tilvenning i bhg med ettåring

Trillemor82

Forumet er livet
jeg har noen spm rundt dette med Julie.. for jeg får ikke noen klare, myndige svar fra de i bhg.

Julie sliter litt med situasjonen.. Hun syns det er rart at hun er der, og ikke vi er der, gråter en del, og skal helst sitte på fanget heeele tida... Hun syns også det er litt teit at Malin er der, men kanskje heller vil leke med andre barn.. første dagen gikk fint.. da var vi jo der hele tida.. da forsvant hun raskt fra oss, og hun storkoste seg, og lekte og helt hurra meg rundt.. andre dagen var vi der en times tid.. før vi dro.. da skulle de spise, og hun skulle sove litt.. og ble hentet ett.. da hadde hun sovet i et kvarter, og hadde hyatt det litt tøft.. dagen etter prøvde vi å levere, så god... jeg var der litt.. men gikk etter å ha sagt ha det! selv om Julie gråt.. så måtte jeg gå.. og prøvde å være sterk! hentet dem halv tre...
på fredagen leverte jeg rundt halv ti... og det var spetakkel uten like... en av de voksne satte seg ned med henne.. og huns krek.. så sa jeg ha det og gikk.. da jeg hentet kvart over to... så fikk jeg beskjed om at hun hadfe sovet en time, og spist godt.. men hun var fortsatt veldig usikker, hun gråt når noen gikk ut av et rom og lignende, og hun vill kun sitte på fanget. De ansatte ga egentlig et utrykk ovenfor meg om at de syns det var litt rart og slitsomt.. og at de ikke helt vosste hva de skulle gjøre med henne..

så jeg spurte om det er noe jeg skal gjøre, siden jeg allikevel er hjemme... om jeg skal bruke lengre tid ved levering, om jeg skal levere malin og julie sammen (det er sånn avdelingsfri bhg) eller om jeg skal fortsette å lever, og gå................................... ????? jeg har ikke tilvendt mer enn et barn.. og forventet at de da bare skulle si "dette er best for oss, lever, gå, så går det seg til" (eller noe annet, men at det skulle ta avgjørelsen for meg liksom...)

men da er spm... hva hadde dere gjort????? hvordan skal jeg gjøre det? jeg har jo muligheten til å bli, men jeg aner ikke hva som er best for Julie.. for jeg vil jo ikke gjøre mere usikker heller..........

hjelp hjelp hjelp[:D]

Så slitsomt det må være for både barn og mamman - og ingen lett situasjon. Selv vil jeg råde deg til ikke å være der lenge ved levering - ha faste rutiner på dette. F.eks gi en klem og si hadet - så gå. Barn blir ofte forvirret om man drøyer veldig - så jeg ville heller ha valgt å ha henne der kortere dager.

Når det er sagt så syns jeg det er dumt om du føler det som om personalet syns det er slitsomt. Ingen barn er forskjellige og noen trenger masse trygghet før de tør å slippe seg mer løs. Det er helt vanlig at barn ønsker å være med en voksen i starten av tilvenning. Dette er en helt ny situasjon for henne - og noen barn trenger lenger tid til å bli vant til nye rutiner og omgivelser.

Håper du finner utav det, og at hun snart vil syns det er topp med barnehagen.

God klem fra en mamma som skjønner hvor leit det er å si hadet til gråtendes barn[&o]

Vi hadde og litt mer "problemer" med tilvenningen til Maren enn Sindre.. Han var 13 mnd og overglad for å begynne i barnehagen.. Aldri brydd seg om at vi gikk osv.. Maren var mye mer knytt til meg, siden jeg hadde gått hjemme med henne ett år og var mer sjenert enn Sindre.. Men det var liksom ei i barnehagen som var mest med henne i starten, så de blei veldig godt kjent.. Da avtalte vi å komme når ho var på jobb.. Leverte Maren etter ho var komt på jobb.. Var veldig greit egentlig! Da var ho veldig trygg hele dagen i barnehagen, og hadde hun med seg på alle nye ting liksom.. Nå har jo Maren gått i bhg i 7 mnd alt ([8|) og nå godtar hio jo alle på sin avdeling og litt av de på andre avdelinger og.. Ho var akkurat under ett år da hun begynte.. [:)]

Tror nok kanskje ikke at det at du blir der lenger er en kjempeløsning.. Jeg aner ikke.. De i barnehagen anbefaler iallefall å være veldig konsekvent med sånt.. Men mer at ungene får en kontakt å forholde seg til helt i starten.. Til de blir litt varme i trøya liksom.. [:)]

Jeg skal tenke på dette og gi et svar da jeg har bedre tid til å svare! [;)] Høres utrolig slitsomt ut men ikke unormalt..

Vi har vært kjempeheldige, vi har hatt nøyaktig samme tilvenning med August som med Johanna, han gliser når han kommer til barnehagen og vinker blidt når jeg går, og så får han latterkrampe, klapper og hopper nrå jeg henter han. De sier at han er blid og fornøyd hele dagen, så han sitter ikke og gråter når jeg er borte heller. De har en annen jente i barnehagen som hver eneste dag når jeg leverer August sitter på et fang og gråter etter mamma - hun er barn nummer tre, så familien der har også vært igjennom dette før. For meg ser det ut som at "tantene" i barnehagen tar dette for det det er - en vanskelig overgang for henne, og så lar de henne gråte mens de trøster og er der for henne.

Når det gjelder din situasjon så forstår jeg kjempegodt at dette er vanskelig, men jeg tror ikke jeg ville endret noe på rutinene dere har i dag - med det så oppnår du kanskje at hun tror at hun kan styre situasjonen. Det å venne seg til å være i barnehagen må hun jo nesten, og den dagen du skal på jobb kan du ikke være der en time ved levering eller henting. Kanskje kan du snakke med personalet og dere kan lage en strategi for hvordan dette kan være enklest mulig for dere, at noen kommer og tar henne med og avleder ved levering for eksempel. Håper i alle fall at det går seg til for dere snart, slikt må være tøft

Stor klem herfra

takk for svar folkens...

dere er herlige å ha. jeg syns jo dette er uvant.. for det er liksom først nå jeg faktisk tar til meg når jentene gråter.. da tar jeg det skikkelig til meg, og griner som bare det (når de ikke ser meg såklart) men jeg er sikkert mer usikker når det kommer til Julie, enn jeg var med Malin, rett og slett pga dette året her har vært enestående, og jeg har gruet meg til bhgstart med tanke på dem begge.. jeg har gått fra å være nesten helt følelseskald ovenfor jentene til å ikke klare i det hele tatt å sett eord på noe som helst når det gjelder følelsene mine ovenfor dem.. for nå føler jeg meg som mamma.. og det er fortsatt ganske uvant.. [:)]

men da tar jeg det som jeg har gjort tidligere.. jeg leverer, sier ha det, og går.. så håper jeg det snart går seg til... [:)] forhåpentligvis får jeg snart en jobb, og da er det godt om begge jentene da koser seg i bhg, og ikke gråter... iallfall siden den jobben jeg da går til er helt ny, og fokuset bør være på en jobb og helst ikke på jentene.. [:)] men................................ takker og bukker for svar, jeg fikk jo her bekreftet det jeg tenkte var riktig.. levere og deretter ha det og gå... [:)] så får de heller få kortere dager nå som jeg har muligheten til det[:)]

Jeg synes det høres ut som den beste løsningen - men det er selvsagt basert på mine egne barn, som blir trygge av rutiner. Jeg leverer sent og henter tidlig, og har lang innkjøring i barnehagen og det fungerer godt for August og meg, men Johanna blir fremdeles litt forvirret når hun ikke skal være med hjem tidlig. Vi får snakke mer om det, og fortsette som før, så venner hun seg nok til det hun også.

I den barnehasgen Malte gikk i først var det en gutt som nettopp var begynt. Tror han var litt som Julie. Usikker, ville sitte på fanget, gråt når det ble mye folk, gråt når yndlingsassistenten gikk ut. Men de tok seg tiden til ham. Han fikk sitte på fanget og fikk den nærhet som gjorde ham trygg. De voksne satt på gulvet med ham og langsom beveget han seg ut i verden på egen hånd. Og plutselig var det ikke noe problem mer. Tror det tok litt over 2 uker før det løsnet.
Så du må tro på at det er håp. En dag løsner det.

Gustav og var langsom å tilvenne. Men han var bare 9 mnd og det bølget frem og tilbake og først da han var et år var han (og vi) helt trygge. Men han var jo den første....

Sånn nå har jeg tid til å svare mer utfyllende...

Vet ikke om dette er en trøst, men slik er det med noen barn hver gang det er nytt bhg-år! MEN du som mor skal ikke føle at personalet ikke tar dette på alvor! Så det vil jeg gi en tilbakemelding på!

Det vi gjør er å sende mor/far en melding etter en stund. Da har barnet roet seg og er i lek. Dette gjør underverker på foreldrehjertene, og dagen blir bedre for alle! Har Julie bilde av dere med seg i bhg? Det kan ofte være til hjelp.

Ellers så er det lurt å levere barnet, gi kos, si hadet og gå.. man kan ikke si hadet og gi kos etterpå og en til kos.. for hva betyr egentlig "hadet" da? [;)]

Ikke uvanlig i det hele tatt dette her [:)]
Men husk på å alltid si hadet før du går. Aldri bare gå
når ho er opptatt! Det er ikke bra for dem, og det er det ikke alle
foreldre som skjønner (latterlig egentlig!)
Og ikke bli der lenger enn nødvendig. Det gjør det bare
verre.
Det kommer til å gå seg til, men noen trenger litt mer tid
enn andre [:)]
Vi sender og melding hvis det har vært en "fæl" start på
morgenen, og det gjelder ikke bare nye barn [;)]
Det har mye å si for foreldrene altså! Så det kan du jo
foreslå [:D]

Lykke til [:D]

ja, jeg har bedt de sende meld om hvordan det går utover dagene.. men det skjer ikke.. [&:] og jeg savner litt at når jeg skal levere Julie, så er det ingen som liksom tar henne i mot.. de liksom bare står der, om dere skjønner? jeg får snakke med de i morgen tror jeg..måtte likosm bare få bekreftet at det jeg etterlyser er normalt.. jeg er storfornøyd med bhg.. men akkurat på de minste er det litt startvansker.. så håper det går bedre etter en liten samtale..

for da har jeg iallfall gjort det riktig de dagenejeg har gått.. da har vi levert, sagt hadet og deretter gått.. men på fredagen.. så var det bare litt kjipt. for jeg fikk liksom ikke levert henne til noen.. eller.. jeg fikk jo levert henne til noen.. men jeg savnet liksom at noen kom og overtok henne og satte hun på fanget.. i stedet stod de bare der og så på meg, så jeg ble litt sånn... ehhh.. hvor skal jeg sette henne, er det noen som kan ta henne.. tilslutt så satte kontaktpersonen seg ned med henne.. men det var liksom ikke noe koselig start på leveringsituasjonen.. [:(][&:] ei heller noen hyggelig avslutning når hun bare tviholder i meg, og strekker seg etter meg i det jeg går ut av rommet..[:(]

men jeg vet jo at det er normalt.. at det er mange barn som er slik etc, men håper da de bare kan ta henne i mot litt bedre.. [:)]

krysser fingrene for litt bedre kommunikasjon der på mandag! med malin går alt bra der heldigvis.. så det er deilig!![:)]

Nettopp det du sier der er veldig viktig Trillemor - jeg hadde helt klart bedt om et møte med avdelingsleder eller lederen i barnehagen jeg, for det tyder på at de gjør mye feil i forhold til å gi Julie og deg en trygg mottakelse i barnehagen. 

jepp.. om det fortsetter må jeg nok ha et møte.. men i dag da jeg leverte kom den som egentlig er kontakten hennes.. men han ble bare stående litt bortenfor.. og malin ville ikke bort dit.. og ikke ville hun ut til bertine eller noe.. [&:] hun ville rett og slett bare leke med meg.. men så kom det en annen voksen da.. som vi hadde møtt på butikken på lørdag.. aner ikke hvilket alderstrinn hun jobber på.. men hun tok iallfall Julie, og sa til meg at nå skal vi kose oss her, så sier du ha det, og deretter går... Takk for det[:D][:D][:D] akkurat det jeg trengte, og ingen usikre toner eller holdninger eller noe.. Og Malin ble med de........ for det var greit siden de faktisk hadde spist det samme lørdagsgodtet..[8D] barn er enkle sjeler.. [:D]

ba dem ringe om det ikke går bra.. men jeg henter 14.30.. for en jente malin er innmari glad i fra den gamle bhg, skal starte der i dag.. og er ferdig for dagen da 14.30, så blir det nok bra der etterhvert vil jeg tro..[:)]

i dag da jeg hentet var det så mye bedre..

Julie hadde vært roligere enn fredag.. og hun jeg hentet hos.. var mye tydeligere på at det var ritkig å bare levere og si ha det, og deretter gå... og det gjorde meg som forelder trygg.
jeg sa i fra på starten av dagen i dag at hun driver med tenner, noe som gjør at hun er litt ukofortabel.. men at jeg ville at hun skal ha noen korte dager i bhg for det.. det var de inneforstått med og de vet at jg er hjemme, så om det ikke funker så kan de ha lav terskel for å ringe..

jeg fikk klare og gode beskjeder og noen ord omd agen i dag.. og det var godt.. lenge leve kommunikasjon.[:)]

Godt å høre...det er ikke noe godt når man føler seg utrygg. Krysser fingrene for at det blir enklere og enklere framover....

Back
Topp