tilbehør kalkun

EirM

Flørter med forumet
Hvilket tilbehør har dere til kalkun? noen som har en god oppskrift på saus til?

Det ligger masse oppskrifter på nettet. Jeg lagde en en gang med appelsin saus som var kjempegod!

Sent from my GT-S5660 using BV Forum mobile app

Vi bruker salat, ris, hjemmelaget potetsalat, rundstykker/loff og hjemmelaget fløtesaus.

Saus.
Okse/elgkraft, fløte, krydder, mel og div til det blir bra :P

Vi pleier ha surkål, poteter, saus og grønnsaker. For saus gjør jeg det enkelt, og veldig godt. Når kalkunen har kjølt seg litt, så lemper jeg den over på et fat. Heller i rundt en liter vann i langpanna, setter den inn i ovnen på full styrke og lar det brenne i en fem minutters tid. Siler av, koker opp og har i meljevning, salt og pepper, og bittelitt sukkerkulør.

Tilbehør: poteter, gulrot, gjerne blomkål, rosenkål, waldorfsalat og tyttebærsyltetøy.

Saus: Ha langpanne under kalkunen med litt vann i og noen grønnsaker som setter god smak, f.eks løk/purre/gulrot etc. Det drypper også litt fra kalkunen ned i langpanna som setter smak. Bruk denne som base, lag meljevning til passe konsistens, ha i en skvett fløte og gjerne litt appelsinsaft. Salt+ pepper etter smak og gjerne litt sukkerkulør for å gi fin farge..

Vi bruker kålrotstappe, poteter, saus, waldorfsalat og soppstuing. Jeg skjærer opp epler i båter og stapper inn i kalkunen før den går i ovnen, da blir det god smak på kjøttet ;)

Rødkål. sylteagurk, tyttebær, rosenkål, erter, stuffing og poteter.

Koker kraft på innmaten og lager en god fløtesaus :) fyller den med bacon, sopp, urter, loff og rømme! Og ved siden er det waldorf, sukkererter og poteter :)

Hjemmelagt potetmos, moste søtpoteter, stuffing, kremet mais, grønne bønner i soppsaus og sjy fra stekingen. :) Nam! :)

Fløtesaus, poteter, rødkål, grønnsaker (deriblant rosenkål).

Sopp og løk stuing
Gulrot og rosenkål
Potet
Saus, kalkun og stuffing tilberedes etter jamie olivers oppskrift.
Utrulig godt!

Sent from my MT27i using BV Forum mobile app

Vi bruker poteter, ris, salat, waldorfsalat og heimelaga fløtesaus til, ja og så har vi stuffingen i kalkunen vedsiden av og :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Cornbread stuffing (men jeg lager av loff:-)), jams med honning, potetstappe og saus. Og så smeller jeg sammen litt rosenkål og gulrot for å være litt balansert;-)

Sausen lager jeg bare som brun saus laget på kraften av kalkunen, litt salvie og en fløtedasj.... Jevnet med mel eller maizenna.

Kommer an på..Men alt fra salat og fløtepiteter til kokte poteter, rosenkål og kokte grønnsaker til waldorf og loff..

Til kalkun har vi fløtegratinerte poteter, masse grønnsaker, sure agurker, tyttebærsyltetøy og av og til waldorfsalat. Denne sausen passer fint til kalkun

Ca 5 personer:
3/4 dl kalkunkraft
3/4 dl hvetemel
1 dl kremfløte
1 ss ripsgele
2 ss soyasaus
Salt og pepper etter smak

Du KAN ha i en liten dråpe sukkerkulør for fargenes skyld.

Back
Topp