Til legen i arbeidstiden

Trultan

Gift med forumet
Hvordan er reglene på det? Ja man kan gå til legen i arbeidstiden. Får man fritak til å gå til legen? Dersom det tar en halvtime å kjøre til legen? Må man evt bruke avspasseringa eller søke om fri?! Jeg lurer egentlig bare på reglene der... Opplever så mange som skal til legen i hytt og pine og opp til en gang hver uke. De har selvfølgelig en grunn som jeg ikke har noe med. Men lurer bare for min egen del. Har nesten alltid greid å få time utenom mi arbeidstid. (selvfølgelig ikke alltid; ul osv).

Aner ikke regler og slikt jeg altså, men det må jo vær noen rettigheter der vel?

Tenk de som jobber 07-15 da, mandag tilogmed fredag, kommer seg ikke til lege de da, om de ikke får fri :p

Ja jobber 100% selv, men har kortere arbeidstid enn andre..så er nok lettere for meg ja. Jeg bare lurer.. For er jo gravid nå og vet jo at ikke alltid det er ledig når det passer for meg å må gå til lege i arbeidstiden. Vet nok er andre regler på gravide.. Lurer bare generelt..for å hente p-pille resept evt.. Neida..får spørre sjefen:)

Så lenge man jobber 100 % har man rett på å gå til lege, tannlege o.l der jeg jobber i alle fall. Usikker på hvordan reglene er ved mindre stillingsprosent.

tror isje d e pålagt me lønna fravær t legen , men kan vel ha rett på 1-2 timer fravær grunna tannlege eller lege...e isje heilt sikker, men d kan du jo høre me arbeidsgiver for d ska stå nedskrevet om rettigheter v slike ting, men kanskje d kan ha noe me tariffavtale eller noe sånn å gjør og ? hvis isje så kan du ta en tlf t fagforbundet om du e medlem:)

På min arbeidplass gjelder følgende:
-Vi har krav på permisjon med lønn (lege, tannlege, jm, fysio etc) Men er det mulig oppfordres vi til å legge slike besøk utenom arbeidstiden, hvis mulig.

I vår kommune kunne man før gå til lege og tannlege i arbeidstiden om man ikke fikk det til utenom.

Nå har det blitt forandret til at man må ta avspasering (evnt ulønnet) pga at så mange utnyttet det...

(Og det er skikkelig kjedelig for meg som er gravid og for andre som kanskje har kroniske lidelser og må ofte til kontroll osv. Mulig det finnes unntak i regelen for dem?) 

Det er vel forskjellige regler hos de forskjellige..

men på MIN jobb...så må vi spørre om få reise til legen..og vi må ha med dokumentasjon på at vi har vært hos legen (egen lapp fra jobben) som legen skriver under på og hvor det også er notert dato og tidspunkt for timen..har vi det, så får vi betalt..uansett HVOR denne legen befinner seg..eller..inntil 3timer får vi dekket :) OM vi har gyldig melding fra legen vi har vært hos

detnyenicket skrev:
I vår kommune kunne man før gå til lege og tannlege i arbeidstiden om man ikke fikk det til utenom.

Nå har det blitt forandret til at man må ta avspasering (evnt ulønnet) pga at så mange utnyttet det...

(Og det er skikkelig kjedelig for meg som er gravid og for andre som kanskje har kroniske lidelser og må ofte til kontroll osv. Mulig det finnes unntak i regelen for dem?) 

Så lenge du er gravid sier arbeidsmiljøloven at du har krav på lønnet fri for å gå på kontroller om disse ikke kan legges utenom din arbeidstid...

Alle steder jeg har jobbet gir fri med lønn for legebesøk dersom det ikke kan tas utenfor arbeidstid. Jeg tror de fleste arbeidsplasser med tariffavtale har en slik ordning. Vi må prøve å bytte vakter/prøve å få timene tidlig eller sent på dagen slik at det går minst mulig ut over arbeidsplassen da.

Jeg har rett på fri med betaling, ved lege,tannlege, samme om det er en av ungene som skal noe :)

Alle steder je ghar jobbet så har jeg fått betalt med lønn når jeg ska til tannlege,lege og fysio, eller kotnroller på sykehuse
Har hatt da 4 timer som jeg da kan bruke pga lange kjøre forhold

Back
Topp