Tilrettelegging på arbeidsplassen

Solsikke8

Glad i forumet
Novemberlykke2024❤️
Er det noen som vet om arbeidsgiver kan få større av nav for å tilrettelegge for gravide.

Hvis jeg f.eks egentlig er til overs, de kunne klart seg uten meg, men jeg er der for å møte folk (passe på den mentale helsa), bidra litt og lære litt. Lette arbeidet for folk mens jeg er der, men at de ikke skal belaste meg nevneverdig.

I dette tilfellet er jeg stort sett en økonomisk byrde for arbeidsgiver, men det for meg å komme meg på jobb og møte kollegaer vil være kjempebra for helsa.

Kan arbeidsgiver få penger av nav for å betale lønninga mi?
 
Ikke såvidt jeg vet. Alle arbeidssteder har en plikt til å tilrettelegge for gravide, uten at arbeidsgiver får noen økonomisk støtte for det av den grunn. Men jeg kjenner ikke NAV-systemet kjempegodt, da! :rolleyes: Sikkert noen som vet mer enn meg.

Tror alternativene til å jobbe som før graviditeten, er tilrettelegging i form av endrede eller reduserte arbeidsoppgaver, eller sykmelding, eller svangerskapspenger.

Jeg vet om andre gravide som har hatt en gradert sykmelding, f.eks. 60% sykmelding, men i praksis jobbet mer, f.eks. 80%, for å kunne bruke mer tid på å gjøre unna arbeidsoppgavene. Men jeg vet ikke om det egentlig er «innafor» eller ikke. Da får jo arbeidsgiver dekket den andelen av lønnen som man er sykmeldt (dvs. etter arbeidsgiverperioden på 16 dager er over).

Når arbeidsgiver ikke kan eller vil tilrettelegge, men man fortsatt er arbeidsfør/ikke syk, er svangerskapspenger gjerne løsningen.
 
Last edited:
Har ikkje hørt noke om det egentlig. Vet at på min gamle arbeidsplass måtte det registreres at jeg var gravid, og da ville ikke arbeidsplassen tape noe penger på fraværa mine mener jeg. F.eks at arbeidsgiver slapp å betale for de første 16 dagene av en sykemelding. Arbeidsgiver har vel en plikt til å tilrettelegge, men tror ikke det gjelder uansett hva, for noe arbeidskraft og nytte må de vel få tilbake for tilrettelegginga?
 
Problemet mitt er at jeg ikke er i form til å ha alt det ansvaret jeg vanligvis har, eller alt stresset. Så hovedgrunnen til å komme på jobb er å få det mentalt bedre enn om jeg bare er hjemme, og selvfølgelig avlaste andre i mitt eget tempo.

Men da virker det som det ikke går, da blir det nok svangerskapspenger snart.
Får høre hva arbeidsgiver sier.
 
Problemet mitt er at jeg ikke er i form til å ha alt det ansvaret jeg vanligvis har, eller alt stresset. Så hovedgrunnen til å komme på jobb er å få det mentalt bedre enn om jeg bare er hjemme, og selvfølgelig avlaste andre i mitt eget tempo.

Men da virker det som det ikke går, da blir det nok svangerskapspenger snart.
Får høre hva arbeidsgiver sier.

Krysser fingrene for at arbeidsgiver har mulighet til å legge til rette slik at det ordner seg for deg :)
 
Problemet mitt er at jeg ikke er i form til å ha alt det ansvaret jeg vanligvis har, eller alt stresset. Så hovedgrunnen til å komme på jobb er å få det mentalt bedre enn om jeg bare er hjemme, og selvfølgelig avlaste andre i mitt eget tempo.

Men da virker det som det ikke går, da blir det nok svangerskapspenger snart.
Får høre hva arbeidsgiver sier.
Jeg har det likt som deg, og vi har løst det med 50% sykmelding. Jeg jobber som lærer og i praksis er det bare undervisningstimene mine som er redusert, for jeg må jo ta unna de andre oppgavene i tillegg -men disse tar jeg i eget tempo:) kan de redusere arbeidsoppgavene dine? Så kan du ha 50% av oppgavene du vanligvis har og så får du bruke så lang tid på dem som du har behov for feks? Jeg tror det er innafor med nav.

Svangerskapspenger får du ikke med mindre det er fare for barnet i magen når du er i jobb..
 
Jeg har det likt som deg, og vi har løst det med 50% sykmelding. Jeg jobber som lærer og i praksis er det bare undervisningstimene mine som er redusert, for jeg må jo ta unna de andre oppgavene i tillegg -men disse tar jeg i eget tempo:) kan de redusere arbeidsoppgavene dine? Så kan du ha 50% av oppgavene du vanligvis har og så får du bruke så lang tid på dem som du har behov for feks? Jeg tror det er innafor med nav.

Svangerskapspenger får du ikke med mindre det er fare for barnet i magen når du er i jobb..
Hoveddelen av jobben min er å kjøre båt, om jeg ikke kan gjøre det må noen andre steppe inn. Den som stepper inn må da naturlig nok også ta seg av papirarbeidet, så jeg er «ubrukelig» om jeg ikke kan kjøre.

Vet det er om det er skadelig for baby, men stresset og at jeg har en sikkerhetsfunksjon begrenser noe med tanke på hva som er bra for baby. Hjerte- lungeredning f.eks er litt upraktisk litt ut i svangerskapet. Er en del småting som ikke er helt bra for baby.
Men uansett, går mye ut på det samme om det er svangerskapspenger eller sykepenger. Det er opp til legen og nav og bedømme hvilken det er riktig å benytte :)
 
Hoveddelen av jobben min er å kjøre båt, om jeg ikke kan gjøre det må noen andre steppe inn. Den som stepper inn må da naturlig nok også ta seg av papirarbeidet, så jeg er «ubrukelig» om jeg ikke kan kjøre.

Vet det er om det er skadelig for baby, men stresset og at jeg har en sikkerhetsfunksjon begrenser noe med tanke på hva som er bra for baby. Hjerte- lungeredning f.eks er litt upraktisk litt ut i svangerskapet. Er en del småting som ikke er helt bra for baby.
Men uansett, går mye ut på det samme om det er svangerskapspenger eller sykepenger. Det er opp til legen og nav og bedømme hvilken det er riktig å benytte :)
Aha skjønner! Jeg vet om flere som ikke får reise på jobb på båt eller plattform fra to streker på testen når de er gravide, på grunn av fare for barnet, og har fått svangerskapspenger :)
Vanskelig å tilrettelegge når du først er på jobben vil jeg tro, med mindre du kan ha kortere turer, men det hjelper jo ikke på hvor sliten du blir hver dag.. Har aldri hørt om noen som segler med reduserte vakter, da ville det jo utløst en person til ombord med tanke på hviletiden til de andre på broen, og de vil vel ha 100% lønn for tiden ombord.. :dontknow

Har de mulighet for å gi deg en landjobb i mellomtiden? Om du bor i nærheten av kontoret, eller om du kan være inspektør en stund? Skjønner veldig godt at du ønsker å holde deg i arbeid lengst mulig, det er lenge å gå hjemme helt til november:Heartpink
 
Aha skjønner! Jeg vet om flere som ikke får reise på jobb på båt eller plattform fra to streker på testen når de er gravide, på grunn av fare for barnet, og har fått svangerskapspenger :)
Vanskelig å tilrettelegge når du først er på jobben vil jeg tro, med mindre du kan ha kortere turer, men det hjelper jo ikke på hvor sliten du blir hver dag.. Har aldri hørt om noen som segler med reduserte vakter, da ville det jo utløst en person til ombord med tanke på hviletiden til de andre på broen, og de vil vel ha 100% lønn for tiden ombord.. :dontknow

Har de mulighet for å gi deg en landjobb i mellomtiden? Om du bor i nærheten av kontoret, eller om du kan være inspektør en stund? Skjønner veldig godt at du ønsker å holde deg i arbeid lengst mulig, det er lenge å gå hjemme helt til november:Heartpink
De har allerede sagt de ikke kan omplassere eller gi meg andre oppgaver, så blir nok ikke mer jobb. Får se hva de sier på møtet om et par uker.
Må finne noe sosialt om jeg blir gående hjemme.. Lenge til november, ja.. blir vel å stange hue i veggen noen måneder i såfall :banghead:
 
De har allerede sagt de ikke kan omplassere eller gi meg andre oppgaver, så blir nok ikke mer jobb. Får se hva de sier på møtet om et par uker.
Må finne noe sosialt om jeg blir gående hjemme.. Lenge til november, ja.. blir vel å stange hue i veggen noen måneder i såfall :banghead:
De har allerede sagt de ikke kan omplassere eller gi meg andre oppgaver, så blir nok ikke mer jobb. Får se hva de sier på møtet om et par uker.
Må finne noe sosialt om jeg blir gående hjemme.. Lenge til november, ja.. blir vel å stange hue i veggen noen måneder i såfall :banghead:
Jeg gikk sykemeldt så og si hele forrige svangerskap, og det var da corona brøt ut. Safe to say at jeg holdt på å bli sprø. Men man finner ofte på noe sosialt for å holde seg i gang :Heartpink Du må ha masse lykke til:love7
 
Back
Topp