• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Tilrettelegging på jobben

Tananka

Glad i forumet
Jeg jobber fortsatt 100% og det går egentlig ganske greit men merker jeg enkelte dager er mer sliten enn andre. Jobber i bhg på småbarnsavdeling så merker det kan være tungt til tider. Oppstart for nye barn og flertall av 1 åringer. Prøver å passe på selv å ikke løfte så mye osv. Gitt beskjed til sjef og medarbeidere at jeg kjenner jeg må ta det litt rolig av og til. Noe de absolutt har forståelse for og ønsker å bidra med å hjelpe der det trengs. Jeg trives kjempe godt i jobben min som pedagogisk leder. En positiv men samtidig negativ side ved meg er at jeg stadig ønsker å gjøre alle til lags, jeg liker ikke tanken på å trappe ned med jobb samtidig som jeg er klar over at det er meg og babyen jeg skal tenke på..

Men hvordan har dere det på jobb om tiden? Og hva jobber dere med? Jeg synes det kan være vanskelig til tider å lytte skikkelig til kroppen og la være å løfte, huske å sitte på pute osv :p sitter på gulvet når vi er inne så prøver å huske pute! :) Ellers føler jeg selv hovedansvaret ligger hos meg, er jo jeg som kjenner hva som er tungt og hva som gir litt ubehag - jeg må nok bare ty til å lytte ekstra godt - samtidig ønsker jeg å være i jobb til permisjonstart så sant formen tilsier det...

Jente 2010 & 2012 <3
Overraskelse i des/jan :)

Jeg jobber også i barnehage, i en blandet gruppe (1-6 år). Jeg har bare jobbet 80% de siste årene pga at de ikke har behov for mer, og fikk nå etter sommeren byttet til fri på onsdag (var mandag før, og langhelg hver helg), slik at arbeidsuken blir delt opp. Uten denne tilretteleggingen ville jeg ikke vart lenge. Noen dager er selvsagt tyngre enn andre, men mine kollegaer er flinke til å la meg sitte når det trengs, og ta de tunge løftene for meg. Det verste for min del er rydding, hvor jeg må bøye meg ned og halsbrannen slår til for fullt!

Jeg er i samme båt som deg når det gjelder arbeidsmoral. Jeg føler meg veldig "skyldig" når jeg må ta meg 10 min på sofaen, men alle mine kollegaer har gått gjennom det samme, og skjønner godt at hensynet til min og barnets helse må komme først.

Vi får krysse fingrene for å holde oss i form til permisjonen begynner.

Jeg jobber 100 % som lærer, og det fungerer veldig greit så langt :-) Jeg er (etter eget ønske) ikke kontaktlærer dette skoleåret, pga stabiliteten for elevene. Jeg er derfor tredjelærer på et trinn, der jeg har noen fag i hel klasse, og noen timer i mindre grupper. At kontaktlæreransvaret er borte er jo en slags tilpasning av min situasjon også, + at jeg ikke har lange inspeksjoner.
Kjenner at symfysen blir vond etter en arbeidsdag, men det gir seg til dagen etter :) Ledelsen på skolen gir uttrykk for å strekke seg langt i å tilpasse min arbeidshverdag om behovet skulle melde seg.

Jeg har heldigvis svangerskapspenger. Jeg jobber som miljøterapeut/medlever på en institusjon for unge jenter i alderen 15-25 med rus og psykiatrilidelser. Vi jobber min. 4 døgn i strekk og fri i en uke. Jobben ligger tre timer med toget fra her jeg bor. Det ville ikke gått veldig bra, verken for meg eller jentene om jeg skulle jobbet der nå, hormonell, sliten og en "teflonhjerne" der ingen info fester seg for tiden :p

Jobber 100%. Jobber i butikk men er butikksjef. Så langt har jeg jobbet fysisk og vært med. Nå dabber det mer og mer av da jeg begynner å få bekken plager foran også. Har hatt bak siden tidlig, tidlig. Jeg har mulighet til å gjøre andre ting. Også så bytter jeg gjerne noe "tungt" arbeid med no drit tidkrevende med ansatte mine. Da får alle goder av det. Men største jobben som gjenstår er å lære dem alt til jeg skal bort. Har gjort den tunge selen. Nå begynner krampa å ta med. Blir fortere ondt. Magen er i "veien" og går som ei and. Blir fort tissatrengt. Og vi har trapp opp til spiserom å kontorene.

Jeg jobber på kontor, så for meg er løft og sånn ikke noe problem, heldigvis. Så jeg vil nok stå i full jobb helt ut:)

Pass på deg selv og den lille, ingenting er viktigere nå. Det har jeg skjønt selv, etter å ha mistet all energi i forrige uke og fikk veldig stram og vond mage og generelt ubehag. Jobber som lærer på småtrinnet og der er det vanskelig å ta det rolig, men har fantastiske kolleger som ber meg ta det med ro og jeg kjenner at det er akseptert å ta ekstra pauser. Skal nå jobbe 60% fram til permisjonen.

Pass på deg selv og den lille, ingenting er viktigere nå. Det har jeg skjønt selv, etter å ha mistet all energi i forrige uke og fikk veldig stram og vond mage og generelt ubehag. Jobber som lærer på småtrinnet og der er det vanskelig å ta det rolig, men har fantastiske kolleger som ber meg ta det med ro og jeg kjenner at det er akseptert å ta ekstra pauser. Skal nå jobbe 60% fram til permisjonen.

Kjenner jeg absolutt skal prøve å lytte mer til kroppen. Magen stammet sef veldig igår, da viste jeg at jeg hadde føftet ganske mye på di små i barnehagen ..

Jente 2010 & 2012 <3

Jeg jobber også i barnehage :) Har jobbet 100% frem til denne uka her, trapper nå ned til 80% :) Dette var helt nødvendig fordi jeg ikke greide å hente meg inn til ny uke mandag og ble mer og mer sliten for hver uke.. Fikk også mye kynnere i løpet av uken der fredag var verst og magen var vond og øm hele helgen.. Andre faktorer som spiller inn er høyt blodtrykk og låsning i bekken..

Er også som deg og har dårlig samvittighet for å ikke greie 100% jobb, men kom frem til at det var bedre å fungere 100% fire dager i uken enn å være på jobb fem dager og ikke fungere optimalt :) Det gikk ikke bare ut over meg og lille, men kollegaer og barna..

Jeg jobber også i barnehage :) Har jobbet 100% frem til denne uka her, trapper nå ned til 80% :) Dette var helt nødvendig fordi jeg ikke greide å hente meg inn til ny uke mandag og ble mer og mer sliten for hver uke.. Fikk også mye kynnere i løpet av uken der fredag var verst og magen var vond og øm hele helgen.. Andre faktorer som spiller inn er høyt blodtrykk og låsning i bekken..

Er også som deg og har dårlig samvittighet for å ikke greie 100% jobb, men kom frem til at det var bedre å fungere 100% fire dager i uken enn å være på jobb fem dager og ikke fungere optimalt :) Det gikk ikke bare ut over meg og lille, men kollegaer og barna..

Jeg prøver å ta dag for dag men skal
ikke drøye veldig før jeg evt velger å trappe ner i stilling, som du sier er det til fordel for alle å være til stede når en er på jobb :)

Idag klappa jeg meg selv på skuldra for å tenke alternativt å ta meg god tid så det ikke skulle bli tunge løft :)

Jente 2010 & 2012 <3

Jeg er kontaktlærer i ei 2. Klasse, men har ikke jobbet på en mnd og er nå over på svangerskapspenger. Var i fin form og forberedt på å så løpet ut, men så kom nyresteinen som kasta på og det har vært inn og ut av sykehus med masse komplikasjoner siden... Ser jo selv at jeg har ikke sjans til å jobbe nå, men det sitter langt inne og innrømme det siden jeg skal "klare alt"....

Jeg er kontaktlærer i ei 2. Klasse, men har ikke jobbet på en mnd og er nå over på svangerskapspenger. Var i fin form og forberedt på å så løpet ut, men så kom nyresteinen som kasta på og det har vært inn og ut av sykehus med masse komplikasjoner siden... Ser jo selv at jeg har ikke sjans til å jobbe nå, men det sitter langt inne og innrømme det siden jeg skal "klare alt"....

Offda! Har hørt at nyrestein er helt grusomt!

Jente 2010 & 2012 <3

Jobber også på småbarn og måtte kaste inn håndkleet allerede i august og trappa ned til 40%sm. For to uker siden så holdt jeg på å svime av på jobb så da fikk jeg ganske klar beskjed om at når "holder du deg unna til du har født". Tærer veldig på å ikke skulle strekke til og kunne jobbe helt fram til permisjonsstart :( Men bekkenet har krangla siden uke 13. Og etter ferien så gikk jeg med masse kynnere på jobb enda jeg hadde tilrettelagt iforhold til løfting, og har også fått lavt blodtrykk. Kynnerne og blodtrykket tror jeg jeg kunne ha unngått om jeg hadde lyttet til kroppen mye før og heller tatt gradert tidligere istedenfor å presse meg. Kjenner man på kroppen at ting er tungt så er nok dette tiden for å lytte. Er jo ikke bare deg det går utover om du strekker deg lenger enn kroppen orker.............

Jobber på kontor, 100 %. Har fått vondt i ryggen og antakelig bekkenlåsing så gjør vondt å sitte. Har bestilt legetime til uka så satser på at jeg får henvisning til fysioterapeut og at det hjelper slik at jeg fortsatt kan jobbe 100 % :)

Back
Topp