Til dere som strikker (om vogntepper)

afrodite96

Betatt av forumet
Til dere som strikker vogntepper med mønster i forskjellige farger: Baksiden blir jo ganske rotete med hengende tråder og slikt. Syr dere alltid på ett stoff bakpå eller noe? Jeg holder på å strikke ett vognteppe i IGLO garn fra Europris (Ett ganske tykt ett). Teppet er off white bortsett fra på enden mot kalesjen så skal den ha en marine bord med off-white hjerter i. Baksiden av denne borden blir naturlig nok ganske rotete. Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre med baksiden når jeg er ferdig å strikke.

vanligvis blir det nok sydd på i maske sting etter på teppet er ferdig ville jeg trodd... (hjertene altså)
siden det er så lite mønster på.

Hmm.. Jeg ville strikket det, jeg syns det er finest. Og om man ikke klipper trådene hver gang, så blir det ikke så rotete, det blir bare en vrange, liksom.
Vanskelig å forklare, men når jeg strikker sånt, så tar jeg alltid med meg tråden..
Og de andre trådene fester jeg i samme retning som jeg har strikket, så det syns ikke at jeg har festet de.

ORIGINAL: Civena

vanligvis blir det nok sydd på i maske sting etter på teppet er ferdig ville jeg trodd... (hjertene altså)
siden det er så lite mønster på.

Hmmm...hvordan gjør man dette? Finnes det noen oppskrift på nett?

ORIGINAL: Pijah

Hmm.. Jeg ville strikket det, jeg syns det er finest. Og om man ikke klipper trådene hver gang, så blir det ikke så rotete, det blir bare en vrange, liksom.
Vanskelig å forklare, men når jeg strikker sånt, så tar jeg alltid med meg tråden..
Og de andre trådene fester jeg i samme retning som jeg har strikket, så det syns ikke at jeg har festet de.

Jeg drar med meg tråden fra hjerte til hjerte, og på tuppen av hjertet (starten nede) vil det da gjerne bli 10-15 cm mellomrom. Dermed ganske lange tråder som trekkes fra ett hjerte til ett hjerte. (Som på denne videoen, bare at det blir enda større avstand mellom maskenen i mønster: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=136&sort=2&thumbnails=on&undercategoryid=4&page=1 . Som på første linja. Videre vrir og vender dem trådene seg i mellom som jeg ikke helt forstår hmm....er ikke så veldig avansert strikker :) ) Det er disse jeg synes er litt rotete i forhold til vanlig bakside på vrangstrikk eller rettstrikk. Ikke helt sikker på om jeg skjønner hvordan du gjør det?

du kan bare ta å google "maske sting" . så kommer det frem bilder og forklaringer.
du skal vertfall sy i maskene,slik at det ikke ser ut som det er sydd,ser ut som det er strikka inn.
synest vertfall det er enklere,og blir ikkje stramt,ugjevnt og rotete[;)] (siden arbeidet strikkes att og fram)
(viss det skal strikkes,måå du tvinne tråden med deg etter feks hver tredje maske som er strikket for å slippe lange store løse tråder bak,viss du skjønner hva jeg mener? men det er uansett en go regel å ha med seg når en strikker fler farget..[:)])

Back
Topp