Tilskudd av jod

mmmi

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Junibollene 2023
Hei!

Dere som prøver/er gravide, tar dere tilskudd av jod? Jeg er veldig usikker på om jeg bør gjøre det.

Jeg får i meg for lite fisk. Drikker melk hver dag, og spiser en del yoghurt, men ikke 0,8L om dagen. Jeg går på Metformin, noe som gjør meg ganske kvalm i perioder. Jeg klarer derfor ikke fisk for tiden. Har egentlig aldri vært særlig glad i det. Spiser røykt laks, og prøver å få det i meg noen ganger i uken.

Hva gjør dere? Har dere fått noen beskjeder fra leger mtp dette?
 
Hei!

Dere som prøver/er gravide, tar dere tilskudd av jod? Jeg er veldig usikker på om jeg bør gjøre det.

Jeg får i meg for lite fisk. Drikker melk hver dag, og spiser en del yoghurt, men ikke 0,8L om dagen. Jeg går på Metformin, noe som gjør meg ganske kvalm i perioder. Jeg klarer derfor ikke fisk for tiden. Har egentlig aldri vært særlig glad i det. Spiser røykt laks, og prøver å få det i meg noen ganger i uken.

Hva gjør dere? Har dere fått noen beskjeder fra leger mtp dette?
Jeg tar jod. Ikke fått noe beskjed om det fra legen men spiser lite fisk og drikker sjeldent melk, spiser hvitost i perioder.
 
Tar jod her også, tok den jod testen på melk.no, og får nok ikke nok gjennom kosten sa den.

Fint profilbilde forresten :cool14
 
Tilskudd av jod, folat og vitamin D. Jod er viktig for optimal utvikling av nervesystemet til den lille
 
Prøvd fiskekaker ? Her spises det hvit fisk 1-2 ganger i uken :D lag burgerfiskekake med steinbit for eksempel namnam ;)


Edit: tar faktisk tilskudd i tillegg kom eg på, gravid tablettene til nicoplus inneholder alt :D
 
Last edited:
Jeg drikker ikke melk men bruker melkeprodukter og spiser en hel del fisk. Likevel sier jodkalkulatoren at jeg sannsynligvis får i meg for lite. Så neste gang jeg er innom apoteket er planen å ta med jod.
 
Jeg drikker ikke melk men bruker melkeprodukter og spiser en hel del fisk. Likevel sier jodkalkulatoren at jeg sannsynligvis får i meg for lite. Så neste gang jeg er innom apoteket er planen å ta med jod.

Jeg var innom apoteket i går og spurte. Jeg tar allerede folsyre. Hadde også tenkt å kjøpe nye multivitaminer, og spurte han på apoteket om jeg da måtte ta jod utenom den. Han sa da at det skulle holde med multivitamin, så jeg gjør det inntil videre.

Får evt høre med legen min når jeg blir gravid, om han er enig :)
 
Jeg var innom apoteket i går og spurte. Jeg tar allerede folsyre. Hadde også tenkt å kjøpe nye multivitaminer, og spurte han på apoteket om jeg da måtte ta jod utenom den. Han sa da at det skulle holde med multivitamin, så jeg gjør det inntil videre.

Får evt høre med legen min når jeg blir gravid, om han er enig :)

Jeg er ganske sikker på at multivitamin også gjør susen - i alle fall de som er beregnet for gravide. Lese litt innholdsfortegnelser og sammenlikne med anbefalinger så er man sikker :)
 
Brunost ;)

Tar foreløbig berre folat og omega3, når eg blir gravid og spyinga (nesten garantert) kickar inn, kjem eg nok til å ta ein multivitamin (med bl.a jod) i tillegg.
 
Back
Topp