Til gravide som vil amme

Anniegirl83

Hestejente til hjerterota :-)
Junibarna 2015
Dette er på ingen måte noen fasit, eller garanti for at det funker. Men jeg vil gjærne tipse om det da det har funket fint for min del (eller så er jeg bare ett naturtalent i amming).
Jeg ble tipset av en arbeidskollega tidlig i svangerskapet om å massere brystvortene regelmessig for å "venne de til" hva som kommer. Mange av oss smører jo inn magen også, så ta med nippelsn i samme slengen! ;-)
Du kan vertfall ikke gjøre noe galt! Jeg brukte ett lite minutt om ikke hver dag, noen ganger i uka, hele svangerskapet. Da Ida kom, smurte jeg med purelan etter hver amming de første 2 døgnene og siden har det ikke vært behov og hun er nå 2 mndr :-) Null ammetrøbbel!
Som sakt, det kan være tilfeldig, men da har jeg iallefall tipset dere om at det kan hjelpe. :-) Lykke til!

Mener du null ammetrøbbel som at det ikke er sårt eller at melka kommer ut? Kanskje dumt spørsmål men jeg har aldri amma før men det er jo planen når lillegutt kommer I november!

Har hørt det kan være lurt å herde brystvortene på forhånd, men når det er sagt har jeg fullammet nesten åtte mnd og gjorde det ikke og her har jeg ikke hatt utfordringer.... Men ba om hjelp på sykehuset for å sjekke teknikken da...

Jeg har hørt det motsatte, at det ikke er lurt å forsøke og herde brystvortene. De kan bare bli mer såre av dette. Veit a søren jeg, fælt var det noen uker i alle fall. :p

Jeg har hørt det motsatte, at det ikke er lurt å forsøke og herde brystvortene. De kan bare bli mer såre av dette. Veit a søren jeg, fælt var det noen uker i alle fall. :p
Det sies at det ikke har noen hensikt å herde dem.

Beste måten å unngå sårhet på, er riktig ammeteknikk.

Riktig ammeteknikk er alfa og omega. Å smøre nippelen er vel ikke akkurat å herde den heller da, sånnsett? Herding burde være litt "røff" behandling, ikke kose-smøre?

Massering/stimulering av brystvortene kan vel føre til rier? Mulig det bare er mot slutten, det vet jeg ikke, men fungerte ihvertfall godt etter at fødselen var igang her.

Selv kjøpte jeg purelan som jeg ikke har brukt, for jeg har ikke merket noe sårhet i det hele tatt. Snuppa er nå 5,5 uke og er veldig flink til å suge:)

Jeg brukte stimulering av brystvortene etter beskjed fra jm under fødselen da riene fikk litt for langt mellomrom etter at pressingen var igang. Men før fødselen vil et vel bare gi kynnere egentlig.

Var akkurat på ammetime sist uke og fikk beskjed at det absolutt ikke ville ha noe positiv effekt om man masserer/herder brystvortene.
I utgangspunktet skal man ikke bli sår, hvis man gjør det bruker babyen feil teknikk og da må man få hjelp til å "starte på nytt" slik at man får inn rett teknikk fortest mulig.
Men om man blir sår kan man selvfølgelig smøre seg.

Her hadde baby riktig sugeteknikk og jeg fikk god hjelp med ammingen. Men fy fader så vondt det var i begynnelsen. Dette har flere av mine venninner også erfart, samt at jordmødrene på føde/barsel sa at de ser det hele tiden. Så å si at amming ikke skal gjøre vondt i starten er en sannhet med modifikasjoner. Brukte mengder med purelan og klippet hull i trøyer så puppene var i friluft. :p Så en dag bare gikk det over. :)

Utdrivningen er vond i begynnelsen, men resten har aldri plaget meg

Tror dette fort kan være tilfeldig og jeg. Alle er forskjellige, og det er også forskjellige råd ute og går ift. herding/ikke herding av niplene... =)

Hadde ikke så mye problemer med sårhet, men det var @&#%$ vondt likevel, pga utdrivningsrefleksen antakelig men kanskje også fordi dette var uvant behandling ;) så mulig det kunne ha hjulpet med smøring for dette. Gikk heldigvis over etter noen uker og ammingen har gått helt fint etterpå :)

Ikke veldig lurt å drive å massere brystvortene under svangerskapet nei. For det første kan det gi kynnere og rier. Jeg har født tidlig en gang og fikk da beskjed om å IKKE røre brystvortene mine da jeg lå inn til observasjon. Man kan også sette igang melkeproduksjonen ved å massere brystene under svangerskapet.

Back
Topp