Tilrettelegging på jobb

Evea

Glad i forumet
Novemberlykke 2018
hvordan går det med dere? Er dere i full jobb ennå? :) har dere fått noe tilrettelegging på jobb, og evnt hvilke løsninger har dere? :)

Jeg sliter med det faktum at jeg ønsker å jobbe 100% men ser ikke helt hvordan jeg skal få det til uten mer vilje til tilrettelegging.
Jeg har i dag kontorjobb. For all del, jeg har hev-senk pult og kan bevege meg litt innimellom oppgaver. Men nå sliter jeg en del med bekken, mistenker også en prolaps i korsryggen, bruker krykker til avlastning, har en del kynnere og på grunn av dette sover jeg særs dårlig. En munnfull der altså :smiley-ashamed004

Det beste hadde derfor vært fleksibel arbeidstid eller en åpning for hjemmekontor. Jeg kan fint jobbe hjemmefra og vil ikke det for å «skulke unna». Kollegaen min som hadde termin i august fikk en god del hjemmekontor og fleksitid, noe jeg også hjalp til med å tilrettelegge ved å avlaste litt og bistå der jeg kunne. Hun hadde en time lenger reisevei til jobb.
Nå derimot når jeg lufter hjemmekontor for sjefen er dette fy-fy og ikke noe vi skal «ha for vane å praktisere». Grunnen til at kollegaen min fikk det var pga pendling. Så hadde jeg bodd lenger vekk så hadde jeg trolig i teorien stilt annerledes. Så kjenner jeg blir noe irritert, det burde da ikke ha noe å si hvor en bor? Eller? Føler jeg har stått på hodet og litt til for å tilrettelegge best mulig for en kollega fordi det var best for jobben, så får jeg denne behandlingen i etterkant. Er jeg urimelig?

Sist ble jeg sykemeldt pga høyt blodtrykk og stressnivå 3-4mnd før termin, og har et sårt ønske om å unngå sykemelding igjen da permisjonen ble ufattelig lang. Jeg ønsker jo å jobbe...

Dagens klage :oops:

Ikke luft hjemmekontor, si at du har de og de plagene, og for at du skal kunne være i jobb må du ha tilrettelegging. På min jobb er de elendige på tilrettelegging, så jeg er 40% sykmeldt for å kunne ha to dager hjemme.

Ikke luft hjemmekontor, si at du har de og de plagene, og for at du skal kunne være i jobb må du ha tilrettelegging. På min jobb er de elendige på tilrettelegging, så jeg er 40% sykmeldt for å kunne ha to dager hjemme.
Jeg har direkte sagt at den eneste grunnen til at jeg ikke er sykemeldt ennå er så vi kan legge en plan om tilrettelegging, noe som også innebærer hjemmekontor. Noe som før ferien var OK. Nå er kollegaen min ute i permisjon, de har ikke begynt å tenke på vikar for meg ennå, og det er bare jeg som kan min jobb. Så nå er det plutselig er det fy-fy med hjemmekontor o_O krise i leiren med andre ord, de begynner å få hastverk.
Har sendt melding til legen min nå i kveld, så får vi se hva han sier. Han var veldig på at enten fikk jeg ordentlig tilrettelegging eller så stod jobben uten meg, uansett hvor mye jeg vil jobbe. Synes bare det er så synd når jeg aller helst ønsker å jobbe det jeg kan :sorry:

Skjønner godt at det er frustrerende når du ser at det kan finnes en fullt dugelig løsning for at du kan jobbe lengre. Det er merkelig at arbeidsgiver ikke er mer imøtekommende - det er jo myyye bedre for dem å ha deg tilgjengelig så mye som mulig, fremfor at du skal være helt sykemeldt! Makan!

Har selv kontorjobb, med heve- og senkepult, ståmatte og pilstesball for å sitte på. Vondt i halebeinet, men funker når jeg kan variere såpass. Har ikke hatt behov for mer tilrettelegging enda, men har inntrykk av at det kan la seg gjøre om det blir behov etterhvert. Forsåvidt litt tilrettelegging her, ettersom at det er greit at jeg kutter ned på antall reiser til utlandet. Ligger an til en reise siste helga i september (som jeg føler litt press på å ta), men at det ellers ikke forventes at jeg skal ta noen av utenlandsreisene. Er liksom noe annet å reise innenlands enn utenlands...

Har også kontorjobb og er nå blitt 100% sykemeldt pga ingen tilrettelegging.

Jeg har kontorjobb med veldig faste tidspunkter for hva vi gjør når (jobber på kundesenter der vi besvarer telefoner). Jeg har fått tilrettelegging på den måten at jeg produserer halvparten av normal tid på telefonen, resten av dagen styrer jeg selv. Jeg må selvfølgelig gjøre andre relevante oppgaver, men at jeg selv kan styre hastighet er gull verdt. Dette er som et alternativ til å sykemelde arbeidsevnen min.

Jeg synes det høres veldig spesielt ut at det var mulig å tilrettelegge for en gravid arbeidstaker men ikke for en annen. Definitivt noe å ta opp med verneombudet på arbeidsplassen din.

Jeg har 80% kontorjobb, og foreløpig går det helt fint (heldigvis) :happy:

Men synes da det høres både urettferdig og urimelig ut hos deg! Vil de ikke tilrettelegge, får det bare bli sykemelding tenker jeg. Så kan de se hvordan det blir når du plutselig ikke er der lenger. Skjønner ønsket om å jobbe fullt (er akkurat lik deg der), men det viktigste akkurat nå er faktisk deg, din helse og babyen din. Ikke jobben.
Lykke til!

Jeg har kontorjobb med veldig faste tidspunkter for hva vi gjør når (jobber på kundesenter der vi besvarer telefoner). Jeg har fått tilrettelegging på den måten at jeg produserer halvparten av normal tid på telefonen, resten av dagen styrer jeg selv. Jeg må selvfølgelig gjøre andre relevante oppgaver, men at jeg selv kan styre hastighet er gull verdt. Dette er som et alternativ til å sykemelde arbeidsevnen min.

Jeg synes det høres veldig spesielt ut at det var mulig å tilrettelegge for en gravid arbeidstaker men ikke for en annen. Definitivt noe å ta opp med verneombudet på arbeidsplassen din.
Så bra at du får tilrettelagt det på den måten :) her er det dessverre lite tak i verneombud i bedriften. Men skal få tatt meg en snakk med klubbleder å se om hun vet noe. Venter forsåvidt på svar fra legen :)

Jobber 100% i skole og SFO..
Foreløpig har det gått bra, har noen snille kollegaer som lar meg senke tempoet.
Ikke bedt om noe tilrettelegging enda, men merker at mye gåing/ståing hele dagen begynner å bli tungt.
Jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem, legger meg til å sove ved enhver anledning ..
Kommer nok til å be om mindre tilsyn for å kunne hente meg litt inn imellom timene på skolen, SFO er jo litt mer vanskelig. Unga har jo sine behov, kan jo ikke bare sitte å glo heller.. Hehe

Er 100% i jobb, ba derimot om tilrettelegging i å kun jobbe dagvakter (og ikke kveld) da jeg ikke fungerer med minimalt søvn fra kveldsvakt til dagvakt dagen derpå.... fikk og beskjed om at jeg får lov til å være sliten, og ta noen oppgaver for så å dra hjem en dag om jeg ønsker det

Veldig veldig synd at jobben ikke er mer samarbeidsvillige når du inderlig ønsker å være i jobb! Og veldig synd at det ikke er lik praksis for alle!!

Håper det ordner seg! Hvis ikke så ville jeg sterkt vurdert sykemelding altså! Du og lille i magen er jo viktigst nå[emoji173]️

Er 30+5. Jeg har fått tilrettelegging på jobb, (kontorjobb) med heve/senkepult, ny stol, og matte til å stå på. Men sliter med vondt i halebeinet, samt nå i det siste konstant trykk i høyre ribbein som gjør at jeg må legge meg nedpå. Jeg er allerede sykemeldt 40%, men jeg er altså helg knust når jeg kommer hjem pga disse plagene (må legge meg langflat) så jeg har diskutert med flere og jeg har funnet ut at hvis jeg skal få noe ut av den siste tiden i graviditeten så sykemelder jeg meg 100% neste uke.. føler likevel på at det sitter langt inne. :(

Sykemeldt 50% nå i en tid fremover, så får vi se om det går opp et lys for ledelsen på jobb for at den kan reduseres. Viss ikke er jeg helt ute

Back
Topp