Time hos jordmor - ble bedt om å komme uten barnefar

Navi

Gift med forumet
VIP
Januar 2017
Tviler på at det er et krav, men på forrige time sa altså jordmor at hun vil jeg skal komme uten pappa'n på en av kontrollene. Lurer på hvorfor i alle dager hun ber om det? Noen andre som har opplevd dette? Jeg er så heldig å ha en samboer som har lyst til å være med på alt han kan, og jeg blir på ingen måte hemmet fra å spørre om noe når han er tilstede. (Tvert imot kan han være til god hjelp for å huske ting for meg, så glemsk som jeg er for tiden :P ) I tillegg syns jeg det er like mye hans rett (personlig, vet det ikke er sånn i arb.sammenheng) å være med om han vil - det er jo akkurat like mye hans barn. :)
 
Kan vel være det er en generell greie de gjør for å få mulighet til å snakke på tomannshånd. De ser sikkert mange ulike situasjoner, og et slikt system kan gjøre det lettere å få mulighet til å snakke med dem som har et behov. Det første som slår meg er kontrollerende menn, for eksempel.
 
Kan vel være det er en generell greie de gjør for å få mulighet til å snakke på tomannshånd. De ser sikkert mange ulike situasjoner, og et slikt system kan gjøre det lettere å få mulighet til å snakke med dem som har et behov. Det første som slår meg er kontrollerende menn, for eksempel.

Tenker også dette. Kjæresten var med på den første kontrollen her og da spurte jordmora om jeg ble utsatt for vold i hjemmet.. ja særlig at jeg hadde svart ja på det mens kjæresten var til stede og det var tilfelle at jeg ble det :p
 
Jeg har hatt en kontroll med bf til stedet og en uten. Var ikke særlig stor forskjell på de timene.
Kanskje jordmor føler at det kan være behov for en alene time. Er sikkert mange damer/jenter der ute som kunne tenke seg å snakke alene med jordmor, selv om kanskje ikke du har det behovet. :-)
 
Jeg forstår jo at andre kan ha det behovet og det skal de selvsagt få styre som de ønsker, men sånn jeg ser det da kan jeg jo egentlig bare fortsette å ta ham med om han har lyst/anledning.. Var mer dersom det skulle være en spesiell årsak, og det er det vel da mest sannsynlig ikke :) Jeg føler meg jo som nevnt bare veldig heldig, med samboer som både ønsker å delta og at vi generelt kommer til å dele veldig likt på ansvar (like mye etter mitt ønske som hans - om ikke mer etter mitt :p Hehe )
 
Her er det motsatt. Jordmor vil helst jeg har med pappen vær gang :p jeg syns det er kjempe irriterende! Vil helst dra alene på jordmor kontrollene. Er jo på kontroll på sykehuset annvær uke. Der kan han heller dra med. Trenger han mer der ;)
 
var i dag uten og det var ikke et tema i dag i det hele tatt hos oss. Men tenker litt som de andre sier at enkelte kanskje vil kvi seg for endel spørsmål og feks psykisk eller fysisk vold er litt være verre å spørre om når han er der. Men om JM vil det så kanskje annahver kontroll kan være med og annahver uten (bare et forslag)?
 
Ut fra svarene her og fra andre venner som nylig har vært igjennom dette selv tenker jeg at det får være opp til hver enkelt gravid hva en ønsker eller føler behov for, og ikke hva jordmor ønsker. Er ikke hun som skal ha barnet :P Andre foreslo at det kanskje er en litt gammeldags jordmor jeg går til, og det kan nok absolutt stemme ift alderen i alle fall, hehe Full forståelse for at folk er forskjellige og at noen kanskje burde/trenger å dra alene - det må de såklart gjøre, men det føler jeg på ingen måte for meg selv :)
 
På min første kontroll var kjæresten med, og da fikk han beskjed om å gå ut på slutten sånn at jordmor kunne snakke med meg alene :) da ble jeg spurt om jeg hadde opplevd vold i hjemmet, og dette var et rutinespørsmål som alle ble stilt uten barnefar til stede :) så tenker nok at dette har noe med det å gjøre, ikke at jordmoren din ikke vil at barnefar skal være med :)
 
På min første kontroll var kjæresten med, og da fikk han beskjed om å gå ut på slutten sånn at jordmor kunne snakke med meg alene :) da ble jeg spurt om jeg hadde opplevd vold i hjemmet, og dette var et rutinespørsmål som alle ble stilt uten barnefar til stede :) så tenker nok at dette har noe med det å gjøre, ikke at jordmoren din ikke vil at barnefar skal være med :)
Det var jo en mye greiere måte å gjøre det på! :) Spør henne heller neste gang om vi kan gjøre det sånn dersom hun har spørsmål til bare meg, jeg er jo så stolt over at pappa'n vil være med ❤️
 
Ut fra svarene her og fra andre venner som nylig har vært igjennom dette selv tenker jeg at det får være opp til hver enkelt gravid hva en ønsker eller føler behov for, og ikke hva jordmor ønsker. Er ikke hun som skal ha barnet :p Andre foreslo at det kanskje er en litt gammeldags jordmor jeg går til, og det kan nok absolutt stemme ift alderen i alle fall, hehe Full forståelse for at folk er forskjellige og at noen kanskje burde/trenger å dra alene - det må de såklart gjøre, men det føler jeg på ingen måte for meg selv :)

Tenker bare at det er lettere å få dem som burde komme alene en gang eller to til å faktisk komme alene dersom det er et "krav" og ikke en forespørsel. Og selv om jordmor neppe kan nekte dere å komme sammen, så tenker jeg at dersom det handler om å nå fram til kvinner som blir dominert av mannen sin, så blir man kanskje enda mer mistenksom hvis en kvinne faktisk ikke kommer alene selv om det ble spurt om. Men klart det bare kan være at hun er gammedags også. Det er jo bare å ringe og spørre hva som ligger bak og høre om dere kan bli enige om noe :)
 
Tenker bare at det er lettere å få dem som burde komme alene en gang eller to til å faktisk komme alene dersom det er et "krav" og ikke en forespørsel. Og selv om jordmor neppe kan nekte dere å komme sammen, så tenker jeg at dersom det handler om å nå fram til kvinner som blir dominert av mannen sin, så blir man kanskje enda mer mistenksom hvis en kvinne faktisk ikke kommer alene selv om det ble spurt om. Men klart det bare kan være at hun er gammedags også. Det er jo bare å ringe og spørre hva som ligger bak og høre om dere kan bli enige om noe :)
Ser den altså! Men jeg er nok skrudd litt sånn sammen at når dette ikke er standard prosedyre som gjøres likt for alle skal ikke hun få be meg om noe jeg/vi ikke ønsker.. (Ja, jeg er veldig sta og opptatt av likestilling som forelder :P ) Men skal absolutt heller sende pappa'n ut noen minutter på slutten eller gå inn alene og deretter hente ham neste gang og spørre hva som var årsaken - regner jo med det er som du sier noen sensitive spm til bare meg og da kan hun ta dem da, så har i tillegg pappa'n fått høre hjertelyd og hjulpet meg huske spørsmål :)
 
Her ønsker også jordmor det, og hun forklarte det for samboer. Det var rett og slett for å snakke om tanker og følelser, og at de fleste åpner seg mer alene, i tillegg til at noen temaer ikke berører mannen.
 
Skjønner at de gjerne vil snakke med mor alene uten far med tanke på vold osv. Men å si at du må komme uten far neste gang er litt unødvendig ja..
 
Min jordmor stilte meg også en del mer personlige spørsmål når vi var alene. Psykisk/fysisk vold i hjemmet? Opplevd vold tidligre? Hvordan var barndommen min? Depresjoner? Angst? Osv..

Jeg synes det er veldig fint at de spør om det uten mannen til stede (selv om min kjære er verdens snilleste), med tanke på de som ikke har det så lett hjemme. Viktig at det blir gitt hjelp til uheldige hjem, slik at ungen kan få det best mulig :)
 
Jordmoren din er absolutt ikke gammeldags! Helt "moderne og følger med i tiden", oppdatert på de gjeldende retningslinjer for svangerskapsomsorgen!

I Helsedirektoratets "Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorg, hvordan avdekke vold", senest revidert i 2014 står det:

"Helsedirektoratet anbefaler at det innføres rutinemessige spørsmål til alle gravide om vold. Med begrepet «vold» menes i denne retningslinjen både fysisk, psykisk og seksuell vold.

o Det anbefales at helsepersonell som ledd i svangerskapsomsorgen stiller alle gravide spørsmål om vold, både nåværende og tidligere erfaringer. (Moderat kunnskapsgrunnlag, god klinisk praksis – Sterk anbefaling)

o Det anbefales at en eller flere svangerskapskonsultasjoner settes av til samtale med kvinnen alene. (God klinisk praksis – Sterk anbefaling)"

Videre:

Retningslinjen anbefaler «...at helsepersonell som ledd i svangerskapsomsorgen stiller alle gravide spørsmål om vold, både nåværende og tidligere erfaringer». Med dette menes at helsepersonell på en naturlig måte tar opp temaet ved anamneseopptak eller ved senere oppfølgingssamtaler. Dette er i tråd med hvordan helsepersonell i dag rutinemessig håndterer en rekke andre samtaletemaer i svangerskapsomsorgen (e.g. tobakk, alkohol, seksualitet og psykisk helse m.v.).
(---)

!! Samtalen der den gravide blir spurt om vold skal gjennomføres når partneren ikke er til stede.!!
Det anbefales derfor at kvinnen informeres om at minst én konsultasjon i svangerskapet settes av til samtale med kvinnen alene. Det er viktig at vold tematiseres og derfor bør helsepersonell gi alle gravide og deres partnere informasjon på generelt grunnlag om konsekvenser for helse og livskvalitet til mor og det ufødte barnet"

https://helsedirektoratet.no/Lists/...skapsomsorgen - hvordan avdekke vold-IS-2181.

Det er de jordmødrene som IKKE ber om en samtale alene med mor for å undersøke om vold forekommer som er gammeldagse, og som ikke gjør jobben sin.
 
Last edited:
Jordmoren din er absolutt ikke gammeldags! Helt "moderne og følger med i tiden", oppdatert på de gjeldende retningslinjer for svangerskapsomsorgen!

I Helsedirektoratets "Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorg, hvordan avdekke vold", senest revidert i 2014 står det:

"Helsedirektoratet anbefaler at det innføres rutinemessige spørsmål til alle gravide om vold. Med begrepet «vold» menes i denne retningslinjen både fysisk, psykisk og seksuell vold.

o Det anbefales at helsepersonell som ledd i svangerskapsomsorgen stiller alle gravide spørsmål om vold, både nåværende og tidligere erfaringer. (Moderat kunnskapsgrunnlag, god klinisk praksis – Sterk anbefaling)

o Det anbefales at en eller flere svangerskapskonsultasjoner settes av til samtale med kvinnen alene. (God klinisk praksis – Sterk anbefaling)"

Videre:

Retningslinjen anbefaler «...at helsepersonell som ledd i svangerskapsomsorgen stiller alle gravide spørsmål om vold, både nåværende og tidligere erfaringer». Med dette menes at helsepersonell på en naturlig måte tar opp temaet ved anamneseopptak eller ved senere oppfølgingssamtaler. Dette er i tråd med hvordan helsepersonell i dag rutinemessig håndterer en rekke andre samtaletemaer i svangerskapsomsorgen (e.g. tobakk, alkohol, seksualitet og psykisk helse m.v.).
(---)

!! Samtalen der den gravide blir spurt om vold skal gjennomføres når partneren ikke er til stede.!!
Det anbefales derfor at kvinnen informeres om at minst én konsultasjon i svangerskapet settes av til samtale med kvinnen alene. Det er viktig at vold tematiseres og derfor bør helsepersonell gi alle gravide og deres partnere informasjon på generelt grunnlag om konsekvenser for helse og livskvalitet til mor og det ufødte barnet"

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/287/Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen - hvordan avdekke vold-IS-2181.

Det er de jordmødrene som IKKE ber om en samtale alene med mor for å undersøke om vold forekommer som er gammeldagse, og som ikke gjør jobben sin.

Enig med deg!!
 
Jeg synes kontrollen uten barnefar var mer innholdsrik og vi kunne snakke en del om forskjellig. Når barnefar var med gikk kontrollen veldig fort og det ble lite prat .. vet ikke :)
 
Jeg fikk forklart av JM at jeg måtte komme alene på en kontroll. Dette for at man skal ha mulighet til å ta opp temaer uten bf tilstede. Men nå er har bf bare vært med på en time pluss OUL så ikke vært noe behov. Men ble spurt sist om alt er bra i hjemmet osv.
 
Back
Topp