er jo tredjemann så har jo vært hos jm før, men like spennende denne gangen:)

De praktiserer litt forskjelling fra sted til sted har jeg funnet ut. Der jeg gikk forrige gang gjorde de alt hos jm inkl blodprøver, her jeg går nå må jeg til lege for blodprøver feks. Forrige gang målte de magen hver gang, denne gangen ville de ikke måle første timen egentlig, for det var for tidlig ( uke 14), men endte med å gjøre det likevel. Forrige gang ville de ikke lete etter hjertelyd før etter oul, mens denne gangen gjorde de det så lenge jeg lovet å ikke bli bekymret hvis de ikke fant den :-) Er du førstegangsfødene får du sikker noen bøker og slikt. Også kommer det veldig på hvor langt du er på vei. Men som regel setter de av masse tid til å prate, man får jo en hel klokke time :-)

Tusen takk for svar :) Har time kl 13. Jeg vet at det er slik at jeg må til legen å ta blodprøver så det skal jeg gjøre i morgen. Jeg håper hun måler magen, vekt osv. - er jo veldig spent på det selv. Er 18+3 i dag så jeg er kanskje litt sent ute med jordmortime.

Jeg sliter veldig med bekkenet og jeg har forsøkt å trene etter opplegg hos fysioterapeaut, men det blir bare verre. Kiropraktor tør ikke å knekke på det da han mener det er ganske betent. Jeg har hørt rykter om at denne jordmoren vi skal til er litt streng på at du SKAL trene og ha SUNT kosthold, så vi får se hva hun sier.

En hel klokketime er jo rett og slett godt! Er jo ikke akkurat noe man får hos fastlegen, hehe...

Vi hadde første time hos jordmord i uke 11,og da tok hun urinprøve,blodprøve,blodtrykk,veide meg og ,så snakket hun om graviditeten,og masse slikt :)
Skal i neste uke for neste kontroll,og kjenner at jeg gleder meg,siden jeg begynner og få litt angst for fødselen...

Back
Topp