Tilrettelegging på jobb..

LilleConstanse

Andre møte med forumet
Jeg jobber som assistent i omsorgsbolig og har en jobb med en del løft og stress, var sykemeldt fra juli til slutten av november pga kvalme og svangerskapsdepresjon + ryggsmerter som jeg har vært plaget med siden før jeg ble gravid.

Slutten av november hadde smertene i ryggen begynt å gi seg med behandling, svangerskapsdepresjonen i sjakk og kvalmen ga seg i uke 17, så bestemte meg for å jobbe igjen med det at før jeg ble gravid var jeg det arbeidsjernet og ville gjerne ha noe å gjøre om dagene så jeg slapp å gå hjemme så mye.
Ble enig om med sjefen om å begynne å jobbe igjen bare med tilrettelegging , da skulle jeg slippe å gå der det var mye løft og stress.
Det har fungert noenlunde greit helt til kollegaene mine begynte å stusse på dette og rett å slett bytter meg på jobblistene, gjør så jeg står på løft, bistå og plasser der det er mye stress.
Føler at jeg blir sett ned på pga de har hatt flotte svangerskap og at jeg skal ha samme som de, nå har bekkenet begynt å plage meg mye og jeg sliter med det også å føler at jeg rett å slett blit tvingt i sykemelding. Noe jeg ikke vill siden jeg er 31 uker på vei og føler at så lenge tilretteleggingen er som den skal kan jeg jobbe til jeg skal i permisjon i slutten av februar.

De på jobb skylder på at sjefen ikke har informert riktig, men er det ikke nåkk at jeg sier ifra at jeg ikke vill bli byttet og at jeg har tilrettelegging? i helgen ble jeg nåkk en gang byttet på å sjefen sa jeg måtte bare gjøre det pga mangel på folk, å at jeg skulle få hjelp med løftene.. når legen min i tilegg har sendt brev til sjefen min om at jeg ikke skal ha løft.. finnes det regler for sånt eller er det sånn at jeg bare må godta det?

Vill jo gjerne jobbe lengst mulig, men føles ut som jeg rett å slett blir tvingt i sykemelding nå.. :(

Åh, slikt irriterer meg!! Du har rett på tilrettelegging, og når de bytter på hvor du blir satt inn, så får du ikke den tilretteleggingen du har krav på. Her må du si klart ifra, du vil jo gjerne jobbe, og de setter deg i en situasjon hvor du kanskje blir sykemeldt igjen, eller enda værre, får problemer som du må slite med lenge. Ikke bra!!

Ta en samtale med sjefen, fortell at tilretteleggingen ikke fungerer, og at hvis det ikke er nok folk, så har det ingenting med saken å gjøre, du kan fortsatt ikke løfte. Hvis de ikke klarer å finne ut av det så må du snakke med legen din igjen, og kanskje få en sykemelding, selv om det er kjedelig å gå hjemme. Husk at du skal ta vare på deg selv og babyen nå!

Åh, slikt irriterer meg!! Du har rett på tilrettelegging, og når de bytter på hvor du blir satt inn, så får du ikke den tilretteleggingen du har krav på. Her må du si klart ifra, du vil jo gjerne jobbe, og de setter deg i en situasjon hvor du kanskje blir sykemeldt igjen, eller enda værre, får problemer som du må slite med lenge. Ikke bra!!

Ta en samtale med sjefen, fortell at tilretteleggingen ikke fungerer, og at hvis det ikke er nok folk, så har det ingenting med saken å gjøre, du kan fortsatt ikke løfte. Hvis de ikke klarer å finne ut av det så må du snakke med legen din igjen, og kanskje få en sykemelding, selv om det er kjedelig å gå hjemme. Husk at du skal ta vare på deg selv og babyen nå!

Veldig enig.

Du må ikke presse deg lengere enn det du orker.
Det er ingen som takker deg for det. Og det er kun deg selv det går utover.

Krev bedre tilrettelegging.. De skal tilrettelegge. At de ikke har folk er ikke ditt problem.

Jobber på sykehjem. Og har skulder-til- skulder. Altså en som alltid går sammen med meg på mine vakter. Alternativet er sykemelding.

Ingen takker deg etterpå når du er utslitt eller må slite med bekkenet i all fremtid. Kjenner en som fremdeles sliter mye 2 år etter siste fødsel..

Høres ut som du har en ganske tafatt sjef og veldig dårlige kollegaer.. Har du krav på tilrettelegging skal du få det, og da bør sjefen din gjøre sitt. At kollegene dine bare bytter om vaktene dine hadde jeg ikke akseptert.

Skal inn å snakke med sjefen i morgen, måtte ringe meg syk resten av helgen og klarte ikke jobben idag. Kjenner det tar på både psykisk og fysisk, føler at jeg er til bry for dem. Men som dere sier, jeg har krav på tilrettelegging.. Blir å ta det opp med henne i morgen, om jeg ikke får et bedre tilbud på jobben blir jeg nåkk å gå i sykemelding resten av svangerskapet. Har heldigvis en flott lege som forstår meg og gir meg sykemelding om jeg ber om det.
Har jo ikke bare meg å tenke på, lille i magen begynner jo å kreve sitt. Føler meg dau å sliten hele tiden, så kjenner at sykemeldingen er rett rundt hjørnet altså.. :)

Husk at du kan få svangerskapspenger istedet for sykemelding da. Så du slipper å bruke opp sykemeldingsrettighetene dine :-) lykke til!! :-)

Blir ikke sykemelding foreløbig, sjefen er sm og har kommen inn en stedsfortreder som er bare super. Tok tak i tilretteleggingen med en gang, så har truen på at dette endelig kan bli ordentlig. Håper virkeli på det!! :)

Så bra! Håper det ordner seg for deg :-)

Så bra at det ser ut som det ordner seg.. På en måte bra at sjefen ble sykemeldt då.. :)

Back
Topp