Tilleggsernæring?

Nussenasse

Elsker forumet
Lager ny tråd for å se om flere kan gi noen tips...

Jenta mi på ni mnd har vært syk nå denne uka. Hun hadde i utgangspunktet ikke mye å gå på vektmessig, og nå har hun gått ned 270 gram siden sist måling for 1 mnd siden. Hun har hele tiden vært nederst på kurven når det gjelder vekt og lengde, så nå er hun tynn og skrall...

Så jeg lurte på om noen hadde noen ernæringstips som jeg kan prøve? ( har kjøpt maltekstrakt i dag, så det skal prøves)( hun tar ikke flaske).

Maltekstrakt??? det ga vi til Ole Martin i melka sånn han skulle bli løs i magen og få bæsja.
På apoteke selge de semperenergi og drikker som er for å fetes opp. Ga det til Ole Martin og hjalp.

Skal ringe helsesøster i morgen. viste ikke før vi var på sykehuset i dag at hun hadde gått ned så mye.
Hun spiser brødskive, grøt, middag og grøt igjen pluss mm ca 6 ganger i døgnet. Nå når hun har vært syk har hun nesten ikke spist.

Uff[:(] Stakkars liten. Vilde har også vært syk men er bra nå og
hadde dårlig matlyst.
Jeg ga mye varm drikke. Solbærsaft eller nypeekstrakt. Hun tok
både kopp og flaske. Ellers mye frukt.
Håper hun blir bra snart. God bedring til jenta de!!

ORIGINAL: Linni

Maltekstrakt??? det ga vi til Ole Martin i melka sånn han skulle bli løs i magen og få bæsja.
På apoteke selge de semperenergi og drikker som er for å fetes opp. Ga det til Ole Martin og hjalp.

Ja man kan gi maltekstrakt for å regulere mage, men det er også bra erneringsmessig. Utrolig mye karbohydrater, c vit, b vit og også noe proteiner. Så det har jeg fora mye med i dag, har måtte gi henne med sprøyte og da har jeg faktisk fått i henne ca 500 ml sammen med ananas/aprikos juice.

yughurt?

tror ikke maltekstrakt er det beste. det blir jo brukt for å myke opp magen slik at en får avføring når en er baby.
du bør spørre helsesøster om hva du bør gjøre.
ORIGINAL: Lille My80

Jenta mi på ni mnd har vært syk nå denne uka. Hun hadde i utgangspunktet ikke mye å gå på vektmessig, og nå har hun gått ned 270 gram siden sist måling for 1 mnd siden. Hun har hele tiden vært nederst på kurven når det gjelder vekt og lengde, så nå er hun tynn og skrall...

Så jeg lurte på om noen hadde noen ernæringstips som jeg kan prøve? ( har kjøpt maltekstrakt i dag, så det skal prøves)( hun tar ikke flaske).

ORIGINAL: teba

yughurt?

Men de skal vel ikke ha yoghurt før de er ti mnd?

ORIGINAL: kjersti1234

tror ikke maltekstrakt er det beste. det blir jo brukt for å myke opp magen slik at en får avføring når en er baby.
du bør spørre helsesøster om hva du bør gjøre.

Maltekstrak var det de sa på sykehuset i hvertfall! De regulerer magen uansett om den er hard eller løs så de, samtidig som den er full av energi! Jeg har prøvd det i dag og hun likte det godt så tenkte jeg å kjøpe sånn semperenergi som Linni sa, som man kjøper på apoteket. Akal allerført på kontrollveieng på man på helsestasjonen så da kan jeg høre litt der.

eh..kvifor ikkje?[8|]

yughurt?

ORIGINAL: Tammis

Står det ikke på maltekstraktglasset at det er bra ernæringsmessig da?? Mener det gjør det. Det er iallefall sundt..

Nå har jeg skjekka:

"Maltextrakt er et velsmakende og bnæringsrikt produkt laget av fineste byggmalt"

"Maltextrakt er av leger anbefalt som styrkemiddel, maveregulerende og som ernæring for spebarn, ublandet eller oppløst i varm melk"

Jeg blandet i oppvarmet vann, for jeg orket ikke pumpe og hun ville ikke ha mme.

ORIGINAL: princess83

jeg har nesten det samme problemet..sønnen min har godt ned 290 gr de siste ukene(OMGANGSSYKEN)men han har litt å ta av.men helsesøster sa jeg skulle gi gullerotpure og prøve å få i han mat litt etter litt..DRIKKE ER DET VIKTIGSTE..men tror nok ikke du skal gi maltekstrakt.det gir vi adrian hvis han er hard i magen..hvis hun er veldig slapp og du ikke helt "kjenner" igjen jenta di,så hadde jeg ringt legen.helsesøster sa de tok det ganske alvorlig når de er så små.. lykke til..

Ja var hos lege og rett på sykehus i går, kom hjem igjen sent på kvelden med en jente som var mye bedre. I dag har hun vondt i magen, men feberen blir holdt nede med medisiner som jeg ikke husker hva heter pluss paracet så i dag har hun drukket masse og blitt mye bedre.

oki, men det bruker for å få avføring på spedbarn i hvertfall. har brukt det på datteren min+ veldig mange jeg kjenner bruker/brukte det for å få avføring. men men

Ja den er regulerende, fungerer begge veier.

Pisspreik!!!
Kan gies frå barn er 6 mnd..burde du vite som har barn!!!! eg veit det ihvertfall!!!!
Kan og slå opp på side 40 i spedbarnsboka hvis du ikkje trur det!
Eg pleie tilvenne barnet mitt med ulike typer mat,helde faktisk på å tilvenne lisja mi med melk...slutt å ver hysterisk opptatt av å følgje boka tammis!! [:D]

eh..kvifor ikkje?[8|]

yughurt?

Har du barn? Om du har så burde du vite det. Rart om ikke helesøster har opplyst deg.

Melk om melkeprodukter er ikke bra for barn under 1 år. Det er for sterkt for magen dems og tarmen blør og kan fororsake sterke magesmerter.

Tror det var hovedårsaken iallefall.

på helse stasjonen der jeg hører til så anbefalte de å gi litt yoghurt fra når barnet var blitt 8 måneder. det er jo ikke snakk om å gi ett jævla spann med yoghurt heller da.

Ja den er regulerende, fungerer begge veier.

Huff så mye pes du fikk for dette med malten da.

Hvordan har jenta di det nå?

Hei Tammismor! Jenta mi ble dårligere i natt så vi har tilbrakt hele dagen på Ullevål sykehus, kom hjem for en times tid siden. Hun er bedre nå. Det viste seg at hun har fått medisiner hun er for liten til å få ( fra F. sykehus) det gjorde at hun fikk kjempe magesmerter og feberen/ sykdommen ble satt på "vent" og kom jo bare selvfølgelig tibake når vi var ferdig med kuren. Jeg ringte selvfølgelig tilbake til F. sykehus første gang hun fikk disse magekrampene, men de mente da at det var viruset som lagde smertene. Så jeg ga jo jenta mi alle dosene og måtte gi paracet for å døyve magesmertene. Skjønte i dag at det var medisinen, når hun en stund etter siste dose ikke hadde vondt i magen lenger, det hadde hun jo ikke før hun begynte heller... Som mamma har jeg derfor følt meg ganske utafor i dag, når hun måtte på ny runde med blodprøver , neseprøver og også røntgen.
Hun er bedre nå, har fått i henne noen teskjeer mat og litt saft...Hun er sliten og tynn. Og jeg har grått mang tårer i dag fordi jeg har vært superbekymra og følt at jeg har gjort en dårlig jobb som mor....( og kanskje litt fordi jeg ikke har sovet på nesten en uke)

takk for omtanken din!

Ps! Jeg fikk forresten et hefte fra folkehelseinst. der det sto LITT melkeprod. som yoghurt og melk i mat fra 10 mnd. Og melk som drikke fra 12

og eg var på butikken idag,der får du kjøpt noke frukt greier som er tilsatt yughurt i frå 6 mnd!!

og eg var på butikken idag,der får du kjøpt noke frukt greier som er tilsatt yughurt i frå 6 mnd!!

Tror det var hovedårsaken iallefall.

Teba! Dette er heldigvis akkuratt som bilsikkerheten vi diskuterte, vi bestemmer det helt selv for hvert vårt barn. Så flott er det!Alle vi gjør det vi mener er best, ikke sant?

jada..eg berre såg det på butikken eg..er det gale å si det da? er ikkje så fæla interesert i diskusjoner at det gjør noe...[:D]..

Back
Topp