Til dere som mener at alle i Norge som har barn, har råd til mat ol.

Seemless

Glad i forumet
http://ukesluttifd.origo.no/-/bulletin/show/701086_en-skammelig-historie

Her er eksempel på at det ikke er tilfelle. Sammen med utrolig barnslig og ansvarsfraskrivende svar på spørsmålet i spørretimen. Hva hjelper det denne jenta NÅ at de kjøper nye datamaskiner i 2017? Og pasientjournaler med sensitive opplysninger på avveie... burde vært straffbart!

Utrolig nok er det ingen kontrollkomite som passer på at NAV gjør jobben sin, og at de faktisk retter feilene som de begår og står til ansvar for det.

Det er for dårlig, og det her er jo helt klart en menneskelig feil.
Det er ikke selve systemet som kan for at noen ikke har råd til mat da.
For i utgangspunktet har jo denne kvinnen rett på penger.

Tøsa skrev:
Det er for dårlig, og det her er jo helt klart en menneskelig feil.
Det er ikke selve systemet som kan for at noen ikke har råd til mat da.
For i utgangspunktet har jo denne kvinnen rett på penger.

Nei, men denne kvinnen er samboer med en lærling og er helt avhengig av sykepengene sine. Når hun har gyldig sykmelding, og både hun og arbeidsgiver har sendt alle nødvendige papirer, er det faktisk systemet sitt feil at de roter. Jeg siktet til en tråd som har vært for noen dager siden der et par brukere skrev at alle i Norge som har barn, har råd til mat, og ikke trenger suppekjøkken eller andre støttetiltak. Teori og praksis er to vidt forskjellige ting, det hjelper ikke å ha rett til penger man aldri får.

Helt på trynet...
Jeg har opplevd det samme, søknadspapirer som forsvinner, papirer fra legen som ikke kommer frem, ingen utbetaling pga firkantet system osv...
Jeg bor hjemme nå på grunn av nav, jeg mistet leiligheten min fordi de rota med pengene...

Fluttershy  skrev:
Helt på trynet...
Jeg har opplevd det samme, søknadspapirer som forsvinner, papirer fra legen som ikke kommer frem, ingen utbetaling pga firkantet system osv...
Jeg bor hjemme nå på grunn av nav, jeg mistet leiligheten min fordi de rota med pengene...

Har en kompis som jobber med pengeinnkreving, der er det mange saker der NAV eller sosialtjenesten skal betale husleie eller strøm, hovedsakelig for innvandrere som akkurat har fått opphold og andre utsatte brukergrupper. De har måttet ringe mange ganger til NAV og lignende for å spørre når pengene skal komme inn og fått "snarest" som svar, uten at det skjedde noe etterpå.

Det skal ikke skje, men det skjer nok for ofte likevel. Desverre. Det er det mulig å gjøre menneskelige feil i systemet (som klart sier at hun skal ha penger) uheldigvis.
Men jeg må si at dama virker litt tafatt å. Hun spiser ikke mye annet enn noen pølser hun får på jobben når hun er innom og er redd for at ungen ikke får nok næring... Hadde jeg vært redd for mitt ufødte (eller fødte forsåvidt) barns vel og ve, hadde jeg gjort litt mer enn å masa på Nav (for de er jo kjente for å være treige).
Det skal ikke være sånn, men hadde jeg vært seriøst bekymra hadde jeg gått på sosialen, suppekjøkken, venner, familie, solgt iPaden min eller noe annet.

Fyyyyy F*** jeg misliker måten noen i Nav behandler brukerne på. Jeg har selv vært der. Da jeg var sykemeldt tok jeg alltid kopier at det jeg leverte inn, og omtrent hver eneste mnd hadde papirene blitt bort, da var det ned på nav og levere de inn igjen, som igjne da ga lenger ventetid på penger på konto.
Jeg har familie som har mistet huset dems pga for lang behandlingstid i NAv, huset gikk på tvangssalg fordi banken ikke kunne vente på penger lenger, så Nav har jeg ikke mye til overs for. Nå skal de da sies at det ikke har vært noen problemer med Nav, etter jeg flytta til en annen kommune=) Og de i denne kommunen er jeg veldig fornøyd med, hadde systemet bare vært sånn alle stedet hadde Nav vært en bra system, noe det dessverre ikke er!

*lykkeligst* skrev:
Det skal ikke skje, men det skjer nok for ofte likevel. Desverre. Det er det mulig å gjøre menneskelige feil i systemet (som klart sier at hun skal ha penger) uheldigvis.
Men jeg må si at dama virker litt tafatt å. Hun spiser ikke mye annet enn noen pølser hun får på jobben når hun er innom og er redd for at ungen ikke får nok næring... Hadde jeg vært redd for mitt ufødte (eller fødte forsåvidt) barns vel og ve, hadde jeg gjort litt mer enn å masa på Nav (for de er jo kjente for å være treige).
Det skal ikke være sånn, men hadde jeg vært seriøst bekymra hadde jeg gått på sosialen, suppekjøkken, venner, familie, solgt iPaden min eller noe annet.

ja, altså... Man gjør det man må...
Jeg solgte konfirmasjonsringene mine, nesten alle bøkene mine og oppvaskmaskinen...
På ett tidspunkt gikk jeg ned på en bruktbokhandler og lurte på hva jeg kunne få for Nemi samlingen min slik at jeg kunne kjøpe ett brød...

Det er mennesker i norge som ikke har mat i det hele tatt... på grunn av feil hos nav...
Det blir rimlig tullete og si noe annet...

Fluttershy  skrev:

*lykkeligst* skrev:

Jeg solgte konfirmasjonsringene mine, nesten alle bøkene mine og oppvaskmaskinen...
På ett tidspunkt gikk jeg ned på en bruktbokhandler og lurte på hva jeg kunne få for Nemi samlingen min slik at jeg kunne kjøpe ett brød...

Det er mennesker i norge som ikke har mat i det hele tatt... på grunn av feil hos nav...

Hva gjør man når man ikke har mer å selge?

Fluttershy  skrev:

*lykkeligst* skrev:

Jeg mener ikke at Nav er uskyldig i dette altså, for det er de lang ifra. Det er deres feil, og de burde fiksa det snarest!

Nav-reformen har vært en gigantisk flopp, spør du meg.Jeg selv måtte også vente lenge før jeg fikk penger fra nav etter jeg fikk barn. De sa de ikke hadde mottat kravet (søknaden ) og diverse dok i posten, og jeg måtte sende alt 4 eller var det 5 ganger. Ble også feilsendt til feil bydel, selv om jeg hadde stilet den til korrekt adresse. FIkk etterbetalt nærmere 60 tusen, men det er jo altfor sent når man hadde trengt pengene det halvåret som gikk. Vel, dette er en enkeltsak, men jeg står ved det første jeg skrev. Elendig organisering, inkompetente folk, tunggrodd mm. Intensjonen var veldig god, men ble en flopp. At tragedien ennå pågår, er helt uforsvarlig

*lykkeligst* skrev:

Tror du virkelig sosialen hjelper deg? De gjør ikke det skjønner du. Ikke alle kan gå til familien heller og hva vet vel du om hun har noe hun kan selge?? Veldig lett for deg å si hva du hadde gjort. Noe helt annet å være i den situasjonen. Og suppekjøkken er ikke vanlig i alle byer og noen steder får man ikke mat om man ikke bor på gaten. Sånn er det bare. Det skal først og fremst være mat til de som ikke har noenting.

Jeg fikk heller ikke sykepengene mine fra NAV når jeg var gravid, var bare 50% sykmeldt så jeg fikk i hvert fall noe fra arbeidsgiver. 2 måneder etter at jeg skulle fått pengene utbetalte heldigvis arbeidsgiver lønnen, takket være en snill regnskapsfører/lønnsutbetaler som syntes det ble for galt, og at arbeidsgiver heller fikk kreve beløpet tilbake fra NAV. Dette etter at NAV per telefon opplyste det i hvert fall ville ta 2 måneder til  før pengene ble utbetalt. Altså 4 måneders forsinkelse på utbetalingen. Det kunne gått riktig ille om jeg ikke hadde litt sparepenger.

Back
Topp