Tilrettelegging på jobb

TrollmorTilTo

Betatt av forumet
Stjerneskuddene 2024
Advarsel, langt innlegg.

Jeg er veldig fortvilet nå. Har vært fast bestemt på at jeg skal være i arbeid (så lenge det er forsvarlig) og helt til the bitter end. Sist svangerskap ble jeg sykmeldt fra rundt uke 20 og ble veldig isolert, alene og deprimert. Ønsker ikke gjentagelse av dette.

Arbeidsgiver har visst siden uke 6 at jeg er gravid og jeg har ønsket å ha åpenheten fordi jeg har en veldig fysisk og psykisk belastende jobb.

Jeg jobber på sykehjem og i det siste er det flere beboere som har endrede behov som gjør at jeg og alle andre må trå til mye mer og i tunge og lange stell. På grunn av ferieavvikling og flere sykmeldinger fra mine kollegaer så har jeg i hele forrige uke og denne stått alene med sommervikarer med lite erfaring og med veldig stor arbeidsbelastning så må jeg trå til. Jeg kan ikke bare stå og se på at de andre ikke får hatt pause, jobber overtid osv.

Jeg skrev en lang og sint melding til min nærmeste overordnede på fredag etter jobb om hvor sliten og vondt jeg har det etter jobb og hvor belastende det er for meg. Jeg ligger rett ut etter jobb til jeg legger meg. Løsningen personen kom med var sånn halvveis. I dag igjen så sa jeg at jeg gruer meg til ons og tor hvor jeg har kveldsvakter alene med begge vikarene og får vondt i magen av tanken på det. Fikk ingen reaksjon i dag selv om jeg sa det to ganger.

På en vanlig dag går jeg 14.000 skritt på jobb inkl reisevei. Det er løping i trapper hele dagen, og tunge løft men jeg mener at løftene og dragene kan og bør unngås. Nå er jeg bare fortvilet og tenker bare på at løsningen er å sykmelde meg frem til jeg tar ferie. Holder ikke ut mer. Noen med tips eller i lignende situasjon? Hvor mye/ hva kan jeg kreve av tilrettelegging? Og må jeg være litt sykmeldt for å ha rett på tilrettelegging slik det er til vanlig når man er ikke-gravid?
 
Ikke akkurat svar på det du lurer på,for lovverket kan jeg ikke. Men det skal ganske mye til for at arbeidsgiver ikke greier å tilrettelegge tenker jeg da. Men som sykepleier selv, som har jobba på flere tunge og travle steder, så vet jeg at uansett hvor mye tilrettelegging man skulle fått, så får man det ikke og det er og vanskelig. Spesielt nå med ferieavvikling og flere som allerede er sykemeldt. Da blir belastninga enda større på de som er kjent på avd. Jeg tenker at du må først og fremst tenke på deg selv og barnet, og hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, så får du sykemelde deg. For sånn som du beskriver det, hadde iallefall ikke jeg funnet meg i eller klart å jobbe. Jeg orka ikke det kjøret der før jeg ble gravid, og iallefall ikke nå. Jeg slutta og jobber nå i bolig for psykisk utviklingshemmede, ingen tunge stell eller løft. Heller ikke travelt som det er ellers i helsevesenet. Kanskje du må rett og slett si til arbeidsgiver at hvis hen ikke kan tilrettelegge, så må du sykemelde deg, fordi du ikke greier å gå sånn som det der.
 
Jobber også som sykepleier og har erfaring fra 3svangerkskap nå, og vet at det ofte er vanskelig med tilrettelegging i praksis. Høres ikke bra ut slik det er nå. Du må tenke på deg selv og barnet, og du har allerede sagt tydelig i fra om behov for tilrettelegging. Kan det ikke forbedres, ville jeg nevnt det for legen og så fått sykmelding. Ingen takker deg for at du sliter deg ut. Helsa di skal holde hele svangerskapet og det er ikke sikkert den gjør med mye tunge løft, gåing (på hardt gulv sikkert?), stress og «alene ansvar» med bare vikarer.
 
Enig med de andre :Heartred man må bare tenke på seg selv, selv om man føler på ansvar ovenfor avdeling, kollegaer og pasienter. Til syvende og sist er jobb bare jobb og du må ta vare på din egen helse. Er selv også sykepleier, forrige graviditet pushet jeg meg alt for langt på jobb og endte med å ha grusomme smerter hele slutten av graviditeten. Skulle bare ha sykemeldt meg!
Og slik som vi kjenner til helsevesenet i dag så er det desverre ofte vanskelig å få til nok tilrettelegging pga lite ressurser:dead: Ta valg som gagner deg best i lengden :Heartred:)
 
Jeg har erfaring! Det er fra helsevesenet, men jeg er ikke sykepleier. Sist svangerskap var det ett ekstremt arbeidspress der jeg jobbet. Jeg hadde flere møter om tilrettelegging, med både leder og bedriftsjordmor, men det lot seg ikke praktisk gjennomføre fordi det var så kaotisk med underbemanning og vikarer. Endte med at jeg fikk innvilget 50% svangerskapspenger.
 
Jeg måtte søke om svangerskapspenger sist. Det samme kommer til å skje nå au. Jobben kan ikke tilrettelegge særlig. Så jeg vet va jeg har i vente. Jeg er sykmeldt nå. Jobber litt. Jeg kunne fått det litt bedre med tilrettelegging. Men jeg vet nå va jeg har i vente. Jeg er i uke 14.
 
Tusen takk for alle svar:Heartred Sa i fra enda litt høyere i dag at jeg ønsker at de leier inn en i noen timer ved stelltid på kvelden eller så skulle jeg sykmelde meg, og plutselig var det noen som åpnet ørene, litt. Jeg får noen til å hjelpe denne uka, men bare fordi det var noen få dager før jeg går ut i ferie:banghead:
Hvis korsryggen og formen er like dårlig eller verre etter 3 uker med ferie så lukter det sykmelding når de skal være så vanskelige.
 
Tusen takk for alle svar:Heartred Sa i fra enda litt høyere i dag at jeg ønsker at de leier inn en i noen timer ved stelltid på kvelden eller så skulle jeg sykmelde meg, og plutselig var det noen som åpnet ørene, litt. Jeg får noen til å hjelpe denne uka, men bare fordi det var noen få dager før jeg går ut i ferie:banghead:
Hvis korsryggen og formen er like dårlig eller verre etter 3 uker med ferie så lukter det sykmelding når de skal være så vanskelige.
Skulle ikke trodd det var så vanskelig å tilrettelegge, men det virker å være nesten umulig i helsevesenet dessverre. Selvsagt blir det mange måneder å gå sykemeldt /ute av arbeidslivet. Men det er dessverre ingen andre enn du, som tenker på deg. Ingen som takker deg for at du har en vond korsrygg eller er i elendig form. Du har jo sagt tydelig ifra nå, så da er det opp til arbeidsgiver å tilrettelegge om de vil ha deg i jobb.
 
Jeg har vært sykmeldt siden starten av juni. Skal gå sykmeldt gjennom ferien også. Jeg vet plagene bare vil fortsette. Skal jobbe når jeg er ferdig med ferie. Men skal bare jobbe det jeg klarer.
 
Back
Topp