Til dere som tilhører riksen

hero

Venter et februarmirakel <3
Februarlykke 2015
Er dere med på det forskningsprosjektet som holder på?

Når jeg skal ta ut egg så skal de også suge ut den væsken som ligger der å som de skal bruke til forskning. Så skal jeg ta en ekstra blodprøve også ifm uttak

Ja jeg skal være med. I brevet står det: Ved egguthengtingen punktereseggsekkene,innholdetsuges ut og undersøke i etmikroskop for å se etter evetuelleeggceller. Eggcellene plukkes ut og befruktes, men resten av mvæsken fra eggsekkene har ingen viderenyttei behandlinge og destrueres derfor. Imidlertid inneholder denne væsken celler som er svært interessate, og vi ber derfor om ditt samtykke til å bruke follikkelvæsken i medisinsk foskning. Vi ber deg også om en tillatelse til å ta en blodprøve av deg ved egguthenting.

Hva innebærer studien?
Follikkelvæsken er en kilde til granulosacellene som stammer fra eggstokkene. Disse cellene danner et hormon som er nødvendig for å opprettholde det tidlige svangerskapet, og videreforskningpå disse cellene kan hjelpe oss til å forstå betydningen av disse cellennes egenskaper. Forskningen innbærere at granuloncellr fra eggsekkene og hvite blodceller fra blodprøven, dyrkes videre utenfor kroppen og undersøkes ved ulike laboratoriemetoder. Personopplysninger  registreres ikke, men vi noterer årsaken til barnløsheten og behandlingsresultatet.

MUlig fordelere og ulemper

Å gi bort follikkelvæsken og en blodprøve til forskning foranderer ikke din behandling. Forskningen innebærer ingen risiko for deg eller dine egg. Den gir heller ingen direkte fprdeler  til deg, men du kan være med på å bidra til kunnskap som kan lede forbedringer av behandlingen..

Jeg også skal være med. Har signert papirene allerede

Back
Topp