Til du som er sykemeldt

Sjokkabolla

Forelsket i forumet
Hei :)

hvor mye er du sykemeldt?
hva er du sykemeldt for?
hvis du er sykemeldt for bekkenløsning, hvordan er din bekkenløsning?
synes du det ble bedre da du ble sykemeldt?

Høres ut som jeg driver spørreundersøkelse, men synes liksom det er lettere å leve med meg selv hvis jeg ser at andre blir sykemeldt og at det er greit å bli sykemeldt selv om man " bare er gravid".. Vurderer tilbudet fra legen sterkt nå... Fysio. sa det til meg i dag, at nå er det på tide å trappe ned. Så nå er de 2 mot 1. Hihi...

Jeg begynte som 30 % sykemeldt pga at jeg har belastende jobb men studerer også og klarte å gå på skolen men så ble det for mye det også så nå har jeg vært 100 % sykemeldt siden begynnelsen av april.

hva er du sykemeldt for?

Først ble jeg sykemeldt for lavt blodtrykk, blodtrykksfall, kvalme og utmattet. Nå har det vært bekkenet som streiker og i dag hadde jeg tegn til svangerskapsforgifning så det ene overtar for det andre. Er nå sykemeldt frem til permisjonstart.

Jeg har bekkenløsning med gangsperre. Dvs at smertene sitter foran og i symfysen hvor jeg har problemer med å gå til postkassen. Sliter med å klare å snu meg selv i sengen osv.

Nei men så har jeg 2 stk hjemme hvorav 1 er bare 14 måneder så det er tungt i tillegg til bekkenet. Trenger all den hvilen jeg kan få. Bekkenet blir behandlet av fysio uten særlig hell og det eneste som ordentlig fungerer er å variere mye på stilling osv gjennom dagen.

Vært sjukemeldt siden uke 3 pga de kan ikkje tilrettelegge på jobb, fikk bekkenlåsning i uke 23 så hadde blitt sjukemeldt derfra uansett :) mitt bekken e bedre når eg e heime og kan ta det med ro enn hvis eg stresse og går mye hvertfall :)

Hei :)

80% nå (gått fra 40 til 50 til 80 % sykmeldt, og fra ette pinse blir det mye sannsynlig 100% siste 3 ukene fram til perm)

hva er du sykemeldt for?
Bekkenplager, i hovedsak låsninger, samt migrene med synsforstyrrelser og dårlig søvn. Da jeg var 40 og 50%, kun bekkenet som årsak, men de andre tinga har gjort at jeg måtte redusere ytterligere.

Hovedsak låsninger. Men: så fort jeg "gjør noe" rett og slett, så har jeg vondt ut dagen, i ulik grad, men ofte da problemer med gange, stå, gjøre enkle ting.

Mye bedre. Hvile er virkelig oppskriften på bedre hverdager her. Både på bekkenet og migrenen. Og humøret (var nok på grensen til depressiv pga alle smertene før jeg trappet ned).

Høres ut som jeg driver spørreundersøkelse, men synes liksom det er lettere å leve med meg selv hvis jeg ser at andre blir sykemeldt og at det er greit å bli sykemeldt selv om man " bare er gravid".. Vurderer tilbudet fra legen sterkt nå... Fysio. sa det til meg i dag, at nå er det på tide å trappe ned. Så nå er de 2 mot 1. Hihi...

Enig i at det er vanskelig å redusere. Jeg har grått mange tårer pga det. Ikke noen mestringsfølelse å ikke klare å jobbe. Men her må bare helsa prioriteres. Det funka ikke :-/ Lykke til med valget ditt :-)

Svara mine står mellom ditt... Det ble grå skrift på det...

Flott jenter! Så flinke dere er til å ta vare på dere selv om babyen. Kjenner godt igjen bekkensmerter med gangsperre. Trodde jo dette bare var meg som faktisk hadde gangsperre jeg da... Hihi, ikkje at det var bekkenet sin feil. Er så vondt av og til der jeg stabber meg fremover. føler meg som en dame på 105 år!! I tillegg er det noe i halebeinet som også stråler nedover foten.. Akkurat litt sånn isjas lignende.
Bekkenet er noe herk altså!!
i tillegg kommer jo alt det andre.. lavt blodtrykk, lite jern, lavt stoff skifte, lavt B12, ja,., i grunn så er alt lavt.. Inkludert energi, humør, Osv.
Ikke så ideelt med 2 små gutter som krever sitt hjemme. Derav en av dem blir utgredd på BUP om dagen.. Ja, mye greier.. Kjenner jeg teller på fingrene etter unnskyldninger for å holde ut.

Jobber 50 % nå... men vet at i løpet av uka eller neste uke så,blir eg 100 % sykemeldt. Eg sliter med et skikkelig stivt og vondt bekken, vanskelig å ligge i det hele tatt, noe som gjør nettene lange og vonde. Av å sitte får eg ondt i halebeinet og midt i ryggen, så eg må konstant endre stillinger..
Har også noen ekstremt vonde hæler, noe som igjen gir meg jysla vondt når eg skal stå og gå..

Hørres ut som eg ikke kan gjøre noen ting :P Men å ligge i toseteren, hvor hodet er litt hevet og beina liggger over det andre armlenet, då har eg det godt :)

Jobber 50 % nå... men vet at i løpet av uka eller neste uke så,blir eg 100 % sykemeldt. Eg sliter med et skikkelig stivt og vondt bekken, vanskelig å ligge i det hele tatt, noe som gjør nettene lange og vonde. Av å sitte får eg ondt i halebeinet og midt i ryggen, så eg må konstant endre stillinger..
Har også noen ekstremt vonde hæler, noe som igjen gir meg jysla vondt når eg skal stå og gå..

Hørres ut som eg ikke kan gjøre noen ting :p Men å ligge i toseteren, hvor hodet er litt hevet og beina liggger over det andre armlenet, då har eg det godt :)

Hehe... Ja. vet hva du mener... :)

I april/mai var jeg 100% sykmeldt fordi jeg var så svimmel og hadde sterk hodepine, pga for lite jern og lavt blodtrykk. Så ble jeg bedre og bekkenet(lymfe området) begynte å gi meg utfordringer. Legen mente det var isjas, men det tror jeg ikke. Jeg har aldri vært sykmeldt før så det var en prosess å gå igjennom, men tenker slik som så at kroppen min kommer først :) nå er jeg 50% sykmeldt i en mnd, jobber kortere dager. Det skal nok fungere fint :) jobber som pedagogisk leder i en barnehage forresten:)

100 %

hva er du sykemeldt for?
For høyrisikosvangerskap, hadde SF i de to andre svangerskapene.. For en tid tilbake hadde jeg høyt blodtrykk, lavt blodsukker og lav blodprosent...så jeg var helt utslitt..

Jeg har en form for bekkenløsning også.. værst i korsryggen og i hoftebena... Noen ganger "svikter" det ene benet når jeg går..

synes du det ble bedre da du ble sykemeldt? Ja.. kan styre dagene selv og ta det rolig.. Så formen min er bedre og ryggen blir lite belastet.. Jobber i barnehage...så der hadde det vært helt umulig å prøve å ta det med ro..

Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for sykmelding uansett årsak!!! Vi skal lytte til kroppen...det fikk jeg streng beskjed om av legen min..

Jeg er 100% sykemeldt og har vært det siden uke 28. Før det var jeg 40% sykemeldt i noen uker. Bekkenløsning er årsaken til sykemeldingen. Jeg kan ikke sitte, eller stå mer enn korte stunder av gangen, og det gjør det vanskelig å jobbe på kontor :(

Min bekkenløsning sitter mest foran i symfysen, men når jeg sitter i en kort periode, så forplanter det seg til rygg og hofter også. Da sliter jeg med å reise meg opp og må støtte meg for å gå. Hvis jeg står over en liten periode, så føles det som om det begynner å brenne i symfysen.

Det ble litt lettere å håndtere hverdagene da jeg ble sykemeldt, selv om smertene og symptomene fortsatt er der. Jeg trenger ikke å presse meg på samme måten som når jeg var i jobb, derfor kommer også smertene sjeldnere. Jeg kan oftere legge meg ned, sitte stablet opp med puter, variere mer osv.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener med at det føles som et nederlag å måtte sykemeldes, for sånn følte jeg det også, men jeg ser nå at det var helt nødvendig. Tenk på deg selv og babyen! Det kommer en tid etter fødselen også, hvor du må ha overskudd til å ta deg av babyen, og helst en kropp som har klart å hente seg inn igjen. Jo lenger du presser bekkenet ditt, jo lenger tid kan det ta før det blir helt bra igjen også.

70% sykemeldt pga bekkenløsning. Har store smerter både bak og foran i symfysen pluss gangvansker:( nei kan ikke si det har blitt bedre. Har jo vare blitt verre utover svangerskapet. Ble tidlig 20% sykemeldt å så har det bare blitt mer og mer ettersom jeg blir verre. Hatt det side uke 4 og i de to første svangerskapene. Blir nok 100% når mai er over. Da orker jeg rett og slett ikke mer. Kun meg som syns jeg bør jobbe 30% nå. Men er viktig å lytte til kroppen. Jeg lyttet ikke med nr en og kunne nesten ikke gå på slutten, fikk betennelse i symfysen og sleit leeenge etterpå:( helt til jeg hadde født nr to egentlig. Så burde ha lært nå;)

Jeg er sykemeldt 50%, i første omgang ut neste uke, men jeg tror jeg kommer til å få den forlenget. Legen oppga bekkenløsning som årsak, jeg har smerter i bekken/hofter/rygg/halebein i tillegg til at full jobb gjorde meg veldig sliten og stresset. Jeg sover også dårlig om natten, og er tidvis ganske svimmel, men det rakk jeg ikke å nevne for legen før han skrev ut sykemeldingen. Jeg kjenner at det hjelper å ha kortere dager, nå greier jeg å gå til bussen etter jobb igjen, noe jeg slet med etter full dag. Det er mindre vondt, og jeg føler meg ikke riktig så sliten, så jeg håper jeg kan fortsette i 50% fram til permisjonsstart. Jeg hadde veldig dårlig samvittighet da jeg innså at jeg var nødt til å redusere jobbingen, men det er faktisk viktigere å ta vare på seg selv og den lille i magen.

Jeg begynte med 100 % sykemelding 1 uke pga ryggen samt trykk i mellomgulvet som legen mente var stressrelatert. Så gikk jeg over til 50 % i 2 uker. Ble så sykemeldt 25 % 1 mnd pga ryggen og formen generelt, legen ville ikke at jeg skulle jobbe fullt. Nå er jeg tilbake i 50 % sykemelding 1 mnd samt treningsforbud pga påbegynnende rier for noen dager siden. Legene er litt beskymret for meg sa jeg har et litt risikosvangerskap, så selv om jeg føler meg fin i formen når en ser bort fra mye kynnere og vond rygg hvis jeg sitter for mye får jeg ikke jobbe mer. Jeg syns det er litt kjedelig at jeg ikke kan trene og jobbe mer enn 50 %, men det er viktig å høre på ekspertene. Så får stoltheten bare skyves litt til siden.

Jeg er 100% sykemeldt pga. bekkebløsning og lavt blodtrykk. Ble sykemeldt i uke 15 og kommer til være sykemeldt frem til permisjonsstart.

Jeg har en fysisk krevende jobb med mye tunge løft (15-20kg), samt mye gåing på hardt underlag noe som tok knekken på bekkenet. Jeg fungerer veldig bra når jeg får styre dagene i mitt tempo, noe som innebærer mye turer i terrenget samt mye sitting i sofaen. Fryktelig kjedelig, men jeg får veldig vondt dersom jeg belaster feil, f.eks. kan en tur på butikken føre til et døgn med smerter.

Heldigvis bare to måneder igjen nå :)

Så har jeg kastet inn losset også! Er sykemeldt 30% fram til permisjonsstart. Pga bekkensmerter. Nå skal det bli kortere arb. dager så jeg får hjem å hvile litt før fam. stormer ned dørene. Det har jeg troen på skal bli bra!! Takk for at dere hjalp meg å ta det kjipe skrittet!! Litt blandede følelser, men som flere sier her; det viktigste er å tenke på meg selv og babyen akkuratt nå.

Det var sikkert et lurt valg :) Kortere dager hjelper nok sikkert mye på formen!! Lurer på å redusere litt selv nå når mai er over og det er ingen ekstra fridager.. Selv om det da bare er 3 uker igjen til permisjon.

Back
Topp