Tilvenningstid i bhg

Ruli

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Sensommerlykke 2017
Hvordan var det for din(e)?
Tok det lang tid før dere var oppe i fulle dager, og hvor lang tid tok det før dere kunne forlate bhg for en stund?

Første dag idag her. 2 timer tilbrakt stortsett oppå meg her. Redd fremmede og måtte ha meg nært selv med kun barn der. Tar 2 timer imorgen og. Så tror dette tar lang tid før hun er uten oss der :p

Han vqr klar til å være alene etter 5 min. Den perfekte bhgungen som de sa.

Håper det blir bedre i morgen

Tredje dagen var han litt alene, deretter var jeg heldig og kunne gi han korte dager. Han hadde firedagers uke i 3/4 år tror jeg.

Han grein forresten ved levering i iallfall en mnd, og verre når far leverte. Men han ville ikke hjem når vi hentet heller:P og så etter juleferie ble det litt vanskelig i starten igjen. Etter det har det gått supert:) spent på minste!

Hadde tilvenning for et år siden, datteren vår begynte da i barnehage en drøy uke etter at hun hadde rundet året.

Første dag var en tirsdag, da var vi der bare et par timer. Onsdagen var hun der tilnærmet full dag, da var jeg med hele dagen, men prøvde å holde meg litt i bakgrunnen slik at hun skulle være mest mulig sammen med de andre barna og de ansatte. Torsdagen var jeg med noen timer om morgenen, og så sa jeg ha det og dro bort fra barnehagen i et par timer (holdt meg i nærheten selvfølgelig slik at jeg kunne komme tilbake på kort varsel).

Første dagen hun var ordentlig alene i barnehagen var fredagen - det gikk bra frem til hun skulle sove, da skrek hun etter mamma, så da dro jeg fra jobb en times tid og var sammen med henne og fikk henne til å sove i vogna før jeg dro tilbake på jobb. Resten av dagen gikk helt utmerket, og fra og med mandagen uken etter var hun fulle dager i barnehagen uten noe problem.

Fikk veldig fort inntrykk av at hun trivdes, for etter bare en uke eller så begynte hun å sparke med beina og ville ned fra vogna med en gang hun så barnehagen, og gikk bort til de ansatte for å gi dem kos når vi kom og før vi dro på ettermiddagen :)

Her har det gått fort med begge. Har aldri vært noe problem. Men vi har hatt muligheten til å ha korte dager en god stund i starten.

Ellers er min erfaring fra bhg selv, at det i hovedsak går veldig lett for de fleste. Noen sliter litt mer enn andre, og bruker litt lenger tid. Men for de aller aller fleste er det gjort på 2-4 dager.

Han ene vi fikk nå var alene dag 2, ganske full dag.
En til troe jeg også det vil gå fort for neste uke, hadde dag 2 i dag, men vi har 3 planleggingsdager nå, så blir litt nytt igjen på mandag

Ett av barna trenger nok litt mer tid, men regner med at det er gjort mye i løpet av neste uke.

Hun var alene en times tid etter duppen første dagen.
Var det et par timer sammen først, så for ikke å ødelegge resten av dagen hennes la jeg henne til å sove der.
Resten av dagene har hun vært der fra 9-1330/1400, og det har gått kjempefint og registrerer ikke at jeg kommer for å hente henne en gang fordi hun er opptatt med lek.
Litt sutring med en gang jeg går, men det går over så fort jeg er ute av syne omtrent.

Hadde første dag idag og han var kjapt på gulvet og utforsket lekene:-). Ikke mye tid til oss foreldre men var borte og ga oss en klem i ny og ne:-). Stolt når han fikk gå litt mellom oss voksne. Spent på de neste dagene hvordan de går

14 dager

Er veldig individuelt. Noen trenger lang tid. Noen trenger kort. Her har jeg kun hatt andres barn på tilvenning. Men ser for meg at mitt barn kommer til å bruke litt tid. Derfor skal jeg ha litt kortere dager på jobb for å hente tidlig i uke 2. Første uke er pappaen hjemme 4 dager og jeg en

Med eldste så gikk hu fra meg for å leke 2 min etter vi var kommet første dagen. Hun var alene der dag to (bare noen timer), ble syk dag 2 og var da hjemme en uke. Vanlig full dag fra hun var frisk, og kunne ikke brydd seg mindre om at jeg gikk :P

Lillebror starter i morgen, så spent på hvordan han tar det. Men jeg har perm til 18 september så det blir rolig start med kortere dager i starten uansett.

Hadde andre dag idag, i går var vi der sammen i ca 4 timer, idag dro jeg hjem ca 45 minutter, det gikk veldig fint. Han sa først nei til at jeg kunne dra, men så var det greit likevel når han fant noe å leke med.
I morgen drar jeg nok når han har funnet seg til rette, så får han prøve å være alene 2-3 timer. Han bryr seg ikke om meg når jeg er der, godtok at de ansatte hjalp til med både dobesøk, påkledning og måltider fra første stund. Han virker veldig trygg på de voksne og omgivelsene, men så har han vært med å levere storebror på denne avd/disse voksne i 2 år så det er jo ikke helt ukjent.
Det blir nok bare 3-4timers dager de første ukene, og han har bare tre dager i uka.

Eldste kasta meg ut helst første dagen. Hu var da 18 mnd gammel. Veldig utadvendt da. Så dag to var jeg tilgjengelig, men gikk hjemme, siden hu klarte seg så fint.

Var der de to første dagene med nr 2. Men hu var 1 år. Dag 3 var jeg tilgjengelig hele dagen, men gikk veldig fint det også.

Han vqr klar til å være alene etter 5 min. Den perfekte bhgungen som de sa.

Håper det blir bedre i morgen

Samme her. Han var alene noen timer første dag. De bhg anbefalte det da de så hvor trygg han var :)

De første 14 dagene gråt han allerede på stellebordet om morgenen. Han forstod. Han gråt og gråt, hikstet og var helt fra seg stakkar. Samme hvor up-beat og positiv jeg var.

Er nå på 3. uken og det er bedre. Han gråter ikke.

Han er to år og har vært hjemme med han, ikke vant til at jeg går. I åpen barnehage var jeg jo med han hele tiden.

Brukte en uke på tilvenning, var der alt fra en til tre timer i starten, så gikk jeg etter kortere stund så ham var der noen timer alene.

Med smokk og kosebamsen sin så er han mye roligere.

Last edited:
Som ped.leder på småbarnsavdeling synes jeg at det vanlige 3 dagene er alt for lite! Selv om det ser ut til å gå veldig bra med én gang, så synes jeg det er viktig at foreldrene bruker god tid og korte dager i begynnelsen.

Eldste var vi der med i tre dager. To timer, så la jeg han dag to og de la han dag tre, og så var det greit. Men vi hentet han til soving nr 2 ett halvt år:)
Minste derimot var kjørt inn med å være med på henting og levering av eldste, så han nesten bare satte jeg ned og borte ble han, første dag:)

Vi hadde en evig lang start, fordi vi kunne. Brukte nesten hele pappapermen til innkjøring. Han var rundt året når han begynte, så da var det mye 3 times dager og ble mer og mer utover. Ikke grining i det hele tatt og en trygg unge. Barnehagen kom på avslutningen og sa de syntes dette var en god oppskrift de ville anbefale flere. Vi gjør dette igjen (om vi får bhg plass da)

Som ped.leder på småbarnsavdeling synes jeg at det vanlige 3 dagene er alt for lite! Selv om det ser ut til å gå veldig bra med én gang, så synes jeg det er viktig at foreldrene bruker god tid og korte dager i begynnelsen.
Har du møtt på noen unger som er livredd de voksne til den grad at kan komme nært henne eller han? Det er nemlig vår situasjon. Har 3 uker disponibelt til tilvenning. Er det håp?:p

Min var klar 1.dagen, men jeg satt på gulvet i det ene rommet mens han krabbet rundt og undersøkte alt. Spiste lunsj og dro hjem.
På dag 2, ville de ansatte legge han for dupp i vognen og da ble jeg plassert på pauserommet til de ansatte til han våknet.
På dag 3 vinket han hade til meg og de ansatte sa at jeg kunne bare dra hjem og slappe av. De ringte hvis det var noe. Hentet han etter duppen da han våknet hvis man rørte vogna. Da ville han ikke hjem.
De neste dagene gikk helt fint.

Nå er han 6.5 år og skal snart begynne på skolen (mandag 22/8) og da blir det litt "tilvenning" den første dagen.
Han som er så sjenert overfor fremmende gruer seg til det blir bare nye fjes. Tar nok en lang stund før han er fortrolig med situasjonen.

Back
Topp