Tilvenning til mat snart 6 mnd.

chipelle

Betatt av forumet
Nå har vi introdusert diverse fruktmos og grøt i ca en mnd, men vesla er ikke særlig glad i egentlig noe som helst... Nå har jeg begynt å la henne styre litt hvilken mengde hun får, men vi er langt unna en smaksporsjon til og med... Hun blir sur og grinete, og vil rett og slett ikke ha.... Ellers når vi andre spiser virker hun veldig intressert i det vi driver med, og hun er jo snart seks mnd, så mat må hun jo snart begynne med uansett, så jeg gidder ikke kutte ut en stund og begynne på nytt heller... Jeg ammer alltid først, så tenker kanskje hun rett og slett er for mett?? Kan det være en ide og amme etter grøt i stedet?

Kan jeg begynne og gi smak to ganger om dagen eks: morgen grøt og middag, så får heller mengden komme av seg selv etterhvert??

Lurer vel egentlig på litt tips hvis dere har/har hatt samme problem??

Vi lot han smake på litt forskjellig gjennom hele dagen i begynnelsen,ett par skjeer når vi andre sitter å spiser f.eks..
Tror heller ikke det er kjempestore porsjoner dem treng i begynnelsen ☺

Kan være et tips å la henne få spise selv. Legg biter med godt kokte grønnsaker, banan, avokado etc foran henne så hun kan styre det selv:) mange som spiser bra da:)

Når hun er såpass liten trenger du ikke stresse sånn med det.
Food before one is just for fun.
Det viktigste er at du lar henne smake på ting, så spiser hun kanskje mer etterhvert.
Jeg synes du skal fortsette å amme først. Ungen sulter ikke, det skal du ikke være redd for!

Hvis hun sitter selv, kan du prøve med blw (babystyrt mattilvenning). Er bare å google det!

Hei! Først og fremst synes jeg du bør amme før måltid uansett. Jenta mi er snart 10mnd, og jeg ammer fortsatt før fast føde.

Noen bruker lang tid på å tilvenning seg fast føde. Babyen din er fortsatt liten, og det er viktig å ta det i babyens tempo. La barnet plukke mat selv, og gi heller et pr skjeer med mos til slutt. Husk at melk skal vøre hovednæringen frem til de er 1 år.

Ja samme problem her. Det løsnet med begge når de var rundt 9-10mnd. Gikk ikke an å pushe det. Eldste var helt uinteressert og bare spyttet ut og brakk seg. Yngste vinne smake på alt jeg spiste, hadde ingen problemer med konsistensen og kunne spise biter med banan eller brød. Men var bare en smak også var hun ferdig. Begge har brukt lang tid på å komme opp i mengde, spise forskjellige typer mat, grovere konsistens osv. Var vel greit ved 1,5års alder...kanskje litt senere.

Sliter akkurat med det samme. Hun er 5,5 mnd og liker ingenting. Kun pupp. Det er så slitsomt. Begynte med smaksprøver for ca 6 uker siden, men har egentlig gitt opp litt. Får ikke i henne noe. Og hs er så ammeforkjemper at der er det ikke noe hjelp å få.

Jenta mi stappet hånda i gråten og sugde det av, ville ikke ha skje i munnen i begynnelsen. Jeg lot henne grise med maten så mye hun ville, noe gikk jo i munnen. Det hjalp her, hun ble veldig glad i mat! :-)

Back
Topp