tilrettelegging på arbeidsplassen?

bella_lianda

Glad i forumet
Hei!

Dere som er lærere, har dere fått noen form for tilrettelegging på jobben? Er i mitt første år som lærer og som dere sikkert selv har erfart er første året ganske krevende.. sliter meg helt ut jeg..!! Jobber 100% som kontaktlærer. Har man krav på noen som helst avlastning i en slik stilling når man går gravid? Eller skal man bare gå til man stuper?

Takker for alle svar!

Hei!

Jobber du i kommunen? Vet du i såfall om kommunen har skrevet under på avtale om Inkluderende Arbeidsliv, og at skolen din dermed er en såkalt IA-virksomhet? I såfall forplikter de seg til å prøve å tilrettelegge for deg for å unngå sykemelding. For de fleste skoler er det nok enklest om en gravid kontaktlærer går ut i sykemelding, men dersom du ønsker å jobbe 100 %, skal de prøve å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. Du kan jo f.eks gjøre noen av oppgavene som sekretær/"kontordame" vanligvis gjør i stedet for den delen av jobben som sliter deg ut. Be om samtale med rektor, du! [:)] Du skal IKKE gå til du stuper!

Heisann!

Som hun sier er skolen en IA-bedrift, og er pliktig til å tilrettelegge for deg, da særlig under svangerskapet. Det som av og til kan være vanskelig, er å finne ut hvordan en kan tilrettelegge.

Jeg jobber kun 25% nå (har opprinnelig 100% stilling) pga svangerskapet (har svangerskapskløe, så får svangerskapspenger, men orka ikke tralte hjemme hele tiden, så jobber noe). Tempo og varme øker kløen, så nå har jeg kun gruppetimer med noen få elever. Har også spredt timene mine, så er på jobb 2-3 dager i uka. Vi har også ordnet det slik at jeg har tilgang til mailen min hjemifra, og alt av ukeprogram og "lærerplanlegging" skjer over nettet, så jeg har tilgang til alt jeg trenger hjemifra.

Da vi er flere gravide på jobb, får virkelig ledelsen kjørt seg på tilrettelegging! Hun ene sliter enda med morgenkvalme, og har derfor ingen tidlige timer. Ei anna har sluttet å ha turdag med ungene, da dette var veldig slitsomt. Hun har også med assistent i timene sine, pga en elev som kan være voldelig, og hun skal ikke inn i situasjoner/konflikter med han, så da må assistenten trø til.

Jeg ville tatt en samtale med ledelsen, og gjerne også snakke med legen. Gradert sykemelding kan være ei løsning, samtidig som du og ledelsen finnner ut hvordan en kan lette på situasjonen din. Det å jobbe 100% første året er VELDIG hektisk og tungt, selv uten å være gravid....

Takk for oppløftende svar jenter, ikke lett å vite hva man egentlig har krav når man er helt fersk.. så tusen takk[:)]

Skal ha samtale med rektor på mandag, så håper vi kommer frem til noen løsninger da.. legen min har gitt meg gradert sykemelding, 20% frem til påske, ville egentlig ikke gi meg det for hun mener at arbeidsplassen SKAL tilrettelegge for meg. Jeg får bare stå på!

Ha en god og velfortjent helg[;)]

Back
Topp