til dere som kan litt om dåpen

Kissaa

Glad i forumet
Hei,

vi har valgt å døpe vår lille mann, men selv har jeg aldri vært i dåp i voksen alder, og ingen i min familie er døpt, bortsett fra de som valgte det i forbindelse med konfirmasjon. Derfor har jeg noen sp.mål som kanskje dere kan besvare...

- Hvem er det som bærer barnet opp til døpefonten? Er det en vi velger, eller er det naturlig at foreldrene gjør det?
- Hva med luebæreren? Hva er dens oppgaver? Regner med at han/hun skal ta av luen, men noen fler oppgaver?
- Skal alle faddene stå oppe ved døpefonten? Og vi foreldre?

Vet jeg kan spørre kirken om disse sp.målene, men det er en liten stund til vi skal opp til samtale, og jeg er så nyskjerrig!
 
Hvem som bærer barnet til til dåpen er opp til foreldrene. Vi vårt tilfelle var det pappaen. Luebærer tar av lue og holder den. Vi hadde ikke luebærer, pappaen sørget for å ta av luen. Hvis det ønskes kan en person ta kluten som brukes til å tørke av hodet etter vannet er tatt på hodet. Faddrene og foreldrene står sammen ved døpefonten. I kirka vår kom vi, foreldre, barn og faddre inn i kirken sammens med presten etter at menigheten hadde funnet sine plasser. Vi hadde også tenning av dåpslys og da hadde vi en av faddrene til å ta seg av lyset. Vet at dåp gjøres på forskjellige måter.
Lurer du på mer bare spør meg. Vi hadde dåp 7. august.
 
Tusen takk!
 
Veldig mye rundt dåpen er det blitt foreldrene som avgjør...
Vi hadde egentlig tenkt å ha en av fadderene til å bære barna,men jeg fikk liksom ikke det til å bli riktig- og ønska å bære selv!
Så den fadderen som skulle ha bært fikk heller ta av lua...
Og det syntes vi fungerte greit,er jo en spesiell dag da!!![;)]

Er kun faddere og foreldre som blir med opp til døpefonten+ eventuelle søsken av barnet.
Iallefall her i vår kirke...
 
Johannes dåp var omtrent som Fridas. Et lite tips bare, hvis det er en eller ei dere vil ha til fadder som absolutt ikke kan komme til dåpen, så gjør det ingenting så lenge minimum to av fadderne er i kirka. Johannes gudmor kunne ikke komme, så da var det bare de to gudfedrene i kirka. Kan hende det er allmenn kunnskap, men jeg viste det ikke.
 
Takk for informasjonen alle sammen, jeg har blitt mye klokere!
 
Har dere bestemt dato og hva skal den lille hete?
 
Ja, det blir i slutten av oktober, og navnet fikk han før han ble født. Han heter Marcus Nicolai.
 
Broren min bar gutten min fram i dåpen, og søstera mi tok av lua..
Vi tuller litt og kaller broren min for "gudfar",
men personlig synes jeg han hadde den største rollen i dåpen..
Vi sto alle fremme under dåpen, vi hadde 5 faddere, pluss oss foreldre..
 
Du velger selv hvem som skal være faddere. De anbefaler at man ikke har for gamle folk til å være faddere, da det er mindre sjans for at de kan følge dem opp til de er 18 år. Jeg valgte å ha min beste venninne, samboeren min hadde sin beste kamerat og så hadde vi også våre søsken med.
 
Back
Topp