Tilrettelegging

Anjos

Flørter med forumet
Hei.

Flere som blir flyttet fra arbeidsplassen i uke 12 til andre oppgaver, avdelinger eller annen arbeidsplass? Jeg jobber 70% i boliger med utfordrende adferd og har langvakter på helg. Jeg har 2 barn fra før og har nå fått tilbud på to plasser å vær. Ene plassen er det sengeliggende og tunge pasienter. Denne plassen har jeg takket nei til fordi jeg ikke har rygg til dette pga bekkenplager og sa i fra til arbeidsgiver at jeg vil vær i jobb lengst mulig. Og andre tilbudet jeg har fått er kun senvakter altså 16!! Stykk pluss arbeidshelg med kort vakter som da vil si flere vakter i uken jeg hadde 8 senvakter fra tidligere. Barnefar til guttene jobbe på sjøen og min nye samboer jobber på sjøen ergo jeg har ingen til å passe barna mine når jeg må jobbe 3-4 senvakter i uken pluss helg. Med andre ord så tvinges jeg til å takke ja til et jobbtilbud jeg ikke har barnepass eller ta jobb på en avdeling jeg ikke kommer til å klare å være i arbeid noe lenge pga helsen min. Noen som har erfaring eller råd? Ganske fortvila å tilrettelegginga/omplasseringen skal må skje relativt kjapt.
 
Ja det er jeg.

Da høres det ut som det beste alternativet er å ta den jobben med tunge løft og så bli sykmeldt. Har du vært i dialog med sjefen din? Det høres ut som en sjef uten bakkekontakt dersom dette er de eneste to alternativene dine.

På den andre siden, så hadde det kanskje vært greit å vurdere en annen jobb, ettersom du har menn som jobber på sjøen og dermed er nødt til å passe på barna. Eller så må du be gubben om å bytte jobb. Kanskje han ikke skal reke til havs når han har unger. Selvsagt en helt annen sak, men er jo noe å vurdere. I ditt yrke kommer du ikke unna tunge løft og kvelds/nattevakter. Og hvorfor skal det kun være du som må ofre helse eller jobb/lønn eller må få tilrettelegginging? Kan ikke mannfolkene også tilpasse jobbene sine litt? Bare feministen i meg som blir litt irritert her.

Snakk med sjefen din om hvordan løse dette. Kommer ikke sjefen deg i møte med en fornuftig plan, så burde du bare ta den jobben med tunge løft og bli sykmeldt pga du ikke kan gjøre slikt arbeid. Men da har sjefen seg selv å takke, i grunn.
 
Da høres det ut som det beste alternativet er å ta den jobben med tunge løft og så bli sykmeldt. Har du vært i dialog med sjefen din? Det høres ut som en sjef uten bakkekontakt dersom dette er de eneste to alternativene dine.

På den andre siden, så hadde det kanskje vært greit å vurdere en annen jobb, ettersom du har menn som jobber på sjøen og dermed er nødt til å passe på barna. Eller så må du be gubben om å bytte jobb. Kanskje han ikke skal reke til havs når han har unger. Selvsagt en helt annen sak, men er jo noe å vurdere. I ditt yrke kommer du ikke unna tunge løft og kvelds/nattevakter. Og hvorfor skal det kun være du som må ofre helse eller jobb/lønn eller må få tilrettelegginging? Kan ikke mannfolkene også tilpasse jobbene sine litt? Bare feministen i meg som blir litt irritert her.

Snakk med sjefen din om hvordan løse dette. Kommer ikke sjefen deg i møte med en fornuftig plan, så burde du bare ta den jobben med tunge løft og bli sykmeldt pga du ikke kan gjøre slikt arbeid. Men da har sjefen seg selv å takke, i grunn.

Hehe. Utdannelsen min er slik, å i min arbeidssituasjon er ikke det tungeløft og turnusen min er tilrettelagt for turnusen mennene jobber. Men den arbeidssituasjonen (tilretteleggingen som de kaller det) jeg sitter i nå er jeg avhengig av barnepass flere ganger i uken og har arbeidsperioder der jeg ser barna mine 2 ganger på 14 dager. Så arbeidssituasjonen min til daglig er overhode ikke problemet. Problemet mitt er nå at jeg står i en situasjon der jeg har fått to veldig dårlig tilbud og føler meg rådvill. For takker jeg nei så har jeg vell mistet alt av rettigheter om jeg forstår det rett? Sjefen min er veldig på min siden men er den over som ikke virker å være heilt samarbeidsvillig.
 
Om du får slike dårlige alternativer fra sjefen, så legger sjefen din opp til at du kommer til å bli sykemeldt.

Bare senvakter kan og være tøft for deg videre i svangerskapet..

Er det slik at du kan få hjelp av kollegaer til de tunge løftene?
Vi er alltid to dersom en bruker er sengeliggende, for å unngå ryggproblemer og ubehag for pasientene.

Du må velge det du tenker er den beste av de værste løsningene, også er det ikke din feil om du fort blir sykemeldt, for du har ikke fått den tilretteleggingen du har krav på..
 
Arbeidsgiver er forpliktet til å tilrettelegge for å unngå det som kalles forplantningsskader når en arbeidstaker er gravid. Såkalte forplantningsskader kan oppstå som følge av fysiske, psykososiale og organsiatoriske forhold ved arbeidsplassen m.m (se på arbeidstilsynets sider).

For meg høres de to alternativene du har fått ikke ut som tilrettelegging....... er du fagorganisert? Hvis du er det så ville jeg tatt kontakt med tillitsvalgte og fagforeningen og bedt om råd.

Håper det ordner seg :)
 
Har jeg vært deg så ville jeg snakket med legen min, for høres ikke ut som det er muligheter for tilrettelegging hvis det er bare de to alternativene du har å velge i mellom. Vil ikke kalle det tilrettelegging når det er to så dårlige alternativ.
 
Hørtes ikke ut som så gode alternativer egentlig :/ kanskje fagforeningen kan hjelpe deg? For de er jo pliktet til å tilrettelegge, men dette er jo ikke tilrettelegging.
 
Høres ikke ut som noen av de alternativene gjør det mulig/lettere for deg å være i jobb. Gravide skal jo tilrettelegges for sånn at de kan unngå tunge løft.
Og er jo ikke rettferdig å endre vaktene dine til bare seine vakter heller.

Ville hatt en samtale med lege, hvis ikke arbeidsgiver kan legge tilrette for at du skal kunne være på jobb så har du rett på svangerskapspenger.
Går eventuelt an å takke ja til den stillingen med tunge pasienter og si ifra at du ikke kan ta tunge løft og hvis de ikke kan tilrettelegge for at du kan være der uten å ta tunge løft (eks sette inn en person i den tiden det er mest løft og sånne ting) så kvalifiserer jo det til at du kan få svangerskapspenger

Lykke til :)
 
Back
Topp