Tilvenning baby+hund etter fødsel

Venterspent91

Andre møte med forumet
Hei!
Vi har en hund som har vært "babyen" vår i 6 år, en irsk setter.
Har dere noen tips og erfaring til hvordan man skal på best mulig måte komme med barnet første gang?
Han blir fort sjalu, men gjør ikke noe dumt, bare går og "furter" og slik vil det jo bare bli i perioder.. Men hvordan få hunden glad og stolt over babyen? :)

Her er jeg og spent på svar!

Har egentlig ikke så mange gode tips, for her gikk alt over all forventning. Vovven var babyen min før eldstemann kom til verden også, men da vi kom hjem med guttene fikk han hilse på dem i bilstolen med en gang og de var godtatt fra første stund. For meg var det viktig at hunden fremdeles skulle få være sammen med oss og ikke bli ekskludert, så han ble aldri stengt unna, men fikk lov å være sammen med meg og babyen. Har sittet i sofaen med ungen på puppen og hode til 40 kg hund i fanget samtidig mange ganger.... ;-)

Min venninne lot hunden få "oppdage" babyen. Vet ikke om det er noe i det men..

Ikke helt samme dyreart, men leste litt om dette ifm med førstegangsmøte mellom baby og kattene sist gang.

Det sto at det var lurt at mamman gikk og hilste på dyret først og koste masse med det siden det jo er noen dager siden man så det sist pga sykehusopphold. Så kunne pappan bære inn babyen og introdusere den til dyret. :)

Også er det lurt som andre sier at man prøver å inkludere firbeinte og babyen. :)

Vi lot hundene hilse på snuppa med en gang vi kom hjem. Satte henne i bilstolen på gulvet å hundene fikk snuse å slike. Sleikig er demmes måte å vise at personen er godtatt på en måte. Hanhunden vår var lite å ingen ting interessert. Tispa vås tok jenta vår til seg med en gang. Tispa fikk være med overalt der vi tok jenta vår i starten. Fikk snuse på bleien etter skifting. Jaget henne aldri bort, hun fikk gjøre som hun ville i starten slik at hun ikke skulle bli sjalu på noen måter.
Tok henne med når jeg gikk turer med vogna.
Di ble bestevenner❤ jenta vår kunne gjøre alt med tispa. Hanhunden holdt seg mer i bakgrunnen, når jenta vår begynte å bevege seg ble han skeptisk til henne. Det var han ikke glad for..

Vi lot hundene hilse på snuppa med en gang vi kom hjem. Satte henne i bilstolen på gulvet å hundene fikk snuse å slike. Sleikig er demmes måte å vise at personen er godtatt på en måte. Hanhunden vår var lite å ingen ting interessert. Tispa vås tok jenta vår til seg med en gang. Tispa fikk være med overalt der vi tok jenta vår i starten. Fikk snuse på bleien etter skifting. Jaget henne aldri bort, hun fikk gjøre som hun ville i starten slik at hun ikke skulle bli sjalu på noen måter.
Tok henne med når jeg gikk turer med vogna.
Di ble bestevenner❤ jenta vår kunne gjøre alt med tispa. Hanhunden holdt seg mer i bakgrunnen, når jenta vår begynte å bevege seg ble han skeptisk til henne. Det var han ikke glad for..

Dette jeg er redd for. Tispene reagerer på instinkt og har kanskje lettere for å godta små barn... Men vet at vår har vært tålmodig før med små barn, så må vell bare bruke tid og la han snuse og være nysgjerrig :)

Dette jeg er redd for. Tispene reagerer på instinkt og har kanskje lettere for å godta små barn... Men vet at vår har vært tålmodig før med små barn, så må vell bare bruke tid og la han snuse og være nysgjerrig :)

Ja det er sant.. er bare å bruke god tid på det, hvis han er vant m småbarn fra før tror jeg det skal gå bedre enn med vår. Vår var ikke vant med små barn da vi fikk, desverre.. masse lykke til:D krysser fingrene for at d går supert;)

Et annet tips som vi leste om sist, var at samboer tar med hjem en tissbleie som hunden får snuse på å slikt før dere kommer hjem. Da er han blitt mer vant å kjent med lukten før barnet kommer:)

Ja det er sant.. er bare å bruke god tid på det, hvis han er vant m småbarn fra før tror jeg det skal gå bedre enn med vår. Vår var ikke vant med små barn da vi fikk, desverre.. masse lykke til:D krysser fingrene for at d går supert;)

Et annet tips som vi leste om sist, var at samboer tar med hjem en tissbleie som hunden får snuse på å slikt før dere kommer hjem. Da er han blitt mer vant å kjent med lukten før barnet kommer:)

Ja, det tipset har jeg også hørt!:)

Da vi fikk minstemann, så gjorde vi ikke noe spesiell sak ut av det. Vi lot hunden snuse og sjekke ut i hans tempo, men han brydde seg ikke stort. Det fine var bare å se at når babyen ble stor nok til vippestol ol. så satt hunden alltid ved siden av babyen. :)

Nå har vi en annen hund, og kjenner jeg den hunden rett.. Så kommer han til å godkjenne babyen right away, tenk - enda en å kose med og passe på! Blir nok en vakthund :)

Back
Topp