Hvor lang tid brukte deres barn på dette, før de var igjen aleine? ![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Har de faste rutiner på dette i deres barnehage?
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Har de faste rutiner på dette i deres barnehage?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg jobber i barnehage.
Altså, det er veldig individuelt hvor lang tid det tar.
Noen barn trenger lengre tid. Selv om det går bra første 3 dagene, kan det plutselig snu etter en uke eller to, fordi en ikke har brukt god nok tid.
Barnet synes det er greit i starten, helt til de skjønner at de faktisk skal være der.
Første dagen;
Foreldrene er der hele tiden fram til lunsj, drar hjem og spiser.
Andre dagen;
Foreldrene er der over lunsj og spiser i barnehagen, så fedrar dere hjem.
Tredje dagen;
Barnet blir der til over lunsj, og sover i barnehagen. Foreldrene må holde seg i nærheten. Hjem etter soving.
Veldig viktig med korte dager etter 3 dagers tilvenningen. Mange foreldre er mye lengre i barnehagen enn 3 dager.
Tips;
Ikke sitt bortgjemt i et hjørne mens barnet leker.
Sitt på gulvet sammen med barnet, vær en del av leken, snakk med de andre barna OG de voksne. Da viser du barnet ditt at du er trygg.
Ikke vis utrygghet når du drar fra barnet, ved å klemme og kose for mye. Når du bestemmer deg for å dra, gjør kort prosess. Ikke si... ååå, mamma kommer til å savne deg, dette går bra.. osv.
Si hade, gi en klem og vis barnet at du stoler på barnehagen. Mange foreldre vingler når de drar, drar det ut og barnet blir mer usikker. Og gråten varer lengre.
Jeg vet at det er hardt for foreldrene å dra, men ikke vis din sårhet. Vis trygghet. Vær større og sterkere!
Barn er små sensorer og de registrerer stemning og spesielt mors trygghet rundt dette.
Erfaringsmessig går det bedre i barnehagen med de barna som bruker lang tilvenningstid, enn de med kun 3 dager.
Så godt å høre erfaringene dine
Jeg gruer meg allerede til barnehagestart, men føler det hjelper at vi har lagt en strategi
Hos oss begynner jenta vår i barnehagen når hun er 11 mnd og hun er generellt vært skeptisk og redd andre mennesker utenom meg og pappaen helt siden hun var ca 3 mnd (hun er 8 mnd nå) Så vi forventer derfor at tilvenningen vil kunne ta tid og kan bli tøff selv om vi håper at ting løsner litt mtp skepsis etc før den tidvi har startet å trene forsiktig på at andre nære familie medlemmer passer henne her hjemme i korte stunder mens jeg feks sette på vaskemaskin etc
Vi får heldigvis løst det slik at jeg har 5 dager tillvenning sammen med henne og etter det har pappaen hennes permisjon i flere uker til sammen med henne så hun får lang tilvenning og kortere dager og uker i starten![]()