Tilbud om tidlig ultralyd?

Ompalompas

Forelsket i forumet
September To Remember 2022
Hvem får henvisning til gynekolog og får tilbud om tidlig ultralyd? Jeg har hatt to SA, en MA og flere kjemiske og er så redd for å miste igjen. Kan man få tilbud om tidlig ultralyd i slike tilfeller eller må man uansett ta privat? Jeg er kun 4+4 så er minst to uker til jeg skal, hvis jeg ikke klarer å vente til nærmere uke 8 :sorry:

Forstår godt frykten din ❤️ Tror det avhenger veldig av hvem du ber om å henvise deg. Noen leger har høy terskel, mens andre lett henviser. Min lege hadde nok henvist meg hvis jeg ba om det på ditt grunnlag. Lurer på om jordmor også kan henvise, men litt usikker! Håper det går bra denne gangen❤️

Hvis du er over 35 år har du krav på tidlig ultralyd offentlig uansett :-)

Jeg ville bedt om en henvisning til en gynekolog med avtale, altså ikke en som jobber på sykehus, for på sykehuset er det oftere mange pasienter på få leger og du får kanskje ikke innkalling før uke 10-12. men henvisning fra lege til gynekolog med egen praksis har jeg fått 3-4 UL tom uke 12, kun betalt lite utstyrstillegg :)

Jeg ville bedt om en henvisning til en gynekolog med avtale, altså ikke en som jobber på sykehus, for på sykehuset er det oftere mange pasienter på få leger og du får kanskje ikke innkalling før uke 10-12. men henvisning fra lege til gynekolog med egen praksis har jeg fått 3-4 UL tom uke 12, kun betalt lite utstyrstillegg :)
Takk for godt innspill :love2 Har fått henvisning til gynekolog tidligere, men husker ikke hvor lang tid det tok å få time der! Tar vel noen uker det også vil jeg tro, så kanskje jeg bør få meg en legetime innen et par uker?

Takk for godt innspill :love2 Har fått henvisning til gynekolog tidligere, men husker ikke hvor lang tid det tok å få time der! Tar vel noen uker det også vil jeg tro, så kanskje jeg bør få meg en legetime innen et par uker?

ja det varierer nok veldig hvor lang tid det tar. Her har lege henvist elektronisk også har jeg fått beskjed om time innen det hadde gått 2 dager så det har vært raskt. Har pleid å få første time rundt uke 8+0. Ene gangen synes jeg det var altfor lenge så da gikk jeg privat i starten av uke 7 også.
Anbefaler ikke ultralyd før uke 7+0 da jeg selv har opplevd å ha ul i uke 6+2 hvor man ikke kunne se tydelig hjerteslag, ble jo veldig bekymra av det, pg helt unødig når alt så fint ut en uke etterpå.
Sikkert lurt å bestille en time til lege så hen får sendt henvisningen ja. Masse lykke til ❤️

Som veivalsa skriver anbefaler jeg ikke tul før uke 7+0 for å være sikker på at du ser hjerteslag og unngår unødvendig bekymring. Mange her inne som har hatt tul i uke 5-6 som har fått beskjed om at det ikke er noe hjerteslag også har det vært det uken etter. Jeg har fått tul på sykehuset alle tre gangene godt ut i uke 6. Fikk med nr 1 fordi det var en overraskelse og trengte å se hvor langt jeg var på vei. Med nr 2 og 3 fikk jeg pga risiko svangerskap. Ble henvist av fastlege alle tre gangene.

Hvem får henvisning til gynekolog og får tilbud om tidlig ultralyd? Jeg har hatt to SA, en MA og flere kjemiske og er så redd for å miste igjen. Kan man få tilbud om tidlig ultralyd i slike tilfeller eller må man uansett ta privat? Jeg er kun 4+4 så er minst to uker til jeg skal, hvis jeg ikke klarer å vente til nærmere uke 8 :sorry:
Jeg har blitt henvist til gyn av fastlegen min på samme grunnlag. Da fikk jeg time uken etter jeg spurte om å bli henvist! ☺️

Jeg har blitt henvist i alle mine tre graviditeter pga uregelmessig syklus; ulike leger hver gang!

Tusen takk for svar dere ☺️ Jeg har fått time hos fastlegen om to uker og er da 7 uker på vei. Tenker å høre med henne da og uansett få henvisning til gynekolog :love2

Back
Topp