Til dere som nå vurderer slankeoperasjon

Sicily

Forumet er livet
Håper dere vet dette, men slankeoperasjon er faktisk ingen enkel utvei. Selv om det har gått bra med de fleste av oss her inne som har gjort det, og vi er fornøyde så betyr ikke det at vi har det problemfritt eller at det er enkelt å slanke seg på denne måten. Anbefaler dere å lese og lære så mye som mulig om de ulike inngrepene, mulige komplikasjoner og ikke minst; om livet etterpå før dere bestemmer dere. Ligger masse informasjon på nettet både om fordeler og bakdeler. Vektoperasjon.no er en bra side med mye informasjon.

Cassandra smartrompe skrev:
Jepp. Det burde ikke være en lett avgjørelse, for noen.

Enig.
Nå har ikke jeg behovet for slankeoperasjon, så jeg har ingen mulighet for å uttale meg.
Men jeg har forstått at man må leve ganske "strengt" etterpå. Spise så så mye/lite, spise til faste tider. Ta en masse piller resten av livet.

Trine Tanga skrev:

Cassandra smartrompe skrev:
Jepp. Det burde ikke være en lett avgjørelse, for noen.

Enig.
Nå har ikke jeg behovet for slankeoperasjon, så jeg har ingen mulighet for å uttale meg.
Men jeg har forstått at man må leve ganske "strengt" etterpå. Spise så så mye/lite, spise til faste tider. Ta en masse piller resten av livet.

Nja, det med masse piller va litt overdrevet. Jeg tar 5 tabletter daglig med ulike viamintilskudd. :P Men jeg må gjøre det hver dag resten av livet, ja. Og tar B12 sprøyte hver 3.mnd eller oftere. Resten av livet det og. Grunnen til at det med spisingen er så strengt, er jo at man er nødt til å legge inn faste rutiner for å få i seg nok mat. Jeg kan fort gå en hel dag uten mat fordi jeg ikke føler sult dersom jeg ikke passer på, MEN, det straffer seg grundig. For ikke å glemme at man ikke kan spise hva man vil etterpå. De færreste kan det. Mange går gjennom sorgprosesser etter operasjonen når de skjønner hva de har ofret.

Har ikke tatt eller planer om å ta men kan aldri forestille meg at det er en enkel utvei nei.

Har også hørt at mange som har tatt de operasjonene har endt opp med å erstatte maten med f.eks alkohol...det gjelder da de som har brukt maten som trøst eller lignende, tar man ikke tak i problemet blir trangen til mat overført til noe annet osv mente de på Oprah 

Jeg innrømmer gledelig at jeg var en av de som trodde at når man slankeoperert var det bare å lene seg tilbake på sofaen og la operasjonen gjøre jobben. Vel, det er bullcrap og litt til. Man må legge om livsstilen TOTALT og ordene "kose seg" må få en helt ny mening som ikke inneholder mat. For å unngå muskeltap etter operasjonen skal man trene relativt ofte, og siden magesekken nå er så liten må man prioritere når man spiser. Protein, protein, protein.

Man har "effekt" av operasjonen i gjennomsnittlig halvannet år, den tiden skal man bruke til å jobbe hardt både psykisk og fysisk for å få på plass gode vaner når det gjelder trening og mat. 

Og dette med at man aldri kan skeie ut noe særlig uten å bli skamdårlig, du kan aldri spise deg så mett at du må åpne buksa osv. Man skal tenke nøye igjennom om dette er det rette valget. Mange som tar det er nok ikke helt klar over hva som venter og får seg en skikkelig kalddusj når det hele begynner å sette igang. 

Så nei, det er absolutt ikke noen enkel utvei. Det er den siste utvei.

Rebecca85 skrev:
Har ikke tatt eller planer om å ta men kan aldri forestille meg at det er en enkel utvei nei.

Har også hørt at mange som har tatt de operasjonene har endt opp med å erstatte maten med f.eks alkohol...det gjelder da de som har brukt maten som trøst eller lignende, tar man ikke tak i problemet blir trangen til mat overført til noe annet osv mente de på Oprah 

Ja, det gjelder jo hovedsakelig enten de som har vært matmisbrukere som erstatter mat med alkohol, eller de som går på en alvorlig smell når de innser at de ikke blir rike, vakre kjendiser bare de blir slanke eller at alle livets problemer på magisk vis vil løse seg. Og det fins de som får så mye plager etter operasjonen at de synker ned i alkohol eller stoffmisbruk eller rett og slett tar livet sitt. Man bør ha et godt støtteapparat rundt seg og vite hva man går til.

Sicily skrev:

Rebecca85 skrev:

Ja, det gjelder jo hovedsakelig enten de som har vært matmisbrukere som erstatter mat med alkohol, eller de som går på en alvorlig smell når de innser at de ikke blir rike, vakre kjendiser bare de blir slanke eller at alle livets problemer på magisk vis vil løse seg. Og det fins de som får så mye plager etter operasjonen at de synker ned i alkohol eller stoffmisbruk eller rett og slett tar livet sitt. Man bør ha et godt støtteapparat rundt seg og vite hva man går til.

Tror jeg holder meg til gåturene mine og håper jeg slipper en sånn operasjon! Høres faktisk mye tøffere ut enn en vanlig "slankekur"..

Dere må vel igjennom endel timer samtale og før og etter? dere får innvilget operasjon? 

jentungen79 skrev:
Dere må vel igjennom endel timer samtale og før og etter? dere får innvilget operasjon? 

Nei. I det offentlige i Norge er det "operasjonskurs", men jeg forstår ikke hva de lærer der, for de fleste jeg vet om som er operert offentlig vet jo ikke en dritt om hva de skal gjøre når de først er operert. Det er ingen slike krav hvis man tar det privat.

Valpolicella skrev:
Så bra du tar opp dette her, for det er slett ingen enkel løsning nei. Mange tror det er bare snipp snipp, vent i 6 mnd også er de tynne resten av livet uten noe problemer.
Det er mye man skal tenke på før man tar en slik operasjon, og livet etterpå blir ikke som før.
Det er en grunn til at det er så strenge kriterier på denne operasjonen, og at man må gå på kurs før man kan bli operert (hvertfall i det offentlige).
Her er en artikkel som er verdt å lese: http://nhi.no/livsstil-og-helse/fedmekirurgi-ingen-enkel-losning-35225.html

Og det er også fare for komplikasjoner etter denne operasjonen, både fysisk og psykisk. Mange som har blitt overvektige, har blitt det nettopp fordi de har brukt man som "trøst". etter operasjonen får de ikke bruke mat som trøst lenger, og finner derfor andre måter å "trøste" seg med, som kan være minst like usunne som overspising.

Det kan også være vondt å kjenne på at du får mye mer positiv oppmerksomhet etter at du har blitt slank enn du hadde før, at du før ikke var bra nok fordi du ikke var slank.

Jeg skjønner jo at det er godt ment, men det svir litt likevel at jeg ikke var bra nok før, for jeg var jo fortsatt den samme personen? Får mange "komplimenter" av typen "Oj, så pen du har blitt!" Blitt? Så kjenner meg litt igjen der, ja.. Og folk som aldri la merke til meg før vil plutselig snakke med meg og bli kjent med meg..

Sicily skrev:

jentungen79 skrev:

Nei. I det offentlige i Norge er det "operasjonskurs", men jeg forstår ikke hva de lærer der, for de fleste jeg vet om som er operert offentlig vet jo ikke en dritt om hva de skal gjøre når de først er operert. Det er ingen slike krav hvis man tar det privat.

Ok, bare veit om ei som ble operert på onsdag som har gtt til samtaler i 1 år før hun fikk gjennomføre operasjonen. Tatt for seg det psykiske så vel som det somatiske før under og etter operasjon. Trodde dete var rutiner både i det offentlige såvel som det private. Veit iallefall ho har hatt veldig nytte av det. 

jentungen79 skrev:

Sicily skrev:

jentungen79 skrev:

Ok, bare veit om ei som ble operert på onsdag som har gtt til samtaler i 1 år før hun fikk gjennomføre operasjonen. Tatt for seg det psykiske så vel som det somatiske før under og etter operasjon. Trodde dete var rutiner både i det offentlige såvel som det private. Veit iallefall ho har hatt veldig nytte av det. 

Det har hun sikkert. Så vidt jeg har forstått er det valgfritt om man vil gå til psykolog i ventetiden.

Sicily skrev:

Valpolicella skrev:
Så bra du tar opp dette her, for det er slett ingen enkel løsning nei. Mange tror det er bare snipp snipp, vent i 6 mnd også er de tynne resten av livet uten noe problemer.
Det er mye man skal tenke på før man tar en slik operasjon, og livet etterpå blir ikke som før.
Det er en grunn til at det er så strenge kriterier på denne operasjonen, og at man må gå på kurs før man kan bli operert (hvertfall i det offentlige).
Her er en artikkel som er verdt å lese: http://nhi.no/livsstil-og-helse/fedmekirurgi-ingen-enkel-losning-35225.html

Og det er også fare for komplikasjoner etter denne operasjonen, både fysisk og psykisk. Mange som har blitt overvektige, har blitt det nettopp fordi de har brukt man som "trøst". etter operasjonen får de ikke bruke mat som trøst lenger, og finner derfor andre måter å "trøste" seg med, som kan være minst like usunne som overspising.

Det kan også være vondt å kjenne på at du får mye mer positiv oppmerksomhet etter at du har blitt slank enn du hadde før, at du før ikke var bra nok fordi du ikke var slank.

Jeg skjønner jo at det er godt ment, men det svir litt likevel at jeg ikke var bra nok før, for jeg var jo fortsatt den samme personen? Får mange "komplimenter" av typen "Oj, så pen du har blitt!" Blitt? Så kjenner meg litt igjen der, ja.. Og folk som aldri la merke til meg før vil plutselig snakke med meg og bli kjent med meg..

vennen du har alltids vært pen uansett
men så stor forskjell sist du var her.
Jeg er bare glad jeg slipper å tenke i de baner og priser meg lykkelig men skjønner virkelig valget ditt.

nemi.marselia skrev:

Sicily skrev:

Valpolicella skrev:

vennen du har alltids vært pen uansett
men så stor forskjell sist du var her.
Jeg er bare glad jeg slipper å tenke i de baner og priser meg lykkelig men skjønner virkelig valget ditt.

Søta! emoticon

Back
Topp