Tilvenning av grøt

Januarbaby 2012 og 2014 <3

Andre møte med forumet
Jenta vår blir 6 måneder neste uke og vi begynte med grøt for en uke siden. Vi har begynt med maisgrøt med morsmelk og hun sluker alt hun kan få. Vi begynte som det står alle steder i det små, kun en teskje, men det tok ikke mange dagene før hun ville ha mer. Nå får hun kanskje to-tre teskjeer, men hun kunne nok ha tatt veldig mye mer. Jeg har ikke sett at hun har fått noen reaksjon på grøten, hun er i godt humør og avføringen er som den har vært (den har enda ikke blitt fast). Hva tenker dere om opptrapping? Skal en være så forsiktig som det står eller kan en gi hun det hun vil ha?

Hvordan har dere gjort det? Tok det lang tid før dere var oppe i en porsjon?

Vi brukte ca 2 uker på tilvenningen. Hun fikk mer for hver dag. Men hun spiser ikke en hel porsjon, blir mett av grøt lagd av 100 ml melk. Synes de porsjonene som står på pakka er kjempe store. Det er jo mere melk i en porsjon grøt enn hun drikker til er måltid.

Snuppa her har fått grøt i 5 uker og hun spiser kanskje 1/ 3 av det som er en posrjon på pakken. Vi lager den bare på vann da, så litt mindre mat i den kanskje....

Hun spiste lenge bare noen teskjeer men om hun hadde hatt lyst på mer tidligere hadde hun fått.

Med første var vi oppe i hel porsjon etter et par uker, så de er forskjellige :)

Vi blander også ut grøten i vann, men gir pupp etterpå. og han spiser ca 1/3 av grøten .. Men hvor får dere tak i Maisgrøt? Evt merke? Vi finner den ikke noen steder.. 

Vi blander også bare med vann og gir han ca 50 ml. Hvis vi lar han drikke fra flaske så slurper han i seg alt som regrl. Når vi mater med skje så blir det ca en tredjedel av en porsjon som slinker ned. Og ca en halvtime etterpå så får han pupp.

LillTrille skrev:
Vi blander også ut grøten i vann, men gir pupp etterpå. og han spiser ca 1/3 av grøten .. Men hvor får dere tak i Maisgrøt? Evt merke? Vi finner den ikke noen steder.. 

På grunn av mye allergi i familien har jeg vært veldig oppmerksom på dette med mat, så vi bestemte oss for å starte med maisgrøt da det skulle være det mildeste for magen. Det var lettere sagt enn gjort. Vi hørte med norgesgruppen og der var det frivillig å ta inn nestle sin maisgrøt, så da var det kun noen meny butikker som hadde den. Så da tok vi en ringerunde til de største meny butikkene i nærheten (Telemark), og en av de hadde den. Hadde vi ikke vært plaget med matallergi selv hadde jeg nok ikke orket å styre slik for det. :)

Vi begynnte med ett par te-skjeier om gangen, holdt på sånn i 2-3 dager for å se om ho ble dårlig eventuelt. Når jeg så alt gikk bra så fikk hun det hun ville ha. I begynnelsen var det 1/4 del av en posjon, men så ble det mer og mer.( fikk selvsagt melk etterpå..)  Tok vel litt under 2 uker før vi var oppe i full posjon.. Mat vrak =) Vi bruker en nøytral grøt, havre og ris grøt fra Nestle. Nå som hun har spist grøt i noen uker så har jeg fruktpure i grøten for ekstra smak, og gode vitaminer=) Hun ELSKER det! Begynner å tenke på å innføre middag snart også....... Hva tenker dere om det?
Hun har fått MME fra fødselen, derfor begynnte vi  med grøt ved 4 mnd. Ikke store næringsforskjellene på MME og grøt...:)

lille persille :) skrev:
Vi begynnte med ett par te-skjeier om gangen, holdt på sånn i 2-3 dager for å se om ho ble dårlig eventuelt. Når jeg så alt gikk bra så fikk hun det hun ville ha. I begynnelsen var det 1/4 del av en posjon, men så ble det mer og mer.( fikk selvsagt melk etterpå..)  Tok vel litt under 2 uker før vi var oppe i full posjon.. Mat vrak =) Vi bruker en nøytral grøt, havre og ris grøt fra Nestle. Nå som hun har spist grøt i noen uker så har jeg fruktpure i grøten for ekstra smak, og gode vitaminer=) Hun ELSKER det! Begynner å tenke på å innføre middag snart også....... Hva tenker dere om det?
Hun har fått MME fra fødselen, derfor begynnte vi  med grøt ved 4 mnd. Ikke store næringsforskjellene på MME og grøt...:)

Det blir neste måltid vi innfører. Begynner med det etter hun har blitt 6 måneder :) Får litt smaksprøver på grønnsaker nå, for regner med det tar like lang tid å venne henne til middag som med grøt. Det tok en måned :)

Back
Topp