Til syden med eller uten barn? Erfaringer? Meninger!!

Pallar

Elsker forumet
Jeg og sambo vurderer en sydentur. Han har aldri vært i syden før.
Men vi funderer på om vi skal ha med barna eller ikke. Strengt tatt så føles det mest fristende å dra alene. Mest fordi at jeg er sliten, utrolig sliten. Ofte så sliten av jeg griner.

Guttungen på 4 år er en meget krevende gutt som trenger strenge rammer. Jeg bekymrer meg dag ut og dag inn på om vi gjør oppdragelsen riktig, om han tåler at jeg blir litt sint noen ganger, om han skjønner hvorfor vi er så strenge, om vi maser om for mye på en gang, om han er lykkelig, og han kommer til å bli mobbet pga motorikkplagene sine, osv osv osv. konstant bekymring!!!

2 åringen går det veldig greitt med. Han er trassig innimellom, men stort sett grei og ha med å gjøre.

Jeg tror både jeg og sambo hadde fått mest utav å dra til syden alene. Jeg tenker på om det skulle skje noe i forbindelse med epilepsien til størstemann når vi er der nede, eller om en av guttene skulle kommer bort, kidnapping, solbrenthet, kjedsomhet osv osv.
Jeg er nok litt psyko, men slik er jeg født :P

Men så er det dette med å dra fra de i ei hel uke da. Jeg vet ikke om jeg kommer til å takle det spesielt godt. Jeg er ikke redd for at de ikke blir godt tatt vare på, for de har ett sundt og godt forhold til besteforeldrene. Men tanken på å ikke klemme de eller snakke med de på en uke ødelegger meg. Og hva om de ikke skjønner at vi bare er borte for noen dager, hva om de tror at vi har stukket av?? Har kun vært borte fra de to dager til sammen før... og synes det er mere enn nok.

Måtte bare resonere litt i mine egne tanker...uten og egentlig komme noe lengre. Hva ville dere gjort? Kanskje noen har erfaring med å være borte fra barna så lenge?

Høres ut som dere trenger en uke til å slappe av på å få nye krefter.

Dere kan jo lage en kalender som barna kan krysse av på så de ser når dere kommer hjem.
Vi har en gutt på 4 og vi har vært borte fra han 1 uke når vi var på bryllupsreise og weekender. Han storkoser seg hos sine besteforeldre og vi har sagt at vil han snakke med oss så er det bare å ringe.

Du må legge bekymringene dine bak deg og tenke på deg selv. Barna har det ikke noe godt selv, om du er sliten og kanskje kjefter litt mer enn nødvendig.

REIS og lad opp batteriene og vær kjærester i 1 uke :) Barna lider ingen nød

Hvis du føler et behov for å slappe av litt så synes jeg dere skal dra alene.
Så lenge dere vet at barna er i trygge hender og ikke har noe problem med å være uten dere så lenge.

De er definitivt i gode hender. Så det bekymrer meg ikke. Men det hadde nok vært godt med en liten ferie. Tenker at en 4 eller 5 dagers ferietur hadde vært akkurat passe :P 7 dager føles så mye. Men der har vel ikke intensivturer til syden :P

Mrs. Polar skrev:
De er definitivt i gode hender. Så det bekymrer meg ikke. Men det hadde nok vært godt med en liten ferie. Tenker at en 4 eller 5 dagers ferietur hadde vært akkurat passe :P 7 dager føles så mye. Men der har vel ikke intensivturer til syden :P

Uka går fort. Så lenge dere snakker med barna og forteller dem at dere skal reise bort så er de gamle nok til å forstå. i allfall den på 4 år.

Da må dere evt ordne med boplass på egen hånd.
Det er nok enkelst å bestille seg en 7-dagers chartertur vil jeg tro.

breioverbaken skrev:

Mrs. Polar skrev:

Uka går fort. Så lenge dere snakker med barna og forteller dem at dere skal reise bort så er de gamle nok til å forstå. i allfall den på 4 år.

Ja. det går nok greitt..håper jeg. Er uansett ikke før til høsten det er snakk om, så da forstår de jo enda mere :)

Tøsa! skrev:
Da må dere evt ordne med boplass på egen hånd.
Det er nok enkelst å bestille seg en 7-dagers chartertur vil jeg tro.

Ja, det er nok det. Blir nok billigst også, hvis man lever på budsjett :)

For OSS er ferie = familietid. Jeg hadde tenkt på hvor mye jenta mi ville elsket varmen, sanden og bading. 

Labambie skrev:
For OSS er ferie = familietid. Jeg hadde tenkt på hvor mye jenta mi ville elsket varmen, sanden og bading. 

me2.. men jeg forstår at det kan være godt å komme seg vekk litt og lade batteriene et sted langt hjemmefra...
Men jeg tror - av egen erfaring da jeg har en "vanskelig" unge selv.. at når man reiser på tur, så senker man skuldrene.. Da slapper barnet også av.. 
Vi har vært på flere turer med han, på hotell - steder der man ikke kan klatre åp veggene.. og det har aldri vært et problem...
Så lenge ferien er lagt opp på barnas premisser - altså null stress og masse is - så er jeg sikker på at dere hadde hatt en fin uke i syden hele familien.. :) 

Høres ut som du trenger en barnefri syden tur :)

Her hadde jeg glatt tatt med unga på snart 3 og 1,5 år, men de er veldig greie og rolig unger, spesielt på tur. Var på Gran Canaria i fjor med dem, helt himmelsk.

Men slik du skriver så tror jeg at jeg ville prøvd å fått til en barnefri ferie. Hente deg inn og få kjærste tid og nyte det, kanskje unga kan bli med neste gang isteden :)

Hvis jeg var deg ville jeg dratt alene! Eller, kanskje tatt med mannen da.. Men kun han. Haha:)
Gjør det! Lag en kalender så de kan krysse av som en over her nevnte! De får seg jo en liten "ferie" hos besteforeldrene de også, så tror ikke du skal bekymre deg.
Hvis det i tillegg er deres første sydentur burde dere dra alene og sjekke det ut før dere tar med ungene neste gang

Etter min første sydentur nå i vinter har jeg innsett at for MEG var det greit å ha med "englebarnet" G så lenge vi var flere voksne (mine foreldre, søster'n med familie og svigers), mens det ville vært slitsomt å reise alene med barn (nå er jeg jo bare en da, men så har jeg bare ett barn også).

Skulle jeg reist alene med barn ville jeg sterkt vurdert hotell med alt-inkludert og barneklubb - alt på et sted, muligheten til å få noen timer fri (fra eldstemann, i hvert fall) hver dag, barnevennlig lagt opp osv.
Ellers ville jeg sett om jeg kunne lokke med meg familie/venner slik at man kunne slå seg sammen og være flere voksne om barna.

Gitt valget skulle jeg GJERNE reist uten barn, altså!

Det høres ut som om dere hadde godt av litt barnefri ja. Men jeg personlig hadde ikke klart å ikke ta med ungene... Og jeg mener at ungene har sikkert like mye 'behov' for å komme seg ut litt, akkurat som vi voksne.
Mine gutter har alltid vært utrolig lett å ha med å gjøre når vi har reist. Alt er spennende og nytt og de koser seg masse i varmen...
For å få litt barnefri hadde jeg kanskje tatt en langhelg til et spennende by, eller bare et lite koselig hotell 'rundt hjørnet'. Det holder massevis, tror jeg, og man er ikke såååå lenge borte :-)

Mamusia skrev:
Det høres ut som om dere hadde godt av litt barnefri ja. Men jeg personlig hadde ikke klart å ikke ta med ungene... Og jeg mener at ungene har sikkert like mye 'behov' for å komme seg ut litt, akkurat som vi voksne.
Mine gutter har alltid vært utrolig lett å ha med å gjøre når vi har reist. Alt er spennende og nytt og de koser seg masse i varmen...
For å få litt barnefri hadde jeg kanskje tatt en langhelg til et spennende by, eller bare et lite koselig hotell 'rundt hjørnet'. Det holder massevis, tror jeg, og man er ikke såååå lenge borte :-)

Enig!

Jeg hadde tatt med ungene...
Det er noe helt annet å være hjemme, enn å være i Syden.
Vi var i Syden i fjor, med en 3 åring og en 5 åring.
3 åringen min er ei skikkelig trassigpomp, veldig sinna, smeller med dører, spytter osv.
I Syden var ho bare helt gull. Var ikke noe trassing en eneste gang!!!
Dagene brukes ute, bading så å si hele dagen, spise ute ++

Så dersom barnet ditt kan være vanskelig hjemme, så kan det ikke sammenlignes med hvordan det er i Syden..
Min erfaring hvertfall:)

Tusen takk for masse gode svar her. Sitter å sveiper igjennom sydenturer på nett nå, og ser hvilke muligheter man har når man har med barn.

Back
Topp