Tilvenning av middag

• Trådstarter Trådstarter AG
  • Opprettet Opprettet

AG

Betatt av forumet
Hvordan gjør dere det når barnet skal gå over fra middagsglass til den samme middagen som resten av familien. Han spiser kyllingen som vi spiser, men av og til blir det mer gris en spising. Gir dere de noe annet når de er 1år, eller bestemmer dere at de sikkert ikke er så sulten i forhold til det de har spist ellers til frokost og lunsj? Det er godt hold, og spiser godt til kvelds.

Vi har gradvis latt dem spise av vår mat og deretter gitt glass til de ble mett, inntil de spiser så mye av vår mat at det ikke trengs, eller reelt sett avviser glasset fordi most mat med klumper var ikke noe for mine, de ville heller plukke selv, fra før de var året. Men forventet ikke at de gikk over til vår mat fra en dag til en annen, det gikk seg til gradvis.

Kanskje han ikke liker deres mat? Middag på glass smaker jo helt anderledes. Her har vi omvendt problem med han på 6 mnd. Han vil heller spise brødskiver enn middagsglass. Må til Sverige og kjøpe middagsglass der siden den er mer klumpette enn den norske. Men barn griser fælt når de spiser selv. Vi moste maten til jentungen når hu var på den alderen.

Vi har akkurat begynt med middag (dag 2) på yngste

I går potet og gulrotmos fra glass, avvist

I dag hjemmelaget mos av søtpotet spedd med morsmelk, likt, men hadde litt tekstur, små klumper, og det ga brekninger

Må prøve videre

Jeg har gitt ved siden av. Altså at han får plukke og styre selv mens jeg gir hjemmelaget most mat ved siden av. Er kle det at han ikke har likt maten, var bare det at det var gøyere å grise og eksperimentere. ;) Nå er han 15 måneder og selv om han virker mett så får jeg i han mye mer om jeg hjelper til.

Tror det har mye å si hva som er middagen, og tilstanden han er i... Er han trøtt får vi ikke i han noe, men er han opplagt så spiser han. Nå mater vi han med hjemmelaget fiskegrateng og det går sakte men sikkert. Må jo få tid til å tygge bitene, men selv sakt er det noe vi har som han sikkert ikke liker. Om han skal plukke selv er det ingenting som havner i munnen... Skal være ærlig om at det er ikke alltid jeg gidder å varme opp ett glass, for det er så mange ganger vi har gjort det og det må hives etter på. Han er rett og slett ikke sulten på middag...

Back
Topp