Tilrettelegging fra jobben

Forelsketoghåpefull

Gift med forumet
Novemberlykke 2022
Julibarna2024☀️
Jeg lurer på hvordan deres jobb tilrettelegger for at dere skal få gjennomført kontroller, både hos lege, jordmor og sykehus?
 
Er heldig med en veldig fleksibel jobb hvor jeg kan jobbe hjemmefra så mye jeg vil og ta igjen evt tapte timer pga legebesøk og lignende når jeg vil. Kanskje ikke så relevant svar i og med at det ikke er så mye tilrettelegging som må til :p
 
Tilrettelegging er vel bare mulighet for hjemmekontor. Da får jeg mindre reisetid.
Og siden svangerskapskontroll er lovpålagt slipper jeg å jobbe det inn.

I den forrige jobben min måtte leder (eller andre) ta oppgavene mine da jeg var på kontroller.
 
Er heldig med en veldig fleksibel jobb hvor jeg kan jobbe hjemmefra så mye jeg vil og ta igjen evt tapte timer pga legebesøk og lignende når jeg vil. Kanskje ikke så relevant svar i og med at det ikke er så mye tilrettelegging som må til :p
Du vet de ikke kan kreve at du skal ta igjen for svangerskapskontroller? :)
 
Tilrettelegging er vel bare mulighet for hjemmekontor. Da får jeg mindre reisetid.
Og siden svangerskapskontroll er lovpålagt slipper jeg å jobbe det inn.

I den forrige jobben min måtte leder (eller andre) ta oppgavene mine da jeg var på kontroller.

Visste ikke at svangerskapskontroll er lovpålagt, er det de faste timene? Eller alle timer hvis man blir fulgt tettere opp?

Jeg snakket akkurat med min leder (sykehjem) og vi er jo begge enige om at jeg prøver å legge det til på slutten av en arbeidsdag eller fridager. Men dette er jo begge inneforstått med at ikke alltid er mulig, hvertfall siden det er et godt stykke til kontroller for min del. Og til slutt sa hun at det er ikke alltid en arbeidstaker får perm med lønn, spørs hva en har hatt tidligere. Og det syns jeg er litt rart :bored:
 
Visste ikke at svangerskapskontroll er lovpålagt, er det de faste timene? Eller alle timer hvis man blir fulgt tettere opp?

Jeg snakket akkurat med min leder (sykehjem) og vi er jo begge enige om at jeg prøver å legge det til på slutten av en arbeidsdag eller fridager. Men dette er jo begge inneforstått med at ikke alltid er mulig, hvertfall siden det er et godt stykke til kontroller for min del. Og til slutt sa hun at det er ikke alltid en arbeidstaker får perm med lønn, spørs hva en har hatt tidligere. Og det syns jeg er litt rart :bored:
Tror det skal gjelde alle timer. Og det jo egentlig helt fint at man prøver å vise hensyn begge veier. Skal sjekke opp lovteksten/høre med en venninne som har hatt en del gravide ansatte.


Edit
Fant dette på arbeidstilsynets sider
§ 12-1. Svangerskapskontroll
Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
 
Visste ikke at svangerskapskontroll er lovpålagt, er det de faste timene? Eller alle timer hvis man blir fulgt tettere opp?

Jeg snakket akkurat med min leder (sykehjem) og vi er jo begge enige om at jeg prøver å legge det til på slutten av en arbeidsdag eller fridager. Men dette er jo begge inneforstått med at ikke alltid er mulig, hvertfall siden det er et godt stykke til kontroller for min del. Og til slutt sa hun at det er ikke alltid en arbeidstaker får perm med lønn, spørs hva en har hatt tidligere. Og det syns jeg er litt rart :bored:
Det er klart du har rett på perm med lønn. Det er 3 krav:
1. At du har jobbet 6 av de siste 10 månedene
2. At du tjener over 53.200 i året
3 Du bor i Norge

Og det er heller ikke arbeidsgiver som har noe å si på om du får perm med lønn. Det er Nav som tar seg av dette. Og til kontroller har du rett på fri med lønn.
 

Vedlegg

  • 1FDF9457-AECD-4CB2-9657-BD450CAFF6C7.jpeg
    1FDF9457-AECD-4CB2-9657-BD450CAFF6C7.jpeg
    584,6 KB · Visninger: 12
Oj, nei! Dette var helt nytt for meg. Tusen takk for informasjon, da skal jeg la være å jobbe inn de timene med god samvittighet :smug:
Bare hyggelig :)
Ikke alle som vet det så tenkte jeg ville si ifra. Vi har til og med egen timekode for svangerskapsoppfølging så sjekk ut det og om du fører timer. :)
 
Jeg har en veldig fleksibel jobb sånn sett. Jobber i butikk, så det er sjeldent noe problem å gå til lege og lignende.
 
Back
Topp