Tilvenne baby lyder...

SantaLucia

Andre møte med forumet
Jeg har en datter på litt over syv måneder som ikke tåler den minste lyd når hun sover. Hun våkner kjempelett, men sovner ikke igjen like lett...
Derfor lister vi oss rundt i huset når hun sover i frykt for at hun ska våkne av det minste lille knirk. Det er begynt å bli et lite problem, for ikke kan vi ha på mye lyd om kveldene, og badet er rett ved soverommet så det er nesten umulig å stelle seg på kvelden før leggetid om vi skal beholde roen i huset... Det samme problemet har vi når hun er i vognen, hun sovner ikke om det er lyder rundt (bare om hun er så stuptrøtt at hun ikke vet hvor hun skal gjøre av seg). Og når jeg ammer må vi være i et eget rom uten andre tilstede eller lyder....noe som gjør det vanskelig å komme seg ut blandt folk.
Noen som har erfaring med lignende problem og kan gi noen gode råd og tips for hvordan vi kan tilvenne henne med lyder?
Jeg innser at det trolig er min egen feil for jeg har listet meg rundt når hun har sovet helt siden hun var bitteliten...er min første :)

Jeg husker at med storesøster så brukte vi å sette på en radio på lav styrke ut i gangen etter vi hadde lagt henne. Da var det litt jevn lyd hele tiden, og hun våknet ikke når vi kom opp og laget lyder på badet. Når de sovner i "bråk" så sover de som regel gjennom det. Verre dersom de sovner når det er stille...

Verdt et forsøk! :-)

Ingen tips, bare håper det løser seg for dere! Etter å ha sett hvordan tantebarnet mitt er, er jeg veldig bevisst på å prøve å unngå samme problem! Men er jaggu ikke sikkert det har noe med din listing å gjøre, kan hende hun bare sover veldig lett!
Lykke til!

Her var mini akkurat likedan fram til han var kanskje 6mnd, da var vi lei av å konstant liste oss i trappene, og gud forby om noen kom på besøk og slamret med bildørene...
Vi kjøpte en liten radio på europris til 99,- som står på rommet hannes som er konstant på. Nå kan vi åpne døra, gå inn og kike på han mens han ENDA sover!! Og før kunne vi ikke gå opp trappa engang uten at han våkna, så her funka det fjell!
Anbefales på det sterkeste ;)

Vi har samme problemet. Snuppa hadde kolikk i 4 mnd, så når hun endelig sovnet var lyder strengt forbudt. Hun sover utrolig lett nå også, og vi har lært oss å være stille i alt vi gjør. Har heldigvis et bad i kjelleren, så steller oss der. Har tenkt på dette med radio, men er litt usikker. Den må jo da stå på hele natta? Hvis vi skrur av, så våkner hun jo av mangelen på lyd...

da har jeg prøvd radio-tipset og det har fungert til en viss grad. Kunne hvertfall bevege oss i de andre rommene rundt, men da jeg gikk inn for å kikke på henne våknet hun av at døren klikket litt.... Skal fortsette m radio, kanskje det blir bedre og bedre, og så skal vi begynne å legge henne på eget rom snart! Det var ikke noe problem å ta av radioen, gikk helt fint. Bedre å teste det enn å la være. Jeg hadde den i gangen utforbi døren til soverommet... Er det noen av dere som har noen gode tips ang det m amming og lyder rundt? Hun spiser ikke på dagen om jeg er ute m henne enten det er i byen eller på besøk... Er altfir opptatt med det som skjer rundt henne!

Å få de til å amme med lyder rundt seg er bare å glemme omtrent. Jeg har satt meg på de merkeligste steder for å finne roa mens jeg ammet. Fordelen nå er jo at ammingen går raskere enn da de var bitte små. Nysgjerrigheten er rett og slett for stor, hvilket jo er en positiv ting :)

Her sover han veldig lett på dagluren, mens om kvelden og natta er han helt slått ut. Skal mye til fort at han våkner om natta, lyn og torden registerer han ikke, heller ikke raketter på nyttårsaften. Men på dagluren må det helst være helt stille, heldigvis så sover han bare en time på dagen så da går det greit, våkner omtrent med en gang jeg tar i dårhåndtaket.

Det med radioen høres veldig smart ut. Er nok ikke så lurt å titte inn på kvelden når en selv legger seg, selv om en helst vil se til dem om alt er bra.

Elisabeth ! skrev:
Den er kjip ja - vi har vært bevisste fra starten av med begge at vi ville at de skulle bli vante med lyd / bråk rundt seg, selv om de sov. Stemmer også for tipset over her med å la radioen stå på lavt - har også erfart at sovner de i bråk så bryr de seg ikke det minste om bråk videre mens de sover :)

Det har vi også vært. Så han sovner uansett hvor mye bråk det er.
Nå den siste tida våkner han når vi legger oss. så nå føler vi det er på tide med eget rom til han!

Vi prøvde å ha på en dab radio på kanalen "båtvær". En monoton stemme ramser opp været om og om igjen.Veeeldig beroligende. Prøvde først nrk klassisk meeeen ikke all klassisk musikk er beroligende viste det seg! :-/

Ellers så har vi vaskemaskin og tørketrommel i naborommet til soverommet og er veldig bevisst på å skru de på ved leggetid.

Vi trodde hun sov lett helt til hun sov gjennom nyttårsaften, he he

Back
Topp