Høre om daglig leder er der og starte med å rekke frem lanken, si hva du heter og høre om de trenger noen ansatte. Se ann situasjonen, se om det er anledning til å si at du liker butikken hennes godt og at du interesserer deg for å hekle og lage hjemmelagde kort og at du har juleverkstedet hvert år! (Altså det som måtte være dine hobbyer innenfor en hobbybutikk) evt fortelle om du har noe kunnskap om de tingene dem selger og hva som kan komme godt ut av å ansette deg.
Om hun er"kort" og har dårlig tid og kun spør etter cv, virker det mer rutinert av deg om du har den med. Hun kommer garantert til å spørre etter det. Jeg har bilde på min cv, ganske lurt, for da husker hun hvem du er. Skriv cv i helgen og ta heller den turen til uka. Du vil vel fremstå som ryddig? Jeg hadde hvertfall tenkt: "hvorfor gidder du å bruke tid på å komme innom når du ikke har skrevet cv og en åpen søknad?!"
I søknaden skriver du bare helt kort om hvem du er, altså det samme som du ville ha fortalt når du går innom.. Trenger ikke å ha riktig oppsett som vi lærte på skolen, bare skriv søknad som overskrift, hopp over en linje og start... Fortell når du er ledig i fra og hvor høy stillingprosent du er på jakt etter.