Til strikkerne her ( trenger hjelp )

Bringebærdrops

Elsker forumet
Hei!

Jeg holder på å strikke mitt første plagg, og har prøvd og lese meg opp på nettet hvordan man strikker. Det har gått bra til nå, og jeg har kommet ganske langt.. Men nå står jeg helt fast, fordi jeg er litt usikker på hva dette : " ta 2 masker løst av som om de skulle strikkes rett (ta av én og én), sett de tilbake på venstre pinne og strikk de vridd sammen." betyr..

Er det noen som kan forklare meg det på en litt enklere måte ? Da hadde jeg blitt kjempe glad :)

Du begynner som om du skulle strikke vanlig. Setter høyre pinne inn i masken bakfra. Istedet for å ta den løse tråden og lage ny maske bare løfter du den over slik at den blir andre vei. Når du har gjort det med alle maskene bare fører du dem fint over på venstre pinne igjen og strikker vanlig.

Egentlig strikker du ikke omgangen først, du bare vrir maskene over på høyre pinne, og fører dem tilbake før du faktisk strikker omgangen.

Var dette noe forståelig?

Du begynner som om du skulle strikke vanlig. Setter høyre pinne inn i masken bakfra. Istedet for å ta den løse tråden og lage ny maske bare løfter du den over slik at den blir andre vei. Når du har gjort det med alle maskene bare fører du dem fint over på venstre pinne igjen og strikker vanlig.

Egentlig strikker du ikke omgangen først, du bare vrir maskene over på høyre pinne, og fører dem tilbake før du faktisk strikker omgangen.

Var dette noe forståelig?

Så jeg skal ta to masker fra den venstre pinnen til den høyre bare? Og sette pinnen BAK maskene istedenfor forfra som man vanligvis gjør når man strikker rett?..

Men når det står " strikk de vridd sammen" skal jeg strikke de vridd ( høyre pinnen i den bakre maskebuen istedenfor den framre) også skal jeg strikke de to maskene som som en? ( alts ta høyre pinnen i begge maskene og strikke vanlig rett)

Hvis du skjønte det.. Haha.

Jeg pleier å strikke sånn som dette: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=66&sort=2&thumbnails=on

Om du legger høyre strikkepinne langs venstre pinne med begge spissene mot høyre kan du bare vippe av maskene fra venstre til høyre pinne. En og en. Var det lettere?

Om du da har pinner med spisser i begge ender kan bare strikke på høyre pinne fra der tråden er. (Trenger ikke føre dem tilbake til venstre)

Er ikke så god til å forklare:)

Jeg ville tolket det som at når du har satt de tilbake så skal du strikke to sammen som på den linken din:)
Jeg ville bare strikket sånn litt for så å se om det ble rett.

Tusen takk :D Nå blir kanskje plagget mitt ferdig likevel :) Så skikkelig mørkt ut en periode.. Kanskje jeg også kan lære meg å strikke til slutt.

Back
Topp