Til katte eiere

LillTrille

Glad i forumet
Hei hei;) jeg er en første gangs fødene, så jeg tenker veldig på hvordan man kan sikre barnet mot at pus legger seg oppi senga dem osv.. veit at man kan få nett til barnevogna , men er det noe sånt til seng f.eks... Har jo seff en katt som klarer å åpne dører osv;;) Men er litt menneske sky da...

Har pus og hadde det også når vi fikk førstefødte. Vi har derimot ikke en pus som åpner dører :p Men det er viktig at pus holdes unna sengen. Det eneste jeg kan tenke meg er at du gjerne setter opp noe som sperrer pus fra å åpne døren? Døren må aldri låses når babyen ligger i sengen selvfølgelig så da må du bare være litt kreativ! I vogn bruker man jo nett som du nevner. :)

Pus må forresten ikke få legge seg i deres seng nå, pga fare for smitte av toxoplasmose, så hvis du er vant til at katten kommer seg inn på soverommet deres nå er det lurt å låse døren.

Ingen grunn til hysteri! Man kan ikke bli smittet av Toxoplasmose bare fordi katten ligger i senga deres. Det er større sjans for å bli smittet av frukt og grønnsaker som er dårlig vasket, eller hvis man graver i jorda uten hansker. Det er faktisk flere som blir smittet av dette, enn av katter.
Om katten er av typen som "tar seg litt til rette" kan det være greit å venne den av med å være på soverommet kanskje, så den ikke legger seg i samme seng som barnet.
Vi har en katt som er ganske sky og livredd for barn, så det kommer ikke til å bli noe problem her i huset:-) Den kommer nok til å skygge unna tvillingene våre.

Stella med 2 i magen skrev:
Ingen grunn til hysteri! Man kan ikke bli smittet av Toxoplasmose bare fordi katten ligger i senga deres. Det er større sjans for å bli smittet av frukt og grønnsaker som er dårlig vasket, eller hvis man graver i jorda uten hansker. Det er faktisk flere som blir smittet av dette, enn av katter.
Om katten er av typen som "tar seg litt til rette" kan det være greit å venne den av med å være på soverommet kanskje, så den ikke legger seg i samme seng som barnet.
Vi har en katt som er ganske sky og livredd for barn, så det kommer ikke til å bli noe problem her i huset:-) Den kommer nok til å skygge unna tvillingene våre.

Ingen hysteriske her, MEN selvfølgelig(!) kan du bli smittet av toxoplasmose ved at katten ligger i sengen din. Tenk deg at katten tilbringer 3-4 gode timer på puten din som du senere samme kveld skal grave hodet ditt nedi. Det å si at man ikke kan bli smittet er så gale som det kan bli. Sjansen for å bli smittet grunnet dette er derimot noe man kan diskutere.

Ja det er klart at hvis katten har for vane å sove med rompa oppå puta di, så er nok sjansen tilstede:-) Min katt sover alltid i fotenden, så har ikke tenkt på dette som noen smittekilde. Har tatt blodprøver idag for å teste toxoplasmose, håper jeg er immun:-)

Krysser fingrene for at du er det! ;-)

Satser på det, god helg:-)

Vi har også katt, og hadde to da jeg gikk gravid med første.

Hun sover ofte i senga vår, men hun legger seg aldri rett på lakenet, bare oppå dyna til mannen faktisk :) kjøper bare dynetrekk som har to ulike sider, så deblir aldri snudd :)

Bare man vasker hendene etter å ha kost med katten, etter kontakt med jord og vasker frukt og grønnsaker godt :)

Er ikke så engstelig for å bli smittet av noe av katten, for legen sa det var en veldig liten sjangs for det så lenge man ikke roter i kassa dems ( som de ikke har da) og har god håndhygiene;)

Det som jeg lurte på var om noen hadde noen tips om hvordan å sikre barnesenga;)
Får nok bare låse barnerommet når ungen sover;;) til ungen klarer å dytte bort katten selv;;)

det finnes en sånn netting som ligner på myggnetting til å ha over sprinkelsenger... Litt usikker på hvor du får tak i det, men det er sikkert mulig å google seg frem til..

Jeg har katt selv, og hun har tendenser til å ville ligge litt " rundtomkring" i hele huset, der det er stillest og roligest. Med henne kommer vi nå til å gjøre en stor - innsats på å forklare hvor hun IKKE har lov til å ligge. Mange ser sikkert på meg som stygg, men det skal jeg tåle, men mine metoder blir at hun blir " lempa /kasta/ hivd ut " av senga på en bestemt måte så fort jeg ser hun har lagt seg der. Jeg har også svært god erfaring med vannsprut: en dusjeflaske med rent vann som jeg gir en sprut av om hun ikke gir seg etter etter noen muntlige beskjeder. Har brukt dette når hun har skulla klora på sofa eller klatra på borda, og det har vært svært effektivt.

Så om katten din hopper oppi senga når du ser det, hva med å prøve spruteflaske? Er farligere at katten legger seg oppå babyen når den kommer, enn at den blir skeptisk for ei spruteflaske ( er vertfall min mening).....

sninni skrev:
Jeg har katt selv, og hun har tendenser til å ville ligge litt " rundtomkring" i hele huset, der det er stillest og roligest. Med henne kommer vi nå til å gjøre en stor - innsats på å forklare hvor hun IKKE har lov til å ligge. Mange ser sikkert på meg som stygg, men det skal jeg tåle, men mine metoder blir at hun blir " lempa /kasta/ hivd ut " av senga på en bestemt måte så fort jeg ser hun har lagt seg der. Jeg har også svært god erfaring med vannsprut: en dusjeflaske med rent vann som jeg gir en sprut av om hun ikke gir seg etter etter noen muntlige beskjeder. Har brukt dette når hun har skulla klora på sofa eller klatra på borda, og det har vært svært effektivt.

Så om katten din hopper oppi senga når du ser det, hva med å prøve spruteflaske? Er farligere at katten legger seg oppå babyen når den kommer, enn at den blir skeptisk for ei spruteflaske ( er vertfall min mening).....

Å spurte vann på katten er den beste og mest harmløse måten å være "streng" på, det er jeg helt enig i. Den tar på ingen måte skade av det. ;-)

Sniker fra desember jeg :P
Her fikk katten streng beskjed om at den ikke fikk lov til å ligge i noen av babyens ting. Vogn, lekegrind, babytepper eller senga til babyen. Så hun ble jaget bort hver gang hun prøvde seg. Hun ligger overalt ellers, men ikke på soverommet, badet eller på babyens ting. Hun lærte etter noen uker ;)

Passer meg utmerket! Da slipper jeg å bekymre meg så altfor mye ekle fuglelopper og andre basilusker fra døde dyr.

Katten har kommet med alt fra skjære, røyskatt, rotte større enn henne selv og jordrotter :-S
Herlig med katt kjenner jeg! :P

Og på f.eks babyshop får du kjøpt kattenetting til å ha over sprinkelsenga. Du kan jo også snu på dørhåndtaket, sånn at det peker oppover istedet for vanlig. Da får ikke katten hoppet på håndtaket og åpnet døra.
Er bedre enn å låse døra, for i vill panikk er det ikke sikkert du klarer å låse opp igjen døra.

Vannsprut har jeg brukt før og det var veldig effektivt;) Får sette i gang treningen så fort vi får seng osv i huset;)

Men pus har kunn kommet hjem med en isopor bit , og hun var kjempe stolt ! hehe;) Søt var hun da;)

Back
Topp