Til syden med babyen - erfaringer/tips ??

Emmy3

Glad i forumet
Dere som har vært eller skal til syden før babyen er fylt 1 år, har noen (kanskje banale) spørsmål om små, praktiske ting til dere...

På flyet, babyer får jo ikke eget sete, men har dere de bare på fanget? Får de sove i armene deres eller er de våkne hele turen? Og hva hvis babyen må ha flaske med melk, får man kokt vann på flyet?

Har de fleste hoteller i syden barnesenger til låns, eller er ikke det så vanlig?

Hva med buss/taxi fra flyplass til hotell, trengs det/får man tak i bilsete til babyen?

Har dere med enkel trille eller vognen dere bruker hjemme til vanlig?

Vi vurderer en sydentur til høsten...men er jo plutselig en del mer å tenke på enn når vi bare var 2 voksne [8D]

Chianti har kanskje tips til deg! [:)] http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=20220101&mpage=1&key=�

hei.

vi har nettop kommet hjem fra tyrkia. Vi måtte reise hjem fra den planlagte 2 ukers ferien p.g.a at både jeg og samboer ble matforgiftet og lå derfor syke + at minien likte apsolutt IKKE varmen. han var sur og grinete hele tiden og sov nesten ikke i det hele tatt. MEN har uansett lært noen ting til neste tur:P

Til flyturen: kjøp en softbag til babyen (kjøpte min brukt på finn). ingen vits å kjøpe ny da du ikke vil få mye bruk for den senere. Forhåndsbestill de fremerste setene på flyet. der har du GOD benplass og kan derfor ha babyen på gulvet i softbagen. det kostet en 100lapp men var uten tvil verdt d. der er det også litt vibrering og minien her sov gjennom hele flyturen uten problem. og det er også veldig deilig å ikke sitte med babyen på fanget 4 timer i strekk med svært liten mulighet til å bevege seg. man må ta babyen opp når flyet går opp og ned og da får du en egen sele til å feste rundt babyen som er festet i ditt sete. hvis du ammer er det veldig lurt å amme på vei opp og ned for da er det mindre sjangs for at minien får dotter i ørene. tutt eller flaske har også god effekt.

anngående vogn: Vi hadde kjøpt en reisevogn som vi skulle ha med. kan ikke ta med emmaljunga vogn ned i 35 varmegrader:P. det vi gjorde feil var å ikke introdusere vognen før avreise. det resulterte i at minien ikke likte seg i vognen og sov virkelig dårlig. jeg anbefaler også å ikke spare på pengene anngående vognen. vi hadde en billigversjon, men de vi reiste med hadde SIMO reisevogn som var MYE bedre. der var det god og romslig plass til babyen og mange rom som kan brukes til lufting. mens våres vogn var ikke fullt så romslig og hadde ikke like mange muligheter til lufting. ungen kommer til å tilbringe mye tid i vognen hvis dere drar til syden og det er derfor lurt å invistere litt.

Reiseseng på hotellet: de fleste hoteller tilbyr reiseseng til de minste. dette vet som regel reiseselskapene. hvis ikke er det bare å ta en telefon til hotellet:)

hvis turen tilbyr busstur til hotellet vil jeg anbefale at dere gjør det. vi opplevde ikke at at noen hadde babysete til babyer, og hvis de hadde er det så få taxier at de er vanskelig å få tak i og du risikerer å måtte vente lenge på en taxi som har babystol. det er trangt på en buss med en baby, men alikvell føltes det bedre enn å ha en baby på fanget i en taxi som kjører svin.

håper det har hjulpet deg noe, og ha en kjempegod tur hvis dere reiser:):):)

Jeg sitter igjen med en helt annen erfaring, men jeg skal svare deg etter at lillegutt er lagt i kveld[:)]

oy her var det mye å tenke på. det virker som chianti og Anette_87 har hatt to helt forskjellige opplevelser av sydenferien! men det viser jo bare at det faktisk kan gå begge veier... vi har tenkt å reise uten vogn til florida og kjøpe en trille der... [&:] blitt litt skeptisk nå.. ikke har vi noen softbag heller, og tror ikke de har reiseseng der vi skal bo. men nå pleier lillegutt å finne seg i det meste da så regner jo med vi skal klare oss.

Leste litt på Star Tour sine sider og der sto det blant annet at på en del hoteller går det an å leie trille for ikke så mye penger. Barneseng var også vanlig.

el nino: Vet det finnes sånne 'kasser' på fly som babyer kan ligge i, som kan henges på veggen foran setene (de fremste setene da går jeg ut i fra). Sikkert mest vanlig på lange flyturer...

Ellers snakket jeg så vidt med helsesøster om babyer på sydentur. Og ikke overraskende så anbefalte hun det ikke akkurat. Men jeg sa vi tenkte på Spania (Mallorca eller Gran Canaria) siden der er ganske likt Norge i standard på kost og losji, og det var hun enig i var et lurt valg. Tyrkia er visst veldig fy, men er jo der begge dere med erfaring har vært da...så..hvem vet.
Sa også at der var helsevesenet veldig bra i Spania, i motsetning til en del andre land i Europa.

Vi har tenkt på Spania for å slippe å fly i mer enn 4 timer. Men venting og forsinkelser på flyplasser og sånt kan jo selvfølgelig alltid oppstå uansett hvor man skal.

ORIGINAL: Ymi

Dere som har vært eller skal til syden før babyen er fylt 1 år, har noen (kanskje banale) spørsmål om små, praktiske ting til dere...

På flyet, babyer får jo ikke eget sete, men har dere de bare på fanget?  Ja, men ekstra belte som man fester til sitt eget på opp og ned turen
Får de sove i armene deres eller er de våkne hele turen? Sleit litt med å sovne, var altfor nyskjerrig, men sovnet godt til slutt i armene mine
Og hva hvis babyen må ha flaske med melk, får man kokt vann på flyet? Ha vannet klar på flasken før du går ombord på flyet, så lenge det er til babyen får du det med. De kan varme den i vannbad. Men det enkleste er å ha ferdigblandet MME bokser med på flyet, da slipper du at securitasene lukter på den og du eventuelt må smake på de.

Har de fleste hoteller i syden barnesenger til låns, eller er ikke det så vanlig? Har ikke vert borti et hotell som ikke har den enda, men det koster vanligvis ekstra

Hva med buss/taxi fra flyplass til hotell, trengs det/får man tak i bilsete til babyen? Sikring av barn er heeeelt annerledes i syden en her hjemme, så vil råde deg til å ta med bilstolen som håndbagasje på flyet. Da vet du iallefall at babyen blir sikret skikkelig i bil og buss.

Har dere med enkel trille eller vognen dere bruker hjemme til vanlig?
Trille

Vi vurderer en sydentur til høsten...men er jo plutselig en del mer å tenke på enn når vi bare var 2 voksne [8D]
Og kjøp med våtservietter og bleier hjemmefra... Kvaliteten på de i syden stinker big time!! [:'(]

ORIGINAL: Ymi

Leste litt på Star Tour sine sider og der sto det blant annet at på en del hoteller går det an å leie trille for ikke så mye penger. Barneseng var også vanlig.

De trillene man får leige vil eg ikke anbefale... De er små og spinkle... Iallefall de eg har sett... Mulig dere er heldigere der dere skal...

Hei!
Alle babyer er jo svært så forskjellige , så derfor vil det sikkert være mange ulike erfaringer blant oss foreldre!
Jeg sitter faktisk  kun igjen med positive erfaringer, til tross for at jeg er alene med gutten, og hadde stort sett alt ansvar alene. (reiste med søster og kjæreste, men det blir liksom ikke det samme som en far..)

Skal prøve så godt jeg kan og svare på spm. dine og litt til !

Flyturen : Vi spurte på innsjekkingen om vi kunne få ekstra fotplass, men det var desverre reservert ut til noen som hadde betalt ekstra på forhånd. Så derfor ble jeg sittende med han på fanget hele turen. Litt tungt, med tanke på at han helst vil stå hele tiden hehe[:)] ved letting og landing fikk vi en sele som vi festet i min. Hadde den litt løs slik at jeg samtidig kunne amme han. Når det gjelder å få kokt vann tror jeg dette helt sikkert går greit. Spør tidlig så de får gjort det før de starter med serveringen. Sikkert lurt å ha med en tom termos så kan de koke opp så du har en stund. Gutten min felte ikke en eneste tåre på noen av veiene, men var for det meste våken. Sov vell den siste timen både fram og tilbake.

Vi hadde med oss en brio softbag (kjøpt på Finn.no for 250 kr) den sov ham i helt fra flyet til vi ankom hotellet flere timer etterpå. Så han lå i den på flybussen. Var ikke noen bilseter der.

På hotellet vårt sto det en oppredd barneseng når vi ankom hotellet (jeg hadde ringt reiseselskapet og forsikret meg om det på forhånd) Vi brukte den forøvrig kun til lekegrind på dagtid, da jeg synes det var litt trist å ligge i en to meter lang seng alene ;)

Når det gjelder vogn hadde jeg med meg en tre-hjuls sportsvogn, Emilian sov godt i vogna og den var "brostein-vennlig" , men det endte opp med at jeg leide en litt lettere trille som hotellet hadde til utlåns. den var ganske enkel, men han lå utrolig godt i den. skal se om jeg finner et bilde av den også;Den var godt egnet til små babyer. Så at "alle" tyrkerne med baby trillet rundt med denne. Altfor varmt med bagvogn der nede. Denne var luftig og god!

Ellers hadde jeg med meg babybjørn bæresele som jeg brukte på flyplassen og litt når vi gikk rundt i byen om kveldene. Hadde også med meg vippestolen hans, rett og slett fordi han er så glad i den. Den brukte vi når vi satt ute på verrandaen og når vi spiste lunsj og middag på hotellet en sjelden gang.

Når det gjelder solbeskyttelse så smurte jeg han inn med vichy faktor 50. Han lå så klart alltid under parasoll, også når det var overskyet en sjelden gang. Brukte også parasollen på vogna på stranda og ved bassenget. La den bak hodet spm ekstra beskyttelse. De første dagene på stranda brukte jeg også et gammelt laken, som jeg festet som et slagt telt over han. Lå bare i bleien.
Når vi badet i sjøen og i bassenget brukte han uv-drakt når sola var på det sterkeste. På morgenen og ettermiddagen fikk han bade kun i badebleie,merket at han likte det mye bedre. Jeg synes uv.hatteer med nakke beskyttelse fungerte mye bedre enn vanlig solhatt da de satt mye bedre på og har en veldig lang skjerm, slik at de ikke trenger solbriller. Brukte solbriller også, men ikke like poppis bestandig...
Han ble i hverfall ikke solbrent på turen, men en litt mer gylden hvitfarge fikk han kanskje ;)

Når det gjelder baggasje er det lurt og pakkke endel sammen med vogna. Jeg sendte med vippestol, 2 pakker bleier, leketeppe og flere pledd i posen som vi pakket vogna i. Rundt vogna surret jeg bobleplast som ekstra beskyttelse. ( 69 kr meteren på clas olson)

Da kommer jeg ikke på mer, men det er bare å spørre om det er mer du lurer på! Vi hadde i hvertfall en helt super tur begge to, og jeg håper jeg får spart opp til en tur til høsten igjen [:)]

Et bilde fra flyturen:

Når det gjelder helsevesen så ble faktisk barnesykehuset i Antalya (like der hvor vi bodde) Kåret til det beste sykehust ved middelhavet av Dagbladdet. Sykehuset er nytt, har mange skandinaviske leger , og har kommet lengre i utviklingen enn ved norske sykehus . fakisk mange nordmenn som drar til dette sykehuset for fertilitetsbehandling!
Det værste sykehuset var vist i Bulgaria.

Vi bodde i Kemer (var der også som gravid) og det var den reneste syden destinasjonen jeg noen gang har vært på. Ingen som ble syke heller [:)]

Da har vi kommet hjem fra Bulgaria. (I natt faktisk!!)

Her er min erfaring fra turen:

Jeg hadde med meg Brio kombi vogna mi med soft bag, denne hadde jeg i prampack, og gikk som spesialbagasje.
På flyplassen brukte jeg bæresele, og det fungerte veldig fint. Men jenta mi er et vane dyr, så jeg var litt skeptisk om hun ville klare å sovne oppi den, men etter et par dagers trening hjemme, gikk det endelig! Anbefaler veldig og ha bæresele da du har begge hender fri.
Jeg ammer, men hadde med meg MME og flasker i tilfelle på flyet, fikk ha både med meg kokt vann på termos og MME på kartong, så det er ingen problem.

Når det gjelder flyturen så gikk den og ganske bra.  Vi fløy med SAS og der har de reservert de 5 første radene til de som oppgraderer og vil ha bedre benplass ol. Det er nå greit, men du får ikke ta med deg baby i de setene, så i grunnen skulle vi sitte på vanlige seter. Men de vi reiste med hadde ved en feil fått to slike seter, så vi bytta bare, slik at jeg og jenta vår fikk sitte der likevel [:)]
Satt helt framme, og det var godt!! Men jenta mi liker ikke å sitte stille, så det var ikke mye populært og sitte bom fast på fanget til mamma i 15 min nei! Fikk beskjed om at det var viktig at babyen satt likt oss (bare på fanget ditt) når vi var på rullebanen, men med en gang hjulene var av bakken kunne jeg snu henne og amme. For oss roet hun seg i det vi kjørte langs rullebanen og hadde tutten og sovnet på vei opp, så ville ikke snu henne. Det gikk bra=) Hun fikk ikke dotter i ørene noen av veiene, men var bare veldig trøtt da vi fløy på kvelden og natta, og det egentlig var legge tid da!
Sovnet på fanget etterhvert.

Vi hadde med oss reise seng da vi ikke fikk noe skikkelig svar av de på hotellet om de hadde seng, men da vi kom ned hadde de jo satt inn seng til oss, så den brukte vi=)  men vil tro de fleste har seng til babyen du kan få låne.

Vi hadde buss fra flyplassen til hotellet, synes det er så greit. Hadde jenta på magen i bæreselen hele turen, og hun sov, veldig greit! Er nok litt verre å få lånt seg bilstol der nede til taxi enn her hjemme.

Må bare legge til en liten ting til slutt: Kjøp en stor koffert, da du ALDRI vil tro hvor mye du i grunnen trenger og ha med deg til babyen! Har aldri hatt med meg så lite til meg selv, men likevel har vi aldri hatt mer og tyngre bagasje!![:D]

Beklager for at det ble litt langt!

ORIGINAL: Olline

På enkelte fly kan man få en seng til babyer helt foran i flyet, vi hadde det da vi reiste med storebror da han var 5 mnd og det var helt supert. Vi betalte litt ekstra for det, men var virkelig verdt det. Vi var i Hellas så er ikke bare langdistansefly som har dette.

Kommer nok an på flyselskapene det. SAS bruker bare det til langdistanseflyene. Men sånn står det som regel en del om på nettsidene til flyselskapet[:)]

var ingen problemer med å få med softbagen inn på flyet nei. Det var god plass til den i bagasjerommet over setene om den ikke var i bruk[:)]

Back
Topp