tilrettelegging

Makko med 3 gull

Gift med forumet
Jeg blir litt matt, fikk melding fra personalansvarlig på jobb om at de nå synes jeg hadde fått god tilrettelegging spesielt i forbindelse med reise.

Jeg er på reise 1-3dager i uka (noe som ikke er en del av arbeidskontrakten min og noe jeg ikke fåt kompensasjon for) og har fått beskjed om at jeg kan kjøpe dagspass på et lokalt treningssenter siden jeg ikke får gått til fysio (bekkenløsning) når jeg reiser. Dette er en gode jeg må skatte av så jeg må i prinsippet betale 37% skatt av dette. Ellers er det ikke gjort noen tilrettelegginger.

Hva slags tilrettelegginger har dere fått?

Får ingen. Jobber i butikk og er vanskelig å tilrettelegge, sier de. Sjefen vil heller at jeg skal være 100%sykemeldt, istedetfor 50% så her er det all in, eller all out. Er foreløbig sykemeldt, men får se om bekkenet blir bedre neste mnd.

Min erfaring er dessverre at det er nesten umulig å få skikkelig tilrettelegging, vet ikke om jeg kjenner noen som føler de har fått riktig tilrettelegging.

Jeg har vært heldig å fått god tilrettelegging på jobb (jobber med psykiatri i helsevesenet). Jobben har søkt og får tilretteleggingspenger av nav. Jeg går derfor på topp! Jobber ikke lenger i miljøet, men jobber med mer adiministrativt. Siden jeg ikke da har "ansvar" for noen pasienter og går på topp/er overflødig, kan jeg styre dagene som jeg selv vil. Gå/sitte/ligge etter hva som passer for meg og bekkenet, ta ting med ro og mer eller mindre komme og gå som jeg vil (så lenge timene jeg skal ha er innfridd i løpet av uken).

Jobber i en IA-bedrift, og skal nå søke om tilrettelggingstilskudd i samråd med arbeidsgiver.

Bedriftshelsetjenesten har en egen jordmor som vi skal ha møte med, og hun kan gi råd om hvordan tilrettelegging som bør gjøres for meg.

Jeg får menssmerter og kynnere av å løfte på eleven, løpe etter de, ved diverse uteaktiviteter etc (jobber med autistiske barn). Så ser for meg at jeg kun skal jobbe med elevene i undervisningen, og få mer planleggingstid på kontoret.

Veldig vanskelig og få tilrettelagt. Eg er heldigvis sykemeldt. Eller så hadde eg gjort mye fyfy pga idiot sjef .

Jeg tror det er vanskelig for en arbeidgier å tilrette når det gjelder jobbreiser.
En tilrettelegging vil jo typisk være at du reiser mindre, eller at du selv kommer med forslag for hva som skal til for at jobbreiser skal bli enklere for deg om du ønsker å reise.
Hva ønsker du selv av tilrettelegging på arbeidsplassen med tanken på jobbreiser?

Jeg blir litt matt, fikk melding fra personalansvarlig på jobb om at de nå synes jeg hadde fått god tilrettelegging spesielt i forbindelse med reise.

Jeg er på reise 1-3dager i uka (noe som ikke er en del av arbeidskontrakten min og noe jeg ikke fåt kompensasjon for) og har fått beskjed om at jeg kan kjøpe dagspass på et lokalt treningssenter siden jeg ikke får gått til fysio (bekkenløsning) når jeg reiser. Dette er en gode jeg må skatte av så jeg må i prinsippet betale 37% skatt av dette. Ellers er det ikke gjort noen tilrettelegginger.

Hva slags tilrettelegginger har dere fått?
Har ikke behov for noen spesiell tilrettelegging så ikke tenkt på dette. Men er personalsjef og reagerer litt på at dagpass til trening er tilrettelegging. Hva med å ikke reise - lar ikke det seg gjøre nå? Og hvordan reiser du (bil, fly)? Og reise skal du ha kompensasjon for, og det skal kontraktsfestes..
Når jeg nå tenker på det mens jeg skriver får jeg gå tidlig hver tirsdag når jeg skal på yoga, styre hjemmekontor selv og tilpasse dette med kontroller osv. Så er jo faktisk tilrettelagt!! Videre planlegges det hvordan min stilling skal deles og ansettelse av vikar er planlagt fra Januar - i tilfelle sykemld...

Har ikke behov for noen spesiell tilrettelegging så ikke tenkt på dette. Men er personalsjef og reagerer litt på at dagpass til trening er tilrettelegging. Hva med å ikke reise - lar ikke det seg gjøre nå? Og hvordan reiser du (bil, fly)? Og reise skal du ha kompensasjon for, og det skal kontraktsfestes..
Når jeg nå tenker på det mens jeg skriver får jeg gå tidlig hver tirsdag når jeg skal på yoga, styre hjemmekontor selv og tilpasse dette med kontroller osv. Så er jo faktisk tilrettelagt!! Videre planlegges det hvordan min stilling skal deles og ansettelse av vikar er planlagt fra Januar - i tilfelle sykemld...
Å ikke reise er ikke aktuelt. Jeg styrer dagen ganske fritt, men når jeg reiser er det gjerne 10-12 timers dager. og de to siste turene har jeg vært betydlig dårligere når jeg kommer hjem. Vi får ikke fri til annet en sv.kontroller, oppfølging av fysio må jeg ha sykmelding til.

Reagerer mest på at de sier at de har tilrettelagt.... for treningen må skje utenfor arbeidstid og alternativt mitt til å jobbe lange dager når jeg reiser er å reise en dag ekstra. Orker ikke jobbe 11 timer for å så trene...

Jobber som helsefagarbeider. Får tilrettelegging i form av at jeg ikke tar dem tyngste pasientene og at jeg tar dem med minst lukt..(Veldig var for lukter:p)

Og så jobber jeg kun 50% mtp forebygging av bekkenet. Trener pilates 2 ganger i uka å skal begynne hos fysio en gang i uka.

som student har jeg ikke rett på noe tilrettelegging :( Spent på hvordan det kommer til å gå, ikke nødvendigvis verst nå på første praksis 6 uker framover fra mandag, men gruer meg skikkelig til jeg skal i praksis på sykehuset etter nyttår. Men men er bare å bite tennene samen, hvis ikke blir det kortere permisjon etter babyen kommer :/

Jobber som sykepleier med turnus og alt hva det innebærer. Så langt er det vanskelig for meg å jobbe kveldsvakter pga litt vondt bekken, lite muligheter for å ta pauser pga generelt lav grunnbemanning osv. Så jeg jobber kun dagvakter og får gå på topp når jeg har arbeidshelg. Fornøyd med det! Om det ikke hjelper mtp bekkenet søker vi nok gradert svangerskapspenger.

Å ikke reise er ikke aktuelt. Jeg styrer dagen ganske fritt, men når jeg reiser er det gjerne 10-12 timers dager. og de to siste turene har jeg vært betydlig dårligere når jeg kommer hjem. Vi får ikke fri til annet en sv.kontroller, oppfølging av fysio må jeg ha sykmelding til.

Reagerer mest på at de sier at de har tilrettelagt.... for treningen må skje utenfor arbeidstid og alternativt mitt til å jobbe lange dager når jeg reiser er å reise en dag ekstra. Orker ikke jobbe 11 timer for å så trene...
Med mindre din reisetid hjemmefra til kontoret er en stor del av disse timene så skal hele reisen regnes som en arbeidsdag. Om du reiser 3*11 timer så har du jobbet 33 timer allerede og skal ikke jobbe med enn 4,5 timer de to siste dagene med mindre noe annet er kontraktsfestet hos deg. Jobben kan ikke kreve at du skal jobbe mer enn 37,5 timet i uken uten at det kompenseres eller er kontraktsfestet.

Huff er liksom det første jeg tenker.. Gravid eller ikke - kontrakt skal du ha. Og som Malvinka sier - du kan ikke tvinges til lengre uker, uten overtidsbetalt osv osv. Her hadde jeg vurdert å sykemeldes, hvis du kan, så finne ny jobb i permisjonen.. Eller evt rett og slett Google litt, snakke med advokat (fri rettshjelp), og deretter gått til daglig leder.... Viktig med fakta og argumenter tror jeg..
Mulig jeg overreagerer litt, men syns det er uhørt å ikke tilrettelegge eller tilpasse det minste, og i tillegg bryte arbeidsmiljøloven hva gjelder kontrakt og arbeidstid..
Lykke til!!!!

De bryter ikke noe kontrakt, jeg har ikke spesifisert arbeidsted i kontrakten (tydligvis), og det er vist helt ok å ikke betale jobb-reise som foregår utenfor arbeidstid.

Jm har tilbudt meg å være med på tilretteleggingsmøte, men jeg ser ikke noe mulighet til å gjøre ting andeledes. I første omgang er det fram til jul. Etter jul (del 2 av prosjektet ) kommer jeg til å si nei til reising, da vlir det forhåpentligvis mannen som skal ut å farte☺

De bryter ikke noe kontrakt, jeg har ikke spesifisert arbeidsted i kontrakten (tydligvis), og det er vist helt ok å ikke betale jobb-reise som foregår utenfor arbeidstid.

Jm har tilbudt meg å være med på tilretteleggingsmøte, men jeg ser ikke noe mulighet til å gjøre ting andeledes. I første omgang er det fram til jul. Etter jul (del 2 av prosjektet ) kommer jeg til å si nei til reising, da vlir det forhåpentligvis mannen som skal ut å farte☺
Jepp dessverre anser ikke AML reise som arbeidstid. Blir det for heftig og de ikke kan tilrettelegge omplassering blir det litt vanskelig å løse høres det ut som. Kjipt altså. Lykke til :-)

Back
Topp