Tilberede indrefilet av hjort

Miss Hormontroll

Gift med forumet
Noen som har noen gode råd, og tips til saus og tilbehør?
har aldri før laga da, og sitter nå med 2 kg indrefilet[:)]

fres i panna med SMØR,hell over det og hvitløk i ildfastform,pakk rundt med folie,langtidsstek på 50-60 grader over natta. NAMM!

du må ha masse sopp til.. en skikkelig god soppblanding! Stekt i panne..
SMATTSMATT!

Er soppstuing et alternativ? Hvilken type sopp?
Hvitløksgratinerte poteter til? Rosenkål?

når vi har vilt, så kutter jeg bare opp masse masse sopp i ulike varianter - champignon, kantarell osv osv.. freser det i panna med masse smør, salt, pepper og en dæsj rømme av og til også...

Du kan også dampe broccoli, gulrøtter og blomkål i ovnen sammen med steika.. finner fremgangsmåte på nett sikkert.. jeg heiv alt inn i en stor pakke laget av alufolie og hadde masse smør, salt og pepper..
da ble det sprøtt og godt [:D] Serverte det + poteter og hjemmelaga brun saus til elgstek kvelden før bryllupet vårt.. sånn "svigers og foreldre møtes-kveld".. [:D]

aromasopp er veldig godt!!

rosenkål som du forveller/småkoker,og heller over sprøstekt bacon,sopp og løk!! og fløtepoteter og rødvinssaus,mmmm

Ovnsbakte potet klyfter med havsalt og svartpepper, (gjerne også litt ferske urter), helst uskrelte for og få en sprø yte på skallet.
Dampkokte grønsaker, eventuelt ovnsbakte. Jeg liker ikke sopp, så hadde valgt flere andre type grønsaker isteden, foreksempel gulerøtter, brokkoli, blomkål, løk, gjerne flere grønsaker av type rotfrukt.
Rødvinssaus laget på skyen fra kjøttet. [:)]

Nå ble jeg sulten, selv om jeg ikke er gla i hjort. [:)]

Takk for tips[:D]

En god hjemmelaga viltsaus med sopp, eventuelt soppstuing.
Saltbakte mandelpoteter
Pannestekt charlottløk
Tyttebærtrukne pærer

Nam! [:)]

Tyttebærtrekt pære

2 dl rødvin
200 g sukker
50 g ingefær
150 g tyttebær
3 grønne pærer
vann

Ha 0,5 dl vann og 1 dl sukker i en kasserolle. Kok til sukkeret er løst opp.
Hell over vinen og reduser til halvparten. Skrell og kutt opp ingefæren i fine små biter og la den trekke i vinsirupen. Kok tyttebæret og resten av sukkeret med litt vann til sukkeret er løst opp. Kjør med stavmikser.Ta ut ingefær-bitene av rødvinssirupen og hell i tyttebæret. Skrell pærene, ta ut kjernen og kutt i små terninger. Trekk dem i tyttebærlaken

ORIGINAL: ohBaby!

fres i panna med SMØR,hell over det og hvitløk i ildfastform,pakk rundt med folie,langtidsstek på 50-60 grader over natta. NAMM!
og server gjerne med poteter, viltsaus og sopp eller grønsaker[8D]

ORIGINAL: ohBaby!

Jeg ville brukt 75 grader på langtidssteking, da får du en rosa medium stekt kjerne, 50 grader blir for rått etter min smak ihverfall.. [;)]

Back
Topp