Tilskudd i svangerskapet?

Kitty

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Hei
Jeg er veganer og spiser hverken kjøtt, fisk, egg eller melk. Jeg har de siste 4 årene tatt tilskudd av calcigran forte (på resept fra legen, med d-vitamin) b-total (som inneholder både b12 og folat samt noen andre b-vitaminer), alge omega-3 (med d-vitamin), multivitamin (også med d-vitamin, samt også med folat og 150 mikrogram jod).

Jordmor sa at jeg skulle ta tilskudd av jod i tillegg annenhver dag, slik at jeg havnet på ca 250 mikrogram daglig.
I tillegg sa jordmor at jeg kunne trenge tilskudd av jern, og mente at nivået skulle være på over 70 i svangerskapet. Ved første kontroll (i uke 5, ble det målt til 53)

Hva er egentlig anbefalt for meg av tilskudd? Bør jeg ta jerntilskudd i tillegg?

Nå skal det sies at d-vitamin nivået måles jevnlig pga ortoporose, og jeg tar så jeg holder meg innenfor referanseverdiene, selv om mengden jeg får i meg virker stor (3x anbefalt døgndose, men legen sier det er det nivået jeg må tilføre for å holde nivået oppe)

Hei:)

Jeg svarte på et lignende spørsmål i kveld rundt dette med jod. Det er klare anbefalinger rundt dette på helsedirektoratet sine sider der står det:

Jod
Gravide bør anbefales et daglig kosttilskudd med 150 μg jod/dag dersom de:

• har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt, eller
  • spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig får i seg mindre enn 8 dl melk/yoghurt per dag
(jf. rapport om jod fra Nasjonalt råd for ernæring).

Tilskuddet bør anbefales så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før kvinnen blir gravid.

Hvert tilfelle må ses også isolert sett og andre anbefalinger kan også gis.

Når det kommer til Jern har jordmoren din helt, det er anbefalt med over 70 i starten av svangerskapet, er den mindre enn det starte med jern tilskudd. Jern lagrende vil falle utover i svangerskapet og det er derfor ønsket at den skal ligge høyere enn for ikke gravide.

Håper det var til litt hjelp:)

Back
Topp