Tilrettelegging i mat og helse på skolen

Kengu

Forumet er livet
VIP
Ble litt nysgjerrig etter å ha lest det her på fb

Hvordan gjøres det på skolen hvor barnet ditt går?
Hva tenker du om at barn med allergi må ha med matpakke til de dagene hvor det lages noe de ikke kan spise? Bør skolen tilrettelegge sånn at alle kan spise det samme?

FB_IMG_1472036967829.jpg

Jeg vet ikke hvordan de gjør det på vår skole, men barn har jo krav på tilrettelegging. Her har jeg ett barn på glutenfri kost og ingen tilrettelegging betyr jo da matpakke hver gang. Det er dårlig :(

Her blir det tilrettelagt. Skal ikke være spørsmål engang.har tidligere vært i et kull der det ikke ble laget noe med egg hele skoleåret fordi en av gutta hadde ekstrem eggallergi, han ble dårlig om noen av elevene hadde tatt på egg og var nær han etterpå. Var ikke et tema engang at han skulle ekskluderes på noen måte. De årene vi har hatt barn med gluten allergi har disse barna fått egen pult/stasjon med egne ingredienser. Har også hatt egen halalgruppe et år :) Vi har i tilegg egen "glutenfri sone" under den årlige pepperkakebakinga :)

Skulle bare mangle tenker jeg. De skal lære og utvikle seg akuratt som de andre og ikke minst skal de inkluderes. Har aldri ført noen ulemper med seg hos oss selv om lærerne har fått noen skikkelige utfordringer når det gjelder oppskrifter :p

Nå er ikke mi så stor ennå at hu har mat og helse, men siden ingen får lov å ha med seg egg på skolen pga et barn med allergi og de tilrettelegger på sfo iforhold til melk og glutenfritt vil jeg tru og håpe de gjør det samme i mat og helse.

Syntes ikke noe om at barn skal ekskluderes og når det blir gjort i skole/bhg kjenner jeg det koker.
Sånn som minste kan ikke engang få melkerester på huden, så om de skal bake i barnehagen må det være melkefritt ellers kan ikke han delta. Og da hadde jeg blitt sur om ham måtte så på de andre.

Både barne- og ungdomsskolen her har hatt gluten- og laktosefritt alternativ til mine. Fikk ikke skjema engang, bare sms fra b.skolen og Mail fra u.skolen om at de ville informere meg om at de stilte med alternativt der det trengtes så mine barn ikke ble holdt helt utenfor. Veldig takknemlig for skole og lærere!

Selv har jeg ingen erfaring med egne barn og allergi, så aner ikke hvordan det gjøres på skolen her. Men tenker at det er en selvfølge at skolen tilrettelegger når det er snakk om allergi, er jo rett å slett ekskluderende å ikke gjøre det.

Ble litt nysgjerrig etter å ha lest det her på fb

Hvordan gjøres det på skolen hvor barnet ditt går?
Hva tenker du om at barn med allergi må ha med matpakke til de dagene hvor det lages noe de ikke kan spise? Bør skolen tilrettelegge sånn at alle kan spise det samme?

Vis vedlegget 193071

Jeg jobber som lærer, og her tilrettelegger vi. Enten det for eksempel er snakk om cøliaki, nøtteallergi eller laktoseintoleranse. Religiøse hensyn, mtp mat man ikke kan spise, tas også. Tenker at det er en selvfølge at skoler skal tilrettelegge og sørge for at barn/ungdom inkluderes i faget.

I all verden. Kan skolene gjøre sånt?
Bra det bare er jentene som skal ha hårstrikk. Min sønn med skulderlangt hår hadde vært glad for det :D

I all verden. Kan skolene gjøre sånt?
Bra det bare er jentene som skal ha hårstrikk. Min sønn med skulderlangt hår hadde vært glad for det :D
Reagerte på det med hårstrikken jeg også. :p er da vitterlig mange jenter som ikke har langt hår, og mange gutter som har lengre.

Nei, jeg ville finne en rød penn og rettet hele det skrivet, og sendt det tilbake igjen til læreren i morgen... :p

Reagerte på det med hårstrikken jeg også. :p er da vitterlig mange jenter som ikke har langt hår, og mange gutter som har lengre.

Nei, jeg ville finne en rød penn og rettet hele det skrivet, og sendt det tilbake igjen til læreren i morgen... :p
Med en notis om at vi ikke lever på 50 tallet? :p haha

Oi, jeg hadde blitt sur om vi fikk sånn en lapp! Her legger skolen til rette for dem med matallergi. Om noen har cøliaki på en gruppe, så bruker de glutenfritt på den gruppa, om noen ikke tåler melk så bruker de andre alternativer :) skulle bare mangle syns jeg! :)

Om det skjedde mot mitt barn, skulle de fått høre det! Jeg hadde nektet å sende han på skolen tror og anmeldt de for diskriminering eller noe :o :p

Tjaa... Er det en stor gruppe med mange ulike allergier blir det fort litt vrangt, kan være tre klasser man skal planlegge for også. Men tenker når de spør om allergier kan det jo være at man ønsker å prøve å tilrettelegge litt om det ikke blir mye styr og mye dyrere osv.

Jeg underviste en liten gruppe, dermed var det kun én allergi, samme som meg, med nøtter, og det er jo ikke akkurat et problem å unngå. Men skal man undervise tre parallellklasser og noen har glutenallergi, noen er laktoseintolerante, en tredje tåler ikke egg, osv... Da blir det fort mye styr, for ikke å snakke om dyrt, å tilpasse for alle hver gang.

Jeg ville forresten skrevet at alle som har langt nok hår til strikk, skal bruke dette. Gjelder jo ikke nødvendigvis bare jenter.

Litt usikker faktisk... Hvis en elev har eggallergi, en annen gluten, en nøtter, en fisk og en annen laktose er det jo litt komplisert.. Mye som må kuttes ut da, og erstatningene koster mye mer. Samtidig er det ikke greit å bli utelatt. Men jeg velger å tro at det ikke er hver gang noen ikke kan spise, og at matpakke da er ok. Kanskje de kan spise noe av det som lages.

Back
Topp