Tilbehør til pinnekjøtt

MammanTeOlai

Forumet er livet
Jeg skal lage pinnekjøtt for første gang (har aldri spist det selv). Fikk høre at man har poteter og kålrabistappe til, men syns dette høres rimelig stusslig ut. Er det noe mer man bruker? Og har man noe saus til? Eller smelta smør? Eller?!

Man bruker det ekle kokevannet som saus. Noen har vossakorv som tilbehør.... *Grøsser*

Kun vannet?? Skal ikke gjøre noe mer med det? Pinnekjøtt er en merkelig ting å spise altså... Hehe

Vi smelter smør vi:) Tror det er ganske vanlig. Det kokevannet smaker ekkelt.

Men utenom det er det vel bare kålrabistappe og poteter som er det offisielle tilbehøret, ja...:)

Vi har hjemmelaget julepølser, rød og surkål, poteter, kålrabistappe, fettet fra ribba, kling( sånn lefse). Veldig godt!:) også har vi alltid 2 forskjellige ribbe sorter!

Vi lager kålerabi-stappe og koker mandelpoteter. 

Og har smeltet smør med gressløk i. Eller eventuelt finhakket vanlig løk. 

Vet noen har hvitsaus med eller uten løk i også. 

Vi har bare poteter og kålrabistappe. Mer enn nok :)

Kokevannet...hehe...det er pinnekjøttfettet og smaker digg!! :P Er jo som de fleste bruker ribbefettet. Er jo ikke så mye vann da pinnekjøttet skal jo bare dampes, ikke kokes!
Vi har kålrabistappe, sosisser og surkål ved siden av. Mange har poteter, medisterkake eller annen pølse også ved siden av!!  Det beste pinnekjøttet er det som ikke er røkt (syns jeg), det skal dampes til det nesten detter av beinet, deretter sprøes opp i ovnen!!! Beste som fins!!!

poteter kålrabistappe me litt gulrøtter i ,smelta smør og av t  rødkål t pinnekjøttet :D namnM!!!

Viktig å huske at når man tar fra pinnekjøtt vannet, at man bare tar fra toppen, da det er der fettet ligger!

Kålerabistappe, poteter og fettet etter det har DAMPET!!! 

Vi har bare kålrabistappe og poteter til. Jeg bruker smeltet smør på potetene, for jeg synes kokevannet er så ekkelt, men det er vel det folk flest bruker.

Pinnekjøttet skal bare dampes, ikke kokes. Og vannet som er igjen på bunnen av pannen brukes som saus.
Det tradisjonelle tilbehøret er vel poteter og kålrabistappe. Er det vi bruker, men ser jo i tråden her at det er forskjellige varianter av det.

Lykke til!

Takk for lykkeønskning! Tror det trengs... ;)

Takk for alle svar og gode tips også!

Back
Topp