Tilvenning til grøt og mat

Bambee

Flørter med forumet
Hei

Vi har så smått begynt med tilvenning med grøt og er nå oppe etter 10 dager oppe i 3 teskjeer med grøt, men lille frøkna elsker grøt og vil gjerne ha mer. Hehe. Når jeg nå vet hun ikke reagerer på grøt kan jeg nå bare gi henne så mye som hun vil ha? Eller bør jeg fortsette å øke en og en teskje? Noen som vet? Hva gjør dere? :)

Litt samme spørsmålet med frukt ol. også. Hun elsker pære, men veldig usikker på hvor mye hun skal få. Hun er litt over 4 mnd gammel.

Vi brukte ikke den tskje metoden. Helsesøster sa vi skulle begynne med tynn-tynn grøt, og ingen spesiell størrelse på porsjonen, men sånn at vi veit at han spiser mme etterpå, for så å øke "tykkelsen" litt for hver gang om han ikke har vist reaksjoner. Og det har gått kjempe fint her! Altså, vi snakker ikke store porsjoner, bare så det er sagt.

Så ettersom du har tatt skjeer, og lille ikke har vist reaksjoner ville jeg kjørt på :) de blir jo kjempe fort mett uansett, så det blir jo ikke mange ekstra skjeer, tenker jeg

Jeg lurer på det samme, vi har lagd smaksporsjonstørrelse i en uke nå og det går rett ned alt sammen. Spiser jo litt mindre mme selvfølgelig, men spiser det og :)

Begynte med 3 små skjeer vi :o for mye det da skjønner jeg. Men det gikk fint da. Den var ganske tynn. :) har hørt at man kan komme opp i en porsjon på 1 uke ?

Begynte med 3 små skjeer vi :eek: for mye det da skjønner jeg. Men det gikk fint da. Den var ganske tynn. :) har hørt at man kan komme opp i en porsjon på 1 uke ?
Han spiste også tre små skjeer her, var jo illsint for at han ikke fikk mer.

Men hvordan legger dere opp maten? Fast tidspunkt for grøt, bare en gang om dagen?

Men hvordan legger dere opp maten? Fast tidspunkt for grøt, bare en gang om dagen?

Føler meg helt på vidda når det kommer til dette med introduksjon av mat. Tenker å lage mat selv etterhvert, men introdusere smaker nå og se om det er noe hun reagerer på. Men i første omgang er vel 1 grøtmåltid om dagen en bra start?

Jeg har laget "smaksporsjoner" i isbitformer og fryst ned. Tiner de i eggeglass når de skal brukes.

Har laget bananmos, pæremos, blomkål og brokkoli mos. Kjøpte sviskemos.

Det søte var en suksess.

En "isbit" hver dag i 3 dager for å se Evt reaksjon på magen.

Grøt har hun fått litt tynn tynn på formiddagen, men alltid mme først. Etter "smaksporsjon" på pakken, men bare gitt 3-4 skjeer nesten hver dag i noen uker nå.

Lyst å kjøpe sånn smaks"nett".

Jeg har laget "smaksporsjoner" i isbitformer og fryst ned. Tiner de i eggeglass når de skal brukes.

Det søte var en suksess.

Grøt har hun fått litt tynn tynn på formiddagen, men alltid mme først. Etter "smaksporsjon" på pakken, men bare gitt 3-4 skjeer nesten hver dag i noen uker nå.

Veit du hvor man får kjøpt sånne smokker? Fant på apoteket, men de var jo gigantiske og stod fra 10 mnd+ :(

Det søte var en suksess.

Det at man lager grøten tynn er det pga svelging eller fordøyelsen? Samboeren ga han rimelig tykk grøt igår, så det først etterpå. Men siden det gikk bra er det vel ingen krise?

Vi har ikke begynt med fast føde enda. Venter til mini er 5 måneder.

Men; jeg har fryst moste epler og pærer (i høst da det var sesong) i isbiterbrett. Tanken er å tine og blande med morsmelk.

Grøt i seg selv er litt tyngre for magen enn for eksempel grønnsaker. Kan være lurt å begynne med grønnsaker dersom babyen har slitt litt med luft i magen/magesmerter og heller avvente introduksjon av grøt til nærmere fem-seks måneders alder. Dersom man lager grøten selv så går det an å legge kornet i væske kvelden i forveien.

Har skjønt at man bør bruke tre dager per "smak", for eksempel gulrot. Og servere tre ganger daglig - en teskje av gangen - for å se om baby reagerer på matvaren eller ikke. Og så ny matvare. Men hva gjelder økning er jeg jammen ikke sikker. Ble ikke noe klokere av det på helsestasjonen heller før jul.

Vi har ikke begynt med fast føde enda. Venter til mini er 5 måneder.

Men; jeg har fryst moste epler og pærer (i høst da det var sesong) i isbiterbrett. Tanken er å tine og blande med morsmelk.

Grøt i seg selv er litt tyngre for magen enn for eksempel grønnsaker. Kan være lurt å begynne med grønnsaker dersom babyen har slitt litt med luft i magen/magesmerter og heller avvente introduksjon av grøt til nærmere fem-seks måneders alder. Dersom man lager grøten selv så går det an å legge kornet i væske kvelden i forveien.

Har skjønt at man bør bruke tre dager per "smak", for eksempel gulrot. Og servere tre ganger daglig - en teskje av gangen - for å se om baby reagerer på matvaren eller ikke. Og så ny matvare. Men hva gjelder økning er jeg jammen ikke sikker. Ble ikke noe klokere av det på helsestasjonen heller før jul.
Fikk heller ikke gode svar på helsestasjon annet enn at vi bare kunne begynne fra fire mnd :) jeg ville helst hatt en guide...

Fikk heller ikke gode svar på helsestasjon annet enn at vi bare kunne begynne fra fire mnd :) jeg ville helst hatt en guide...
Jeg vet ikke hvor mange skjeer en porsjon egentlig inneholder... Er det for eksempel 10 teskjeer så vet man hva man skal forholde seg til.
Jeg hadde gitt en teskje tre ganger om dagen (frokost, middag og kveld), og så økt gradvis sånn at det blir ett måltid for eksempel middag. Jeg synes selv at det er kjempevanskelig. Finnes "detaljerte" retningslinjer på MM/MME, kan hende det finnes noe tilsvarende på nett.
Kan si ofra hvis jeg kommer over det:-)

Det at man lager grøten tynn er det pga svelging eller fordøyelsen? Samboeren ga han rimelig tykk grøt igår, så det først etterpå. Men siden det gikk bra er det vel ingen krise?

Er vel fordi dem skal venne seg til annen konsistens og fordøyelsen. Er nok ingen krise hvis han ikke har reagert enda :-)

Vi bruker ingen metode. Hun smaker litt på de mosene vi har til middag, litt smoothies og litt smør. Gjorde det samme til storesøster. Funket fint, hun spiser "alt" i dag og har aldri trøblet med magen.

Back
Topp