Tilbakedatering av sykemelding

Turnusmammaen

Elsker forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Novembernurkene 2026 ♡
Noen som har erfaring med dette? Har vært borti det selv en dag eller to og vet jo det går fint, men jeg trenger sykemelding NÅ og har ikke fått time før 17 april. Det er 10 dager til så kanskje litt lenge til mtp tilbakedatering? Har ikke mental ork til å ringe legekontoret i dag og de har det sikkert kjempetravelt etter påskestengt. Vil ikke plage de mer enn nødvendig. Bestilte time via helsenorge der jeg spesifiserte det gjaldt svangerskapsplager og sykemelding. Kan jeg anta de vet reglene for tilbakedatering?

Føler bare det er så teit å si til sjefen "Jeg blir sykemeldt, men du får den fredag beste uke" :hilarious:

Jeg ringte legen for å få time til sykemelding, og da fikk jeg beskjed om at mitt tilfelle ikke var akutt nok (før svangerskap), og at jeg måtte bestille time i Helsenorge så ville legen skrive tilbake sykemelding «om det er riktig at du skal ha sykemelding».

Jeg turte ikke det, kunne ikke risikere å være over en uke borte fra jobb og ikke få sykemelding. Så jeg pressa meg på jobb hver dag og endte med å svime av. Da fikk jeg akutt time da :hilarious:

Men i utgangspunktet skal de tilbakeskrive fra den dagen du har vært i kontakt med legekontoret, så jeg ville nok ringt også, bare for å ha sikra meg.

Jeg ringte legen for å få time til sykemelding, og da fikk jeg beskjed om at mitt tilfelle ikke var akutt nok (før svangerskap), og at jeg måtte bestille time i Helsenorge så ville legen skrive tilbake sykemelding «om det er riktig at du skal ha sykemelding».

Jeg turte ikke det, kunne ikke risikere å være over en uke borte fra jobb og ikke få sykemelding. Så jeg pressa meg på jobb hver dag og endte med å svime av. Da fikk jeg akutt time da :hilarious:

Men i utgangspunktet skal de tilbakeskrive fra den dagen du har vært i kontakt med legekontoret, så jeg ville nok ringt også, bare for å ha sikra meg.
Jeg regner med jeg får sykemelding. Er ikke redd for at legen mener noe annet. Vi har veldig god dialog igrunn. Men det er jo sant det der atbdet er jo legen som skal vurdere behov for sykemelding, ikke pasienten. Samtidig er det jo pasienten i dette tilfellet som kjenner best selv hvilken arbeidsevne man har.

Jeg regner med jeg får sykemelding. Er ikke redd for at legen mener noe annet. Vi har veldig god dialog igrunn. Men det er jo sant det der atbdet er jo legen som skal vurdere behov for sykemelding, ikke pasienten. Samtidig er det jo pasienten i dette tilfellet som kjenner best selv hvilken arbeidsevne man har.

Så lenge man kjenner legen sin og vet hva de står for så er det jo greit. Legen min ville ikke sykemelde meg fordi han mente jeg hadde angst og det var ikke arbeidsgiver sin feil at jeg var sliten og hadde mange unger.
Så hadde jeg alvorlig anemi å måtte ha jernoverføring og blod :happy3

Når du vet at du blir sykemeldt så er det bare sånn at du må dokumentere at du har vært forhindret å komme før. Og når legen ikke har ledig er du jo forhindret.

For min del har det alltid holdt å skrive melding på Helsenorge, hvor jeg har skrevet datoen jeg har vært borte ifra jobb, så har legen lagt det inn når han har sett det :happy:

Lege kan tilbakeskrive fra når du har vært i kontakt. Det kan da dokumenters mot sykemeldingen. Antall dager har ikke noe å si, annet enn for arbeidsgiver som kanskje forventer den før, eller må ha den før lønning kjøres.

Jeg hadde ringt dem og fortalt at jeg trenger sykemelding så de kan skrive det. Kan ikke tilbakedatere uten at det står konkret. Samtidig ville jeg bedt om akuttime, forsøkt hver dag. Det er dette de er til for når ventetidene er så lange! :) Ikkje kjekt å tilbakedatere en hel uke… Det er lang tid. Dager går dersom annet ikke er mulig. Håper du kommer til! :)

Jeg hadde ringt dem og fortalt at jeg trenger sykemelding så de kan skrive det. Kan ikke tilbakedatere uten at det står konkret. Samtidig ville jeg bedt om akuttime, forsøkt hver dag. Det er dette de er til for når ventetidene er så lange! :) Ikkje kjekt å tilbakedatere en hel uke… Det er lang tid. Dager går dersom annet ikke er mulig. Håper du kommer til! :)
Det står i timebestillingen at jeg har behov for bl.a sykemelding. Så de vet jo hva det gjelder

Jeg fikk tilbakedatert en sykemelding som var ca 3 uker gammel. Det var rett etter jul. Husker det var enormt trykk hos legekontoret. Fikk ikke time før 3 uker. Aldri vært sykemeldt og viste ingenting om hvordan noe fungerte. Men hadde heldigvis vært konkret nok i sms'en jeg hadde sendt om hvorfor jeg hadde behov for sykemelding, og da gikk det fint. Var veldig sjuk, kunne aldri dratt på jobb.

Jeg fikk tilbakedatert en sykemelding som var ca 3 uker gammel. Det var rett etter jul. Husker det var enormt trykk hos legekontoret. Fikk ikke time før 3 uker. Aldri vært sykemeldt og viste ingenting om hvordan noe fungerte. Men hadde heldigvis vært konkret nok i sms'en jeg hadde sendt om hvorfor jeg hadde behov for sykemelding, og da gikk det fint. Var veldig sjuk, kunne aldri dratt på jobb.
Takk for at du deler. Da går det nok fint da det alltid er trøkk i helsetjenesten etter flere dager helligdagsfri :Heartred også er det jo en fordel at jeg kan få prøve meg litt i jobb frem til sykemeldingen for å se hva jeg klarer

Back
Topp