Tilvenning i barnehagen

Jeg tok meg 2 uker ekstra permisjon med begge barna, for å ha en ordentlig rolig start, men de var veldig klare allerede første dagen. :)

Brukte de vanlige 3 dagene.. setter av lenger tid med neste..

Jeg jobber i barnehage.

Altså, det er veldig individuelt hvor lang tid det tar.
Noen barn trenger lengre tid. Selv om det går bra første 3 dagene, kan det plutselig snu etter en uke eller to, fordi en ikke har brukt god nok tid.
Barnet synes det er greit i starten, helt til de skjønner at de faktisk skal være der.

Første dagen;
Foreldrene er der hele tiden fram til lunsj, drar hjem og spiser.

Andre dagen;
Foreldrene er der over lunsj og spiser i barnehagen, så fedrar dere hjem.

Tredje dagen;
Barnet blir der til over lunsj, og sover i barnehagen. Foreldrene må holde seg i nærheten. Hjem etter soving.

Veldig viktig med korte dager etter 3 dagers tilvenningen. Mange foreldre er mye lengre i barnehagen enn 3 dager.

Tips;
Ikke sitt bortgjemt i et hjørne mens barnet leker.
Sitt på gulvet sammen med barnet, vær en del av leken, snakk med de andre barna OG de voksne. Da viser du barnet ditt at du er trygg.
Ikke vis utrygghet når du drar fra barnet, ved å klemme og kose for mye. Når du bestemmer deg for å dra, gjør kort prosess. Ikke si... ååå, mamma kommer til å savne deg, dette går bra.. osv.
Si hade, gi en klem og vis barnet at du stoler på barnehagen. Mange foreldre vingler når de drar, drar det ut og barnet blir mer usikker. Og gråten varer lengre.
Jeg vet at det er hardt for foreldrene å dra, men ikke vis din sårhet. Vis trygghet. Vær større og sterkere!

Barn er små sensorer og de registrerer stemning og spesielt mors trygghet rundt dette.

Erfaringsmessig går det bedre i barnehagen med de barna som bruker lang tilvenningstid, enn de med kun 3 dager.

Jeg jobber i barnehage.

Altså, det er veldig individuelt hvor lang tid det tar.
Noen barn trenger lengre tid. Selv om det går bra første 3 dagene, kan det plutselig snu etter en uke eller to, fordi en ikke har brukt god nok tid.
Barnet synes det er greit i starten, helt til de skjønner at de faktisk skal være der.

Første dagen;
Foreldrene er der hele tiden fram til lunsj, drar hjem og spiser.

Andre dagen;
Foreldrene er der over lunsj og spiser i barnehagen, så fedrar dere hjem.

Tredje dagen;
Barnet blir der til over lunsj, og sover i barnehagen. Foreldrene må holde seg i nærheten. Hjem etter soving.

Veldig viktig med korte dager etter 3 dagers tilvenningen. Mange foreldre er mye lengre i barnehagen enn 3 dager.

Tips;
Ikke sitt bortgjemt i et hjørne mens barnet leker.
Sitt på gulvet sammen med barnet, vær en del av leken, snakk med de andre barna OG de voksne. Da viser du barnet ditt at du er trygg.
Ikke vis utrygghet når du drar fra barnet, ved å klemme og kose for mye. Når du bestemmer deg for å dra, gjør kort prosess. Ikke si... ååå, mamma kommer til å savne deg, dette går bra.. osv.
Si hade, gi en klem og vis barnet at du stoler på barnehagen. Mange foreldre vingler når de drar, drar det ut og barnet blir mer usikker. Og gråten varer lengre.
Jeg vet at det er hardt for foreldrene å dra, men ikke vis din sårhet. Vis trygghet. Vær større og sterkere!

Barn er små sensorer og de registrerer stemning og spesielt mors trygghet rundt dette.

Erfaringsmessig går det bedre i barnehagen med de barna som bruker lang tilvenningstid, enn de med kun 3 dager.

Så godt å høre erfaringene dine:-)

Jeg gruer meg allerede til barnehagestart, men føler det hjelper at vi har lagt en strategi:-)

Hos oss begynner jenta vår i barnehagen når hun er 11 mnd og hun er generellt vært skeptisk og redd andre mennesker utenom meg og pappaen helt siden hun var ca 3 mnd (hun er 8 mnd nå) Så vi forventer derfor at tilvenningen vil kunne ta tid og kan bli tøff selv om vi håper at ting løsner litt mtp skepsis etc før den tid:-) vi har startet å trene forsiktig på at andre nære familie medlemmer passer henne her hjemme i korte stunder mens jeg feks sette på vaskemaskin etc:-)

Vi får heldigvis løst det slik at jeg har 5 dager tillvenning sammen med henne og etter det har pappaen hennes permisjon i flere uker til sammen med henne så hun får lang tilvenning og kortere dager og uker i starten:-)

Vi hadde ikke mulighet til lengre tilvenningstid enn det som var planlagt fra barnehagen sin side (4 dager). Var litt gråt i starten når vi dro, men det gikk seg fort til. Etter totalt 2 uker så var alt tipp topp :)

Brukte 3 dager, men hadde tatt meg fri i to uker så hun fikk kortere dager etter det. Hun var så godt som trygg etter dag 1, og koste seg veldig.

Jeg jobber som ped.leder på småbarnsavdeling og vi har gått helt vekk fra 3 dager tilvenning. Barna er ulike og ganske enkelt så tar det den tiden det tar.

Men ja, vis trygghet! Og gå når du har sagt at du skal. Lever barnet fysisk til personalet, så ikke de må ta bar et fra deg.

Så godt å høre erfaringene dine:)

Jeg gruer meg allerede til barnehagestart, men føler det hjelper at vi har lagt en strategi:)

Hos oss begynner jenta vår i barnehagen når hun er 11 mnd og hun er generellt vært skeptisk og redd andre mennesker utenom meg og pappaen helt siden hun var ca 3 mnd (hun er 8 mnd nå) Så vi forventer derfor at tilvenningen vil kunne ta tid og kan bli tøff selv om vi håper at ting løsner litt mtp skepsis etc før den tid:) vi har startet å trene forsiktig på at andre nære familie medlemmer passer henne her hjemme i korte stunder mens jeg feks sette på vaskemaskin etc:)

Vi får heldigvis løst det slik at jeg har 5 dager tillvenning sammen med henne og etter det har pappaen hennes permisjon i flere uker til sammen med henne så hun får lang tilvenning og kortere dager og uker i starten:)

Skjønner det er tøft. Men det går nok veldig bra. Hun får en kontakt person på avd som tar seg spesielt av henne, og som dere foreldre har dialog med. Har jobbet med små barn og tilvenning i mange år.
Klart, for noen er det tøffere for enn andre.
Men ofte kan en bli overrasket. Ofte er det barn sol har vært mye innom bhg pga større søsken, der foreldrene tenker at dette går som en lek. Men så har vi sett det motsatte.
Uansett utg pkt til barnet så trenger det ikke bety hverken det ene eller andre ang bhg start.

Med de to eldste var vi med i 3 dager, kortere tid for hver dag.

Minste begynner etter sommeren, men hun skal begynne på storebroren sin avdeling, hun har kjent de ansatte der i 2 år når hun begynner, pluss hun har broren sin der, så hun er egentlig klar for å begynne nå, er trygg på de ansatte og de andre barna:)

Blir uansett veldig spennende å la henne være igjen der! :)

Hadde holdt av en uke til nr 1 han brukte to dager. Lillesøster hadde vært med å levert og hentet siden hun ble født og trengte kun 1 dag tilvenning. Byttet barnehage i våres, begge på samme avd. VAr påkostet besøk et par uker før de begynte og brukte 2 dager med tilvenning

Har brukt tre dager med begge to, og latt dem ha korte dager de første ukene. Har gått veldig fint med begge :-)

Satte av to uker til tilvenning. Gikk ifra en liten stund på dag to, men vi hadde også vært på besøk noen ganger i forkant.
Han gråt litt ved avskjed de første dagene, men sluttet før jeg hadde rukket og ta på meg skoene :) Er man usikker på hvordan barnet kommer til å reagere på barnehagestart er det lurt å sette av mer tid en barnehagens tre dager hvis man har mulighet tenker jeg :)

Back
Topp