Til ettertanke!!!

x1xantonie

Andre møte med forumet
Jeg synes denne artikkelen er brennaktuell i dagens samfunn. Heldigvis har vi ulik oppfattning av vad som er best for våre barn men jeg synes det er godt å være hjemme med barna når de er små. Hva synes dere?[:)]

Hva skal vi med barn?
annonse
SELVREALISERING: Det er babyboom i Norge. En kan spørre seg hvorfor.

Simen Tveitereid Frilansjournalist
Lørdag 12.11.2005, 05:40

Det er visst babyboom i Norge. Oslo hadde i 2004 det høyeste fødselstallet siden 1900. En kan spørre seg hvorfor.

Når det å være forelder er en sur plikt, som det gjelder å fri seg mest mulig fra. Når det å være mor anses som mindre viktig enn å sitte i et styre i en mellomstor norsk bedrift. Når lykken er å finne en barnehage med lengst mulig åpningstid.

Å få barn er det mest radikale et menneske kan finne på. Det gjør noe med deg. Med alt fra alkoholkonsumet til dine dypeste tanker. Men idealet i vår tid er å leve som om ingenting var hendt. Karrieren skal klatre videre, man skal ikke slutte på kurset i kick-boksing, man skal være på fest hele natten som før. Helst bør man være klar for en ekspedisjon til Antarktis to måneder etter man har fått barn. Og skrive bok om det etterpå. Eventuelt kan man bli ammende statsråd. Hvorfor ikke?

DET GÅR EN KLAGESANG gjennom denne travle byen, den synges av småbarnsforeldre. De søvnløse, de utslitte, de frustrerte, alltid skulle de vært et annet sted, alltid plages de av dårlig samvittighet. De ser for lite til barna, barna ser for lite til dem, derfor sutrer de, utakknemlige rakkere, sutrer selv om de har barnehageplass, og hjemmet fullt av dyre leker som hardt arbeidende foreldre har anskaffet.

Mange kvinner føler presset om å gjøre karriere så sterkt at de ikke våger å prioritere det viktigste i deres liv: Barnet. Ikke engang i de to-tre første årene. De som ekspertene sier er avgjørende for barnet. Mange skulle gjerne vært hjemme litt lenger, men de synes de må bli marketing director og avdelingssjef i likestillingens navn. Så sitter de på jobben og føler et savn som ligner en sorg. Og når sønnen tar sine første skritt er mamma i et kveldsmøte på Future Innovation og hjelper til i Karita Bekkemellems statistikk.

EN KAN UNDRE SEG: Hvordan er det blitt en sosialistisk kampsak at foreldre skal være minst mulig sammen med barna sine? Hvorfor synes et parti som SV at det viktigste er å holde forbrukersamfunnet i gang? Burde ikke en rødgrønn regjering, som skal være på de svakes side, ta de virkelig svakestes parti? Dem som ingen spør. Barna.

I et intervju med Dagens Næringsliv (22.10) snakker likestillingsminister Karita Bekkemellem om det hun hater mest i denne verden, men som det nå er blitt hennes skjebne å administrere: Kontantstøtten. Hun sier: «Det er helt vanvittig feil at du blir premiert for å ikke bruke en barnehageplass og dermed delta i verdiskapningen ved å jobbe, og premien kan du bruke på sydentur eller nytt kjøkken».

Det viktige er å jobbe. Gjøre karriere. Man bør ikke gi mennesker økonomisk mulighet til å være mer sammen med barna sine, for de løper av sted og kjøper nytt kjøkken for pengene.

For et trist menneskesyn.

Og for en ensidig definisjon av verdiskaping. Er det overhodet ingen verdier i det å tilbringe tid med sine små barn?

JEG HAR IKKE vært i Syden, jeg har ikke kjøpt nytt kjøkken, men jeg har sagt til meg selv at jeg vil jobbe sånn omtrent 50 prosent i et par år. Kontantstøtten reparerer noe av det økonomiske tapet. Det er fint, men det er også temmelig overvurdert hvor mye man trenger. (Bare det man sparer ved å ha tid til å kjøpe seifilet på tilbud, i stedet for ferdigmat på Deli de Luca...)Det er mulig karrieren får seg en knekk, det er mulig jeg ikke bidrar nok til BNP, men jeg gjentar i hvert fall ikke feilen våre fedre gjorde. De angrer jo alle på at de aldri var hjemme.

Nå er det altså mødrenes tur.

Min sønn på 15 måneder går i barnepark. Fire timer utendørs om formiddagen. Så kan jeg jobbe litt, så kan han bryne seg litt på andre unger. Jeg synes fire timer virker lenge nok for en så liten pjokk. Jeg beklager å måtte fortelle det, kjære karrierekvinner, men det er ikke sjelden jeg har hørt toåringene deres stå ved gjerdet, peke ut i lufta og kjempe med gråten:

«Mamma jobbe. Mamma jobbe».

Så lærer de tidlig hva som teller her i livet.

«Mamma kommer snart», pleier vi å svare. Snart, sier vi. Til mennesker uten tidsopplevelse. En løgn også, for mamma kommer ikke snart, men om åtte timer.

BARN I kontantstøttealderen, 1-3 år, har best av å være mye sammen med foreldrene sine. Det er alle eksperter enige om. Ikke bare med foreldrene, men mye. Likevel er flere og flere i barnehage hele dagen. Og flere skal det bli. Over hele landet, spesielt i Oslo, blir nå barneparker lagt ned for å gi plass til barnehager. Parker opptar kommunal tomteplass, de er et hinder på veien mot det hellige målet: Full barnehagedekning. Foreldre som har hatt barn både i parker og barnehager mener at parkbarn har bedre grovmotorikk, blir sjeldnere syke og er bedre til å aktivisere seg selv. Men, hvem bryr seg om sånt?

Parker er et ineffektivt ledd i det moderne samfunnshjulet. Komme klokken ti, gå hjem klokken to, hva er det for slags tull? Barn skal gå i barnehager. Det gagner likestillingen. Og den økonomiske veksten. Men er det et fremskritt for menneskeheten? Er vi ikke snarere tilbake i industrialiseringens tidlige fase? Da familiene var så dårlig stilt at begge foreldrene måtte arbeide så hardt at ingen av dem kunne ta seg av barna. Nå er det ikke fattigdommen som tvinger oss, men rikdommen. Den må opprettholdes. Det kan bare skje ved at begge foreldrene jobber full tid.

MEN HVA BLIR RESULTATET av at vi tenker mer på oss selv enn barna? Hva skjer når tidsklemme-generasjonen, karrierediktaturets likestilte sønner og døtre, en dag blir voksne mennesker? Som det ikke lenger nytter å plassere i statlige institusjoner åtte timer hver dag? Ingen vet, dette er et nytt kapittel i velstandsutviklingens historie. Et eksperiment. Men vi kan vel se tendenser blant dagens barn. Økningen av psykiske problemer, av allergi, av fedme. Et begrep som «stress» er blitt naturlig å bruke om unger. Den nokså nye diagnosen ADHD brer om seg.

Å realisere seg selv og samtidig ivareta småbarns behov er et moderne, uløselig dilemma i de fleste familier. Det ville hjulpet hvis også feminister kunne forstå dette.

«Når kommer vi dit at en statsråd kan føde og være tilbake på jobb etter to måneder?» spurte programlederen i Ukeslutt 22/10. Han håpet kanskje å provosere, med noe helt utenkelig. «Spørsmålet er om vi noen gang kommer dit», svarte Ingunn Yssen alvorlig.

Hun skulle ønske man sluttet å dyrke morsollen, sluttet å bruke begreper som ammetåke. «Det er veldig, veldig uheldig at vi ser på kvinnen som annerledes», sa Yssen i Ukeslutt.

Kan vi ikke få polakker til å føde barna våre?

Mye bra her! Blir så provosert av at man bør komme fortest mulig ut i jobb igen...[:'(]

Men er det noen aom kan forklare meg hva kontantstøtten innebærer? Klarer aldri å få det helt inn!

Veldig bra at du drar fram denne artikkelen, antonie!

Vi som ØNSKER å gå hjemme med barna og oppdra dem selv blir ofte sett ned på av både politikere og andre mødre.. [:'(]
Selv har jeg planer om å være så mye sammen med barna som jeg kan få til.. om det så må bety at jeg må skaffe meg en karriære som dagmamma eller noe for å få økonomi til å handle på prix og rema..

Det er jammen MYE vi egentlig IKKE trenger av alt det vi bruker penger på i dag, og jeg tror det er mye vi kunne klare oss uten -uten at det går ut over livskvalitet på noen måte [8|]

utrolig bra skrevet..

Enig med deg ~Fiorelina~..
Om eg får mulighet til det, har eg lyst å vera heima med ungane...!

En tankevekker for mange det der. Men det er ikke alle som går ut i jobb som gjør det pga karriere, men fordi de MÅ. Det blir også ofte glemt.

Var hjemme med Nicholas til han var 3 1/2 år og er overlykkelig for å ha gjort det. Men dessverre gikk det veldig utover økonomien. Denne gangen har jeg ikke mulighet for å gå hjemme utover permisjons tiden om jeg prøvde aldri så mye, har omtrent ikke råd til å gå på 80% lønn i et år engang, og da kan jeg heller ikke klare meg på 4600 kr (inkludert barnetrygd) i mnd heller.

TULLMUSA: Kontantstøtten er på kr 3600 som barn får fra de fyller 1 år og frem til 3 år. Det får du kun hvis barnet ikke går i barnehage eller en privat barnehage med kommunal støtte. Går barnet 50 % i barnehagen blir kontantstøtten redusert tilsvarende.

Veldig bra artikkel.
Jeg er så heldig at jeg får være hjemme med Thea frem til hun blir tre, synes så utrolig synd på de som MÅ ut i jobb, men vil være hjemme, og så må sende barna i barnehage.

Kunne ikke brydd meg mindre om noen ser ned på meg fordi jeg velger å oppdra jenten min, og være hjemme med henne. Det viktigste er at vi får være sammen

veldig bra artikkel!!
kunne mer en gjærne ha øsnket å gått hjemme lengre med barna, men p.g.a økonomien så lar det seg ikke gjøre.

Det var en bra artikkel ja.... Er jo mye sant der, desverre.

Samfunnet er så utrolig teit i dag, for hvem vil vel ikke være hjemme med barna sine??? Det jeg ønsker mest er jo å se de vokse opp, få med meg det første ordet og første skrittet. Men kan jeg det?? Nei.... For økonomien her i huset sier at jeg må ut i jobb igjen. Siden vi har full jobb begge to så er det jo de summene vi har rettet oss etter ganske lenge nå. Også skal jeg plutselig sitte igjen med usle 3500 (eller hva det er) i kontantstøtte??? Er bare en femdel av lønna mi det, så sier seg selv at det ikke går. Enda så ønsker politikerne at vi skal være hjemme så lenge vi kan. Det har ikke noe med karriære å gjøre for meg, rett og slett KUN penger som gjør at jeg MÅ ut i jobb så altfor tidlig. Og det mener jeg er politikerne sin skyld....![:@]

Så våre barn blir blant de som må stå og rope etter mamma..... Heldigvis jobber jeg bare noen hundre meter unna barnehagen - hvis det skulle være noe. For barna jeg får vil alltid være første prioritet.... Selv om vi må ha de i barnehage fra tidlig alder.

Og jeg trur det er mange som har det sånn som oss....[8|]

[:)]Takk for tilbakemeldingene! Å debattere over hva som er rett eller galt kan diskuteres i det uendelige. Jeg har søkt om et års omsorgspermisjon etter at fødselspermisjonen går ut og har fått mange bra og underlige kommentarer. Det første man får høre er om man har råd til å være hjemme.... Klart det er viktig å kunne få ekonomien til å gå rundt , men å sette seg ned å regne litt på forbruket man har så var det ikke vanskelig å skjønne hvor man kunne spare penger.
Hvis jeg hadde tatt opp stort lån og kjøpt meg en fin bil, ja da hadde vel ingen spurt meg om jeg hadde råd til den. Kanskje jeg tar opp et lite lån for å være hjemme med mitt barn... Tid koster penger i vårt samfunn!!
Takk til deg som har tid til å lese det jeg skriver og takk for superfine innlegg!!
Til alle mammaer... Ungen din er heldig som har deg!!![:)][:)][:)]

[:D]Dytter denne jeg

kjenner meg heldigvis ikke igjen i det som ble skrevet:) i dag tok vi med oss vesla, hundene og primusen, suppe, grønnsaker og pølser, og gikk til skogen og laget mat der:) var så koselig. kunne ikke tenkt meg å være NOE annet sted på jord enn akkurat der:) fest er det særs lite av. koser meg mye heller i sandkassen med vesla:)

men synd at ikke alle føler det sånn..
veldig bra artikkel, men føler jo at alle blir skjært litt under samme kam da[&:]

Fantastisk artikkel[:)]
Er glad jeg hadde muligehet til å gå hjemme med tulla til hun var 1,5 år . Og siden har henne 6,5 timer i barnehage , 3 dager i uken ( avlastning pga depersjon ).
Men nå hadde vi råd til det da, siden samboer jobber i nordsjøen.

Skulle ønske flere tok slike saker alvorlig!!![&o]
Kanskje det er derfor det er så mye hysteri angående det å være en perfekt mamma, fordi de ser barna for lite [:-].

Med nestemann  skal jeg være hjemme hvertfall 2 år!!!

Fantastisk bra skrevet!!!!

Fantastisk godt skrevet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Småbarnstiden får man aldri igjen, så den må man nyte når man har den rundt seg!!!
Jobbe kan man alltids gjøre når ungene er eldre....

ORIGINAL: snuppa80

Det var en bra artikkel ja.... Er jo mye sant der, desverre.

Samfunnet er så utrolig teit i dag, for hvem vil vel ikke være hjemme med barna sine??? Det jeg ønsker mest er jo å se de vokse opp, få med meg det første ordet og første skrittet. Men kan jeg det?? Nei.... For økonomien her i huset sier at jeg må ut i jobb igjen. Siden vi har full jobb begge to så er det jo de summene vi har rettet oss etter ganske lenge nå. Også skal jeg plutselig sitte igjen med usle 3500 (eller hva det er) i kontantstøtte??? Er bare en femdel av lønna mi det, så sier seg selv at det ikke går. Enda så ønsker politikerne at vi skal være hjemme så lenge vi kan. Det har ikke noe med karriære å gjøre for meg, rett og slett KUN penger som gjør at jeg MÅ ut i jobb så altfor tidlig. Og det mener jeg er politikerne sin skyld....![:@]

Så våre barn blir blant de som må stå og rope etter mamma..... Heldigvis jobber jeg bare noen hundre meter unna barnehagen - hvis det skulle være noe. For barna jeg får vil alltid være første prioritet.... Selv om vi må ha de i barnehage fra tidlig alder.

Og jeg trur det er mange som har det sånn som oss....[8|]

Samme her.. Eneste er at sønnen min skal til mammaen min i steden for barnehage..

Back
Topp